موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل گود استندینگ

راهنمای کامل گود استندینگ

امروزه کشورهای عربی به یکی از مقاصد اصلی برای مهاجرت پزشکان و پرستاران تبدیل شده‌اند. این کشورها علاوه بر دستمزدهای بالا، تقاضای قابل‌توجهی نیز برای مشاغل درمانی دارند و به همین دلیل محبوب هستند. طبق آمار سایت salaryexplorer، در کشوری مانند عمان، پزشکان به‌طور متوسط تا 49,900 ریال عمانی درآمد دارند. برای مهاجرت کاری به این کشورها، به برخی الزامات از جمله ارائه گواهی good standing نیاز دارید.

گواهی حسن نیت یا گود استندینگ یکی از مدارک حرفه‌ای است که مشاغل مرتبط با حوزه درمان باید برای مهاجرت و کار در کشورهای عربی ارائه دهند. به‌عنوان یک پزشک (یا هر یک از اعضای کادر درمان) برای دریافت اجازه کار در کشورهای قطر، امارات، عمان و غیره به این گواهی نیاز دارید. به همین دلیل در ادامه این مطلب بیشتر درباره گواهی گوداستندینگ، شرایط، مدارک و نحوه دریافت آن توضیح می‌دهیم.

اعتبار گواهی گوداستندینگ برای 6 ماه است

گوداستندینگ goodstanding چیست؟

گود استندینگ goodstanding چیست؟ گواهی گود استندینگ (Certificate of Good Standing) یا CGS یک سند قانونی است که وضعیت حرفه‌ای یک پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را تأیید می‌کند. این گواهی معمولاً توسط یک هیئت پزشکی یا سازمان پزشکی محلی صادر می‌شود و گواهی می‌دهد که ارائه دهنده تمام شرایط لازم را دارد و مجاز به فعالیت پزشکی در آن کشور یا بخش است.

گواهی CGS برای اعضای کادر درمان که قصد مهاجرت و کار در کشور دیگری را داشته باشند، صادر می‌شود. این افراد قبل از درخواست جاب آفر از کشور مقصد خود، باید این گواهی را دریافت کرده باشند. گواهی good standing در صورتی صادر می‌شود که فرد متقاضی به‌مدت حداقل 6 ماه از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد.

هزینه این گواهی توسط متقاضی پرداخت می‌شود و متقاضی نباید در طول این مدت هیچ‌گونه سوء رفتار حرفه‌ای در کار خود داشته باشد. گود استندینگ تمام این موارد را درباره پزشکان و پرستاران زیرنظر دارد و از سوی محل کار قبلی پزشکان صادر می‌شود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط دریافت گواهی گوداستندینگ

گواهی گود استندینگ تأیید می‌کند که یک پزشک حق دارد در کشور موردنظر خود کار کند. در نتیجه هرگونه رد صلاحیت، تعلیق و یا ممنوعیت از کار در این گواهی قید می‌شود. افرادی که برای دریافت گواهی good standing اقدام می‌کنند، باید بیش از 3 ماه مجوز و ارزیابی از وزارت بهداشت داشته باشند.

گواهی گوداستندینگ تنها یکی از مدارکی است که شما برای مهاجرت به‌عنوان یک پزشک به آن نیاز پیدا خواهید کرد. لیست دقیق مدارک و شرایط اولیه را می‌توانید در مهاجرت به کشورهای خلیج فارس بررسی کنید. در جدول زیر، می‌توانید لیست دقیق رشته‌هایی را که برای مهاجرت به کشورهای عربی به اخذ CGS نیاز دارند، بررسی کنید.

رشته‌های واجد شرایط اخذ گواهی گوداستندینگ
پزشکی (Medical Physicians) دندانپزشکی (Dentists)
متخصصان (Specialist) پزشکان مشاور (Consultant Doctors)
پرستاری (Nurses) تکنسین (Technicians)
مامایی (Midwives)داروساز (Pharmacists) 
کمک داروساز (Assistant Pharmacists)پزشکان طب جایگزین (Alternative Medicine Practitioners)

مدارک لازم برای اخذ گواهی گوداستندینگ

زمانی که قصد دارید به‌عنوان یک پزشک، پرستار یا سایر اعضای کادر درمان به یک کشور جدید مهاجرت کنید، بسیار مهم است که تمام مدارک موردنیاز آن‌ها را از قبل جمع‌آوری کرده باشید. کشورهای عربی اگرچه پذیرای متخصصان حوزه درمان هستند، اما برخی تأییدیه‌هایی مختص به خود مانند تأییدیه دیتافلو یا پرومتریک و … را از شما طلب می‌کنند که باید ارائه دهید. تأییدیه دیتافلو نیز گواهی دیگری است که سابقه کاری و تحصیلی شما را نشان می‌دهد.

پیش نیاز برای گواهی گوداستندینگ مدرک پزشکی MOH است

برای اخذ گواهی GOOD STANDING به مدارک زیر نیاز دارید. البته ممکن است کشورهای مختلف بسته به شرایط پذیرش پزشکان و پرستاران مدارک دیگری را نیز از شما دریافت کنند؛ اما مدارک اصلی عبارت است از:

  • پاسپورت
  • گواهی دال بر سابقه کاری، خدمات و گواهی اشتغال
  • مدرک اصلی پرستاری یا پزشکی
  • مدارک هویتی
  • فرم درخواست رسمی گود استندینگ (موجود در وب‌سایت‌های مربوط به شورای پرستاری یا پزشکی)
  • گواهی ارزیابی وزارت بهداشت (MOH Evaluation certificate)

این گواهی برای اطمینان حاصل شدن از مراقبت بهداشتی باکیفیت و امن از سمت پزشکان است.

  • مدرک پزشکی وزارت بهداشت (MOH Medical License)

این مدرک برای تمام متخصصانی است که می‌خواهند در امارات مشغول به کار شوند.

پس از ارائه این مدارک و بررسی آن‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط، به شما یک نامه مبنی بر امکان دریافت گواهی گوداستندینگ ارائه می‌شود. در مطلب مهاجرت پزشکان به حوزه خلیج فارس می‌توانید جزئیات بیشتر درباره کل فرآیند مهاجرت را بررسی کنید.

نحوه دریافت گواهی گود استندینگ (goodstanding)

برای دریافت گواهی good standing باید با فرآیند درخواست آن آشنایی داشته و مراحل آن را با دقت دنبال کنید. این مراحل عبارت است از:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین یا آفلاین
  • ضمیمه مدارک موردنیاز
  • پرداخت هزینه گود استندینگ
  • ارسال مدارک و اوراق چاپی
  • اطلاع از تاریخ و زمان مشخص برای اخذ گواهی گوداستندینگ

معمولاً از زمانی که گواهی را دریافت می‌کنید، به‌مدت 6 ماه اعتبار خواهد داشت. به همین دلیل اگر در فرآیند مهاجرت هستید، باید مدت‌زمان لازم برای اخذ گواهی را با انجام سایر درخواست‌ها مانند درخواست ویزا و غیره هماهنگ کرده و اعتبار این مدارک را در نظر بگیرید.

گود استندینگ نظام پزشکی

پزشکان یا سایر متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی که به‌دنبال کار در خارج از کشور هستند، از سوی کارفرمای جدید خود ملزم به ارائه گواهی گوداستندینگ می‌شوند. این گواهی وضعیت مجوز پزشک، آمادگی برای کار، ثبات و شخصیت قابل‌قبول به‌عنوان یک متخصص درمانی را نشان می‌دهد. معمولاً همه کارفرمایان اطلاعات مشخصی را از پزشکان درخواست می‌کنند، اما ممکن است برخی جزئیات مورد انتظار گاهی متفاوت باشد. برای مثال، برای مهاجرت به کشورهای عربی باید در آزمون پرومتریک شرکت کنید.

پزشکان و متخصصان حوزه درمان که نام آن‌ها در سازمان نظام پزشکی ثبت شده‌ باشد، می‌توانند برای دریافت گواهی good standing و ارسال آن برای کارفرمای خود، به این سازمان درخواست دهند. سازمان نظام پزشکی (IRIMC) تأثیرگذارترین سازمان نظارت بر حفظ صلاحیت‌های حرفه‌ای و انجام وظایف قانونی پزشکان است. همچنین این سازمان می‌تواند مجوز فعالیت این متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را تعلیق و یا حتی لغو کند.

زمانی که یک پزشک درخواست گواهی گود استندیگ خود را برای سازمان نظام پزشکی ارسال کند، نباید هیچ بدهی معوقه‌ای به این سازمان داشته باشد. این گواهی که بر اساس سوابق انضباطی پزشکان صادر می‌شود، کلیه اطلاعات مهم درباره اعضای رسمی IRIMC را دربردارد. کلیه مدارک انگلیسی از جمله گواهی گوداستندینگ باید روی کاغذ دارای سربرگ رسمی انگلیسی IRIMC و دارای مهر این سازمان، شورای پزشکی ایران و همچنین امضای رئیس سازمان نظام پزشکی باشد.

گواهی گود استندینگ براساس سوابق انضباطی پزشکان صادر می شود

گود استندینگ نظام پرستاری

گواهی گود استندینگ نظام پرستاری، صلاحیت و طرز رفتار قانون‌مند متقاضی را در فضای کار و زندگی او بررسی می‌کند. پیش از آن که گواهی good standing  برای پرستاران صادر شود، یک نهاد یا هيئت مشخص در کشور مبدأ فرآیند تأیید را انجام می‌دهد. تحت این فرآیند تأیید، همه موارد شامل ثبت یا لغو مجوز کار، محدودیت‌های اعمال شده برای پرستاران و یا هرگونه حکم تعلیق، در کشور مبدأ بررسی می‌شود.

بنابراين، برای صدور گواهی گواستندینگ باید متقاضی مدرک پرستاری را کسب کرده یا به‌عنوان پرستار در منطقه موردنظر کار کرده باشد. هر کشوری فرآیند متفاوتی برای صدور گواهی گوداستندینگ پرستاران دارد. اکثر کشورها برای شروع به کار پرستاران و تایید روند مقررات، این گواهی را توسط هیئت پرستاری خود بررسی می‌کنند.

یعنی پرستاران باید همراه سایر مدارک خود، گواهی گود استندینگ را نیز برای درخواست استخدام خود ارائه دهند. این گواهی برای کسانی صادر می‌شود که بیش از ۶ ماه در یک منطقه خاص کار کرده باشند. در مطلب مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی می‌توانید جزئیات بیشتری را درباره شرایط و مدارک مورد نیاز بررسی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

پزشکی و پرستاری جزو مشاغل سخت و پردرآمد است که در اغلب کشورهای دنیا از حقوق و مزایای منحصر‌به‌فردی برخوردار است. به واسطه حساسیت شغلی، زمانی که این متخصصان حوزه سلامت قصد مهاجرت کاری داشته باشند، باید برخی مدارک خاص را ارائه دهند. یکی از این مدارک که برای مهاجرت به کشورهای عربی موردنیاز است، گواهی good standing  است. این گواهی صلاحیت حرفه‌ای پزشکان و پرستاران را تایید می‌کند. در این مطلب هرآنچه را که درباره گواهی گوداستندینگ و جزئیات آن لازم است بدانید، بررسی کرده‌ایم.

سوالات متداول

تمامی پزشکان و متخصصان حوزه درمان، دندانپزشکان، پرستاران، متخصصان مامایی، داروسازان و غیره برای مهاجرت کاری به این گواهی نياز دارند.

سازمان نظام پزشکی (IRIMC) مسئول رسیدگی به درخواست پزشکان برای ارائه گواهی گود استندینگ و صدور این گواهی است.

پرستارانی که برای اخذ این گواهی اقدام می‌کنند، باید حداقل ۶ ماه سابقه کار در منطقه‌ای را که قصد اخذ گواهی از آن را دارند، داشته باشند.

ممکن است کشورهای مختلف مدارک متفاوتی را درخواست کنند، اما مدارک اصلی شامل پاسپورت، گواهی سابقه کاری، خدمات و گواهی اشتغال، مدرک اصلی پرستاری یا پزشکی، مدارک هویتی و فرم درخواست رسمی گود استندینگ است.

guest
8 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها