موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره شهر بریزبن استرالیا

شهر بریزبن استرالیا

شهر بندری بریزبن (Brisbane)، پایتخت ایالت کوئینزلند (Queensland) استرالیا و سومین شهر بزرگ این کشور است. این شهر در امتداد رودخانه بریزبن (the Brisbane River) و در فاصله 19 کیلومتری محل اتصال رودخانه به خلیج مورتون (Moreton Bay) قرار دارد. اقتصاد قوی، فضای شهری آرام و سرسبز، آب‌و‌هوای نیمه گرمسیری و همچنین تنوع فرهنگی، از جمله مزایای این شهر است. اگر قصد مهاجرت و زندگی در شهر بریزبن استرالیا را دارید و می‌خواهید درباره این شهر بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شهر بریزبن در یک نگاه
نام شهربریزبن (Brisbane)
پرچمپرچم کشور بریزبن
زبانانگلیسی
شعارما به‌دنبال چیزهای بهتر هستیم.
مساحت15,842 کیلومتر مربع
مذهبمسیحیت کاتولیک و انگلیکانیسم
جمعیت (2024)۲,۵۳۶,۰۰۰ نفر
میانگین دما16,6 تا 26,6 درجه سانتیگراد

نقشه شهر بریزبن

جمعیت شهر و ایرانیان مقیم بریزبن

جمعیت کنونی کلان‌شهر بریزبن در سال ۲۰۲۴، حدود ۲,۵۳۶,۰۰۰ نفر است که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۱.۲۴ درصد افزایش داشته است. همچنین، شهر بریزبن استرالیا از لحاظ جمعیتی، بعد از شهر ملبورن (Melbourne) و شهر سیدنی (Sydney) در جایگاه سوم قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱ توسط سایت abs، جمعیت ایرانیان متولد شده در بریزبن ۶,۲۸۸ نفر بوده است. همچنین اطلاعات رسمی این سرشماری نشان می‌دهد که ۲,۷۱۳ خانوار ایرانی در بریزبن استرالیا زندگی می‌کردند.

شهر بریزبن در امتداد رودخانه بریزبن

آب‌و‌هوای بریزبن استرالیا

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که درباره بریزبن استرالیا باید به آن توجه کرد، میانگین دما و آب‌وهوای این شهر است. این شهر نسبت به سایر مراکز ایالت‌های کشور استرالیا، به‌جز داروین، گرم‌تر بوده و تنوع بین چهار فصل آن کم‌تر محسوس می‌شود.

اگر آب‌و‌هوای تابستانی و گرم را می‌پسندید، زندگی در این شهر یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود اما اگر سردی روزهای زمستان را دوست دارید، باید کمی بیشتر فکر کنید. با آب‌و‌هوای نیمه گرمسیری و مرطوب در بریزبن استرالیا باید انتظار زمستان‌هایی معتدل و خشک و تابستان‌های گرم و بارانی همراه با طوفان‌های مکرر را داشته باشید.

میانگین حداکثر دما در برزبن در گرم‌ترین ماه سال یعنی ژانویه، 29.4 درجه و در سردترین ماه سال یعنی ژوئیه، 20.4 درجه سانتیگراد است. در طول شب، میانگین دما به‌ترتیب به 20.7 و 9.5 درجه سانتیگراد می‌رسد. به‌طور متوسط، این شهر در تمام سال 113 روز آب‌و‌هوای آفتابی و 76 روز هوای بارانی را تجربه می‌کند.

اقتصاد شهر بریزبین

بریزبن استرالیا یک مرکز بزرگ برای شرکت‌های فعال در حوزه منابع و انرژی، معدن، تجهیزات، فناوری و خدمات (METS) است. این شهر، مرکزی برای تحقیق، نوآوری و توسعه رشد اقتصادی ایالت کوئینزلند استرالیا است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2031، ارزش اقتصادی این شهر به بیش از 217 میلیارد دلار برسد. این مبلغ فوق‌العاده بوده و نشان‌دهنده آینده روشن اقتصادی است.

همچنین این کشور به لحاظ تقاضای زیادی که برای سرمایه‌گذاری دارد، در موقعیت خوبی قرار گرفته است. صنایع دانش‌بنیان (فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات معدن و علوم زیستی)، ساخت‌و‌ساز، زیرساخت‌های گردشگری، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی و …، از جمله حوزه‌های مورد‌علاقه برای سرمایه‌گذاری در شهر بریزبن در استرالیا هستند.

وضعیت کار و اشتغال در بریزبن

ایالت کوئینزلند، سومین ایالت بزرگ از نظر تعداد نیروی کار در استرالیا است و حدود نیمی از مشاغل این ایالت در بریزبن قرار دارند. این موضوع، شهر بریزبن را به مکانی ایده‌آل برای افرادی تبدیل کرده است که به دنبال کار و زندگی در این شهر هستند. برترین مشاغل مورد تقاضا در بریزبن و سراسر ایالت کوئینزلند عبارت‌اند از:

  •  بهداشت و درمان (healthcare)
  •  ساخت‌وساز (Construction)
  • آموزش (Education)
  • مهندسی عمران (Civil Engineering)
  • متخصص برق (Electrician)
  • گردشگری (tourism)
  • سرآشپز (Chef)
  • برنامه‌نویس نرم‌افزار و اپلیکیشن (Software and Applications Programmer)
  • پرستاران ثبت‌نام شده (Registered Nurse)

نگاهی به حقوق و درآمد در بریزبن

در وب‌سایت averagesalarysurvey، میانگین حقوق در بریزبن در سال ۲۰۲۴، ۱۲۷,۶۷۵ دلار استرالیا در سال گزارش شده است. همچنین، معمولی‌ترین مقدار درآمد سالانه برابر با ۷۶,۳۳۴ دلار استرالیا تخمین زده می‌شود. طبق داده‌های همین سایت که بر اساس ۴۸۰ نظرسنجی رسمی به دست آمده، حقوق و دستمزد بین مردان و زنان متفاوت است:

  •  نیروی کار مرد به‌طور میانگین ۱۳۶,۳۷۴ دلار استرالیا در سال
  • نیروی کار زن به‌طور میانگین ۱۰۸,۳۳۶ دلار استرالیا در سال

زندگی در بریزبن استرالیا

شهر بریزبن استرالیا، بدون شک یکی از بهترین شهرهای این کشور برای زندگی است. جنب‌و‌جوش مردم در این شهر مملو از حس سرزندگی است. فضای شهری کاملاً سرسبز و طبیعت بکر، امنیت بالا، سیستم حمل‌ونقل عمومی ایمن، اقتصاد قوی، قیمت اجاره خانه مقرون‌به‌صرفه، سیستم آموزشی با کیفیت و فرصت‌های شغلی متنوع باعث شده است تا زندگی در بریزبن جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی Better Brisbane Index، ساکنان بریزبن از کیفیت زندگی‌شان نسبت به شهروندان شهرهای سیدنی، ملبورن و جنوب شرقی کوئینزلند رضایت بیشتری دارند. بر اساس این مطالعه که در 2023 صورت گرفته است:

  • ۹۲ درصد از ساکنان بریزبن، کیفیت زندگی در این شهر را مثبت ارزیابی کرده‌اند که این رقم بالاتر از شهرهای بزرگ استرالیا از جمله سیدنی و ملبورن است.
  • ۸۹ درصد از ساکنان بریزبن، این شهر را به‌عنوان مکانی امن برای زندگی توصیه می‌کنند.
  • ۸۶ درصد از ساکنان بریزبن موافق‌اند که بریزبن استانداردهای خوبی از زندگی را ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب زندگی در بریزبن

در جدول زیر به مزایا و معایب زندگی در بریزبن اشاره شده است که قبل از نقل مکان برای شروع یک زندگی جدید در این شهر، باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

مزایامعایب
فرصت‌های شغلی متعددگرما و رطوبت بالا
وجود سواحل زیباوجود پشه‌ها و خطر ابتلا به تب راس ریور
قیمت مناسب مسکن نسبت به سیدنی و ملبورنترافیک بالا
دسترسی آسان به دلیل وجود فرودگاه بین‌المللیدارای کوتاه‌ترین شب‌های تابستانی نسبت به همه شهرهای استرالیا

آشنایی با 3 تا از بهترین محله‌های بریزبن برای زندگی

  1. محله آلدرلی (Alderley): خیابان‌های پهن و درختکاری‌شده و نزدیکی به مرکز تجاری شهر (CBD)، نرخ پایین جرم و جنایت، مدارس باکیفیت و فضاهای باز فراوان از جمله ویژگی‌های مثبت این محله به شمار می‌روند.
  2. محله ویلستون (Wilston): بازسازی و نوسازی خانه‌های زیبا در این محله، به‌تازگی باعث رونق و جذابیت بیشتر محله ویلستون شده است. همچنین، فرهنگ کافه نشینی، فضاهای باز فراوان، ایستگاه قطار و قابلیت پیاده‌روی در سطح محله از دیگر ویژگی‌های مثبت ویلستون است.
  3.  محله اسکات (Ascot): فرهنگ عالی، کافه‌های فراوان و دسترسی فوق‌العاده به حمل‌ونقل عمومی از طریق اتوبوس، قطار و کشتی از جمله ویژگی‌های مثبت محله اسکات به شمار می‌رود. همچنین، با توجه به قرار گرفتن چندین مرکز مهم کاری در نزدیکی این محله، از نظر دسترسی به موقعیت‌های شغلی هم امتیاز بالایی کسب کرده است.

هزینه‌های زندگی در شهر بریزبن

بر اساس اطلاعات سایت livingcost، شهر بریزبن، از لحاظ گرانی رتبه 930 از بین 9294 شهر جهان را دارد و سومین شهر از گران‌ترین شهرها برای زندگی در استرالیا محسوب می‌شود. موارد زیر، میانگین هزینه‌های ماهانه (بدون اجاره) در بریزبن را نشان می‌دهند:

  • هزینه زندگی خانواده ۴ نفره: ۳۸۸۷.۸ دلار استرالیا (حدود ۵۸۳۵.۷ دلار آمریکا)
  • هزینه زندگی فرد مجرد: ۱۰۹۴.۲ دلار استرالیا (حدود ۱۶۴۲.۵ دلار آمریکا)
  • هزینه‌های زندگی در مقایسه با تهران: بریزبن 130.4 درصد گران‌تر از تهران است (بدون در نظر گرفتن اجاره).
  • اجاره‌بها در مقایسه با تهران: اجاره‌خانه در بریزبن به طور متوسط 193 درصد گران‌تر از تهران است.

جدول میانگین هزینه‌های زندگی در بریزبن به شرح زیر است:

میانگین هزینه زندگی در بریزبن استرالیا (دلار استرالیا)
یک وعده غذایی در رستوران ارزان22 دلار
وعده غذایی 2 نفره در رستوران متوسط122 دلار
بلیط تک سفر (حمل‌ونقل عمومی)4.34 دلار
کارت ماهانه (قیمت عادی)193.00 دلار
کرایه تاکسی برای 1 کیلومتر (تعرفه عادی)2.29 دلار
بنزین (1 لیتر)2.00 دلار
بسته تلفن همراه با تماس و 10 گیگابایت یا بیشتر35.31 دلار
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر2456.94 دلار
اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر2075.15 دلار
اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر3938.66 دلار
اجاره آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر2633.03 دلار

حمل‌ونقل در بریزبن

بریزبن شهری با سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد است. به لطف وجود اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، ترامواها و قطارهایی که توسط TransLink اداره می‌شوند به‌راحتی می‌توانید به مرکز شهر و حومه دسترسی داشته باشید. حتی می‌توانید با قطار Airtran از فرودگاه بریزبن یا BNE (the Brisbane Airport) به مرکز شهر بروید.

گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی در بریزبن عبارت‌اند از:

  • اتوبوس، قطار، تراموا و کشتی: برای جابه‌جایی راحت بین حالت‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی، می‌توانید از کارت go card یا seeQ card استفاده کنید. هزینه سفر با توجه به تعداد مناطقی که طی می‌کنید محاسبه می‌شود. کارت seeQ برای استفاده 3 یا 5 روز متوالی از تمام وسایل نقلیه TransLink معتبر است.
  • کشتی CityCat: این کشتی‌ها در امتداد رودخانه بریزبن تردد می‌کنند و اسکله‌های متعددی (از دانشگاه کوئینزلند در سنت لوسیا (St. Lucia) تا Northshore Hamilton) دارند. هزینه سفر با توجه به تعداد مناطق طی‌شده و نوع کارت (go card یا seeQ card) متفاوت است.
  • اتوبوس‌های رایگان City Loop و Spring Hill Loop: این اتوبوس‌ها در مرکز شهر و منطقه اطراف آن به‌صورت رایگان تردد می‌کنند.
  • اتوبوس‌های BUZ: این اتوبوس‌ها حومه‌های بریزبن را به مرکز شهر متصل می‌کنند. هزینه سفر با توجه به کارت و مسافتی که مسافر طی کرده است، محاسبه می‌شود.
  • قطار شهری: با استفاده از 6 خط مختلف راه‌آهن ترانس‌لینک می‌توانید در مرکز شهر و حومه‌های بیرونی تردد کنید. هزینه سفر با توجه به مسافت و زمان متغیر است.
  • قطار فرودگاهی Airtrain: این قطار به طور مستقیم از فرودگاه به مرکز شهر می‌رود و در ایستگاه‌های Fortitude Valley، Central و Roma Street توقف دارد.

دانشگاه‌ها و تحصیل در شهر بریزبن

بریزبن، با داشتن 3 دانشگاه بزرگ در شهری با جمعیت بیش از 2.5 میلیون نفر، در بین 25 شهر برتر جهان از لحاظ تحصیل قرار گرفته است. دانشگاه‌های شهر بریزبن به همراه رتبه‌بندی به شرح زیر هستند:

دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه کوئینزلند (UQ)
(University of Queensland)
43
دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT)
(Queensland University of Technology)
189
دانشگاه کاتولیک استرالیا
(Australian Catholic University)
801 تا 850

فرهنگ مردم در بریزبن استرالیا

یکی از نکات جالب‌توجه درباره مردم این شهر و فرهنگ جاافتاده در میان آن‌ها، خونگرمی مردم است. عموم مردم در این شهر رفتاری کاملاً دوستانه و صمیمی حتی با مهاجران داشته و خیلی زود با آن‌ها احساس راحتی خواهند کرد. اگر برای تحصیل یا کار مدت کوتاهی در این شهر اقامت دارید، احتمال این که خیلی زود با مردم محلی ارتباط برقرار کرده و بتوانید یک دوست استرالیایی پیدا کنید، خیلی زیاد است.

به‌دلیل شلوغی و جنب‎‌وجوش مردم، در روزهای اول ورود به شهر بریزبن احتمالاً تصور می‌کنید که در تمام شهر جشن‌هایی در حال برگزاری است. جشنواره‌ها، رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و … مدام در این شهر برپا می‌شوند. وجود فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلفی که از جانب مردم این شهر به‌خوبی پذیرفته شده‌اند نیز، قابل‌توجه است. بسیاری رویدادهای برگزار شده در این شهر، مربوط به جوامع کوچک متنوعی است که در این شهر ساکن شده‌اند.

معرفی شهر بریزبین

سواحل و تمامی نقاط گردشگری بریزبن شلوغ و مملو از جمعیت است

ورزش در بریزبن

توجه به ورزش، بخش قابل‌توجهی از فرهنگ و تاریخ بریزبن را تشکیل می‌دهد. همین دلیل باعث شده تا توجه به مجموعه امکانات آموزشی و ورزشی در سطح محلی، ملی و بین‌المللی کاملاً محسوس باشد. از جمله فعالیت‌ها و رشته‌های ورزشی که در این شهر وجود داشته و مردم به خوبی با آن آشنایی دارند، می‌توان به راگبی، فوتبال، کریکت، نت‌بال، تنیس، شنا، قایق‌رانی در امتداد رودخانه بریزبن و … اشاره کرد. همچنین مسیرهای دوچرخه‌سواری در چند جای شهر تعبیه شده و علاقمندان به این ورزش می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

جاهای دیدنی شهر بریزبن

  • پارک‌لندهای جنوب بریزبن (South Bank Parklands)
  • گشت‌وگذار با قایق بر روی رودخانه بریزبن
  • قدم زدن در باغ گیاه‌شناسی بریزبن، کوت‌تا (Brisbane Botanic Gardens Mount Coot-tha)
  • لذت بردن از مناظر از سکوی دیدبانی بریزبن، کوت‌تا (Brisbane Lookout Mount Coot-tha)
  • بازدید از گالری هنری و گالری هنر مدرن کوئینزلند (QAGOMA)
  • بازدید از پناهگاه کوآلای Lone Pine
  • دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی در امتداد مسیر Brisbane Riverwalk

همچنین می‌توانید مطلب جاهای دیدنی بریزبن را مطالعه کنید.

راه‌های مهاجرت به شهر بریزبن در استرالیا

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به استرالیا و این شهر وجود دارند. شما می‌توانید با توجه به شرایط (تحصیلی، تمکن مالی، موقعیت‌های شغلی یا سرمایه‌گذاری) خودتان برای یکی از روش‌های مهاجرتی زیر اقدام کنید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر نیاز به مشاوره یا اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به این شهر دارید می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سخن پایانی

شرایط مطلوب استرالیا به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی، آب‌و‌هوای مناسب، وضعیت معیشت و اقتصاد عالی، رفتار دوستانه مردم، جاذبه‌های گردشگری و …، باعث شده تا گزینه خوبی برای زندگی و یا سفر موقت باشد. شهر بریزبن در استرالیا یکی از شهرهای زیبا و دیدنی این کشور است که جذابیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در این مطلب با نگاهی به تمام جزئیات و اطلاعات مربوط به بریزبن استرالیا از جمعیت گرفته تا فرهنگ مردم این شهر، شرایط زندگی و یا مهاجرت به آن را بررسی کردیم.

سوالات متداول

این شهر دارای آب‌و‌هوای نیمه گرمسیری و مرطوب بوده و اکثر روزهای سال، آفتابی و گرم است.

این شهر در ایالت کوئینزلند استرالیا، در امتداد رودخانه بریزبن (the Brisbane River) قرار دارد.

دلایل مهمی از جمله فرهنگ مهاجرپذیر مردم بومی، سطح رفاه عمومی، کیفیت بالای زندگی، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ها نسبت به شهرهای سیدنی و ملبورن و …، باعث شده تا این شهر جزو برترین شهرها برای زندگی باشد.

شهر بریزبن، بعد از شهرهای سیدنی و ملبورن،می‌تواند از نظر هزینه‌های زندگی برای دانشجویان مناسب باشد.

برای اولین بار، این شهر در سال 1823 و با کشف رودخانه بریزبن به این نام شناخته شد، اما گفته می‌شود که بومیان این منطقه بیش از 40 هزار سال پیش در آنجا سکونت داشته‌اند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال