موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

فرهنگ آلمان: آشنایی کامل با مراسمات و فرهنگ مردم آلمان

فرهنگ آلمان: آشنایی کامل با مراسمات و فرهنگ مردم آلمان

همان‌طور که می‌دانید، فرهنگ هر کشور با کشور دیگری، متفاوت است، به همین دلیل برای سفر و مهاجرت به کشورهای دیگر، باید درخصوص فرهنگ آن مطالعه داشته و آن را بشناسیم. آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید و نبایدهای خود را دارد. اگر قصد سفر و مهاجرت به آلمان را دارید، لازم است تا دانش فرهنگی خود در مورد این کشور را به اندازه کافی، افزایش دهید. لذا در این مقاله از پارسی کانادا، تصمیم داریم تا پیرامون فرهنگ مردم آلمان صحبت کنیم و اطلاعات ارزشمندی راجع به آداب و رسوم مردم آن ارائه دهیم. با همراه ما باشید.

ریشه‌های تاریخی و تکامل فرهنگ آلمان

فرهنگ آلمان تشکیل شده از مردم، زبان و سنت است که از گذشته تاکنون، نقش مهمی در تاریخ اروپا ایفا کرده است. ریشه تاریخی و فرهنگی آلمان از قرن‌ها پیش شکل گرفته و به مرور زمان، دچار تغییر و تکامل شده است. این کشور در گذشته، به‌عنوان بخش مهمی از امپراتوری روم شناخته می‌شد و اکنون؛ اقتصاد آلمان، یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود. این موضوع نشان می‌دهد که آلمان، از گذشته تاکنون همواره کانون توجه و پیشرفت در فرهنگ و صنعت بوده است.

امروزه کشور آلمان، خانه 84.4 میلیون نفر از جمله آلمانی‌ها و ملیت‌های دیگر است که اقامت آلمان را دارند و در کنار هم با احترام زندگی می‌کنند. در واقع این مردمان و مقیمان کشور آلمان هستند که آن را به کشوری با ارزش‌ها، جشن‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم تبدیل کرده‌اند.

 فرهنگ مردم آلمان در مراسمات و جشنواره ها

اهمیت خانواده در فرهنگ آلمان

مانند هر جای دیگر دنیا، تمام خانواده‌ها در آلمان، متفاوت از هم هستند، اما ویژگی‌های مشترکی در آن‌ها وجود دارد که به فرهنگ  آلمان بازمی‌گردد. خانواده و جایگاه آن در آلمان، اهمیت زیادی دارد و افراد خانواده سعی بر احترام و حفظ و حمایت یکدیگر دارند. بیشتر خانواده‌های آلمانی سخت کوش، صرفه‌جو و منظم هستند. 

به طور متوسط، شهرها و خانواده‌های آلمان خیلی بزرگ نیستند و یک خانواده متوسط، تنها یک یا دو فرزند دارد. در آلمان، کارهای خانه بر اساس جنسیت تقسیم نمی‌شوند و همه در کنارهم و باهم کارها را پیش می‌برند. روابط بین والدین و فرزندان نیز بر اساس اعتماد متقابل بنا می‌شود. والدین آلمانی انتظار دارند که فرزندان، مطیع آن‌ها باشند و در مسائل مختلف، با آن‌ها مشورت کنند. البته این به معنای عدم آزادی فرزند در خانواده نبوده و اتفاقا فرزندان در یک خانواده آلمانی از حق انتخاب و آزادی بیان قابل‌توجهی برخوردارند.  

جامعه آلمان، یک جامعه حامی است. آن‌ها حامی هم بوده، از یکدیگر مراقبت کرده و به حق و حقوق هم احترام می‌گذارند. اگر می‌خواهید با جامعه این کشور همسو شوید، وقت‌شناسی، انضباط و احترام را سرلوحه رفتار و اعمال خود قرار دهید.

فرهنگ ازدواج در آلمان

فرهنگ ازدواج در آلمان با فرهنگ‌های دیگر کشورها تفاوت‌هایی دارد و چند نکته مهم وجود دارد:

  1. استقلال و برابری: در فرهنگ آلمانی، استقلال فردی و برابری در روابط بسیار مورد تاکید است. هر دو طرف انتظار دارند که در تصمیم‌گیری‌ها و مسئولیت‌های زندگی مشترک شریک باشند.
  2.  دوره آشنایی طولانی: معمولاً زوج‌های آلمانی دوره آشنایی طولانی‌تری دارند قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرند. آن‌ها اهمیت زیادی به شناخت کافی قبل از ازدواج می‌دهند.
  3. ازدواج‌های مدنی: در آلمان، ازدواج‌های رسمی بیش از ازدواج‌های مذهبی رایج است. حتی اگر یک زوج تصمیم به برگزاری مراسم مذهبی داشته باشند، ابتدا باید در یک دفتر ثبت احوال ازدواج کنند.
  4. ازدواج‌های بین‌فرهنگی: ازدواج‌های بین‌فرهنگی در آلمان رایج است و به طور کلی جامعه آلمانی به خوبی آن‌ها را پذیرفته است.
  5. نام خانوادگی پس از ازدواج: در آلمان، افراد می‌توانند پس از ازدواج نام خانوادگی خود را حفظ کنند یا نام خانوادگی همسر خود را انتخاب کنند. همچنین امکان ترکیب نام خانوادگی هر دو طرف نیز وجود دارد.
  6. زندگی مشترک قبل از ازدواج: زندگی مشترک قبل از ازدواج در آلمان بسیار رایج است و به عنوان یک گام مهم قبل از تعهد رسمی در نظر گرفته می‌شود.
  7. مراسم ازدواج: مراسم ازدواج در آلمان می‌تواند از مراسم‌های ساده و خصوصی تا مراسم‌های بزرگ و پر زرق و برق متفاوت باشد. انتخاب نوع مراسم بستگی به زوج و ترجیحات شخصی آن‌ها دارد.

این نکات به شما کمک می‌کنند تا با فرهنگ ازدواج در آلمان بیشتر آشنا شوید و درک بهتری از انتظارات و رسوم مرتبط با ازدواج در این کشور داشته باشید.

فرهنگ آلمان در محیط کار چگونه است خانم ها و آقایون چگونه رفتار می کنند؟

فرهنگ کاری در آلمان

فرهنگ کاری مردم آلمان در سراسر دنیا زبان‌زد خاص و عام است و حتی خودِ مردم این کشور نیز باور دارند که انسان‌هایی سخت‌کوش، آزاد و روشنفکر هستند. آن‌ها همواره سعی می‌کنند در محیط کار رفتاری حرفه‌ای و مودبانه‌ای داشته باشند. آن‌ها روابط کاری خود را حفظ کرده و به‌ندرت با همکاران خود صمیمی می‌شوند. اگر برای کار در آلمان به این کشور مهاجرت می‌کنید، باید بدانید که زمان زیادی لازم است تا یک فرد آلمانی، از حالت رسمی و جدی خود کناره‌گیری کرده و با همکار خود صمیمی رفتار کند.

به همین خاطر ادارات و شرکت‌ها در آلمان یک جو منطقی و بسیار رسمی داشته و وظایف به درستی بین کارمندان تقسیم می‌شود. از طرفی همه می‌کوشند تا تمام تمرکز خود را بر روی انجام کاری که به آن‌ها محول شده، بگذارند.

همچنین در محیط‌های کاری این کشور، معمولا در ساعات کاری، کارکنان با یکدیگر شوخی یا صحبت نمی‌کنند، اما در تایم‌های استراحت کم و بیش این مورد دیده می‌شود. در نتیجه تمام این موارد، سبب افزایش راندمان کاری در آلمان و بهره‌وری کاری سالانه این کشور شده است.

 نقش دین در فرهنگ آلمان

در آلمان هرکس مختار است هر دینی که میخواهد داشته باشد. در این کشور، مردمان مختلفی از هر دین و آیینی حضور دارند و به‌خوبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اکثر ساکنین این کشور مسیحی، هستند، اما ادیان دیگر مانند اسلام و یهودیت را نیز می‌توانید در این کشور بیابید. در جدول زیر، گروه‌های مذهبی مختلف در آلمان را براساس جمعیتی که دارند، آورده‌ایم:

نقش دین در فرهنگ زندگی آلمان
مذهبدرصد جمعیت
مسیحیت ارتدوکس و پروتستان۴۱ درصد
مسیحیت کاتولیک۲۹ درصد
اسلام۴ درصد
سایر ادیان۲۶ درصد

تاثیر مهاجرت بر فرهنگ زندگی در آلمان

تغییر بخشی از قانون طبیعت است و نمی‌توان آن را انکار کرد! همان‌طور که دیروزِ ما نسبت به امروزمان متفاوت بوده، ساختار جوامع و کشورهای مختلف نیز بی‌وقفه در حال تغییر و تحول است. مهم‌ترین عاملی که در دراز مدت، تاثیر بسزایی بر تغییر فرهنگ جوامع می‌گذارد، مهاجرت و اقامت مردمان سایر کشورها به کشوری دیگر است.

آلمان هم کشوری مهاجر پذیر است و سالانه بسیاری از افراد به‌منظور کار و زندگی در آلمان، به این کشور مهاجرت می‌کنند. از این‌رو تاثیر مهاجرت بر فرهنگ آلمان، همانند تاثیرات اقتصادی و سیاسی وجود داشته و انکار‌پذیر نخواهد بود.

نقش قانون و اخلاق در فرهنگ مردم آلمان

مردم آلمان بسیار قانون‌مدار هستند و وقت‌شناسی و صرفه‌جویی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. احترام به قانون و رعایت آن باعث شده تا از مردم این کشور در دنیا به نیکی یاد شود و سایر جوامع بشری آن‌ها را به‌عنوان مردمانی پایبند به اصول و ارزش‌های اخلاقی بشناسند.

به‌عنوان مثال، قانونی وجود دارد که براساس آن تحصیل در آلمان برای عموم رایگان است. جالب است بدانید که این قانون به خاطر اینکه مردم آلمان به شدت حامی عدالت و آزادی خواهی هستند، وضع شده است. 

یک قانون دیگر که شاید اگر آن را ندانید و باعث دردسر برایتان شود، سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی سرپوشیده است! مصرف دخانیات در اماکن عمومی سرپوشیده مانند مراکز خرید، رستوران‌ها، مترو، اتوبوس و غیره ممنوع بوده و اگر مرتکب این عمل شوید، مجازات خواهید شد‌.

همچنین کشور آلمان یکی از کشورهایی است که پرداخت مالیات در آن اجباری است. تمام افراد ملزم به دریافت کد مالیاتی و پرداخت مالیات در آلمان هستند. در واقع هر فرد باتوجه‌به میزان درآمد خود، لازم است تا بخشی از آن را به دولت پرداخت کند، در غیر این صورت، مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

فرهنگ آلمان در غذا و نوشیدن

تنوع غذایی در کشور آلمان بسیار بالاست، به‌طوری‌که بعضا حتی از شهری به شهر دیگر هم تفاوت‌ سبد و عادات غذایی دیده می‌شود. با این حال پایه و اساس اصلی اغلب رسپی‌های آلمانی از سیب زمینی و سبزیجات مختلف، گوشت (به ویژه گوشت خوک)، نان و انواع کلم تشکیل شده است. در این میان، غذاهای گوشتی جایگاه ویژه‌ای دارند و از ژامبون گرفته تا انواع سوسیس (به همراه سالاد) در صدر جدول غذاهای مورد علاقه مردم آلمان قرار دارد. پس در کل می‌توان گفت که قوت غالب مردم این کشور تشکیل شده از سبزیجات، گوشت و سیب زمینی است.

اولین وعده غذایی آلمانی‌ها یک صبحانه مفصل متشکل از نان (معروف “Brötchen”)، همراه با نوتلا، عسل یا مربا است. ناهار در یک بشقاب همراه با سبزیجات، سیب زمینی، پاستا یا برنج سرو می‌شود. اکثر آلمانی‌ها عاشق نوشیدن چای یا قهوه به‌همراه کیک در وعده عصرانه هستند. در وعده شام نیز عادت به خوردن یک بشقاب سبزیجات به‌همراه برش‌های پنیر و نان در کنار خانواده دارند. 

جشنواره‌ها و سنت‌ها در فرهنگ آلمان

همان‌طور که گفتیم آلمانی‌ها، مردمانی قانونمند و به‌شدت دیوان‌سالار یا مدرنیته (بروکرات) هستند؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که آن‌ها از زندگی لذت نبرند! به همین خاطر تقویم کشور آلمان، سراسر با مناسبت‌ها و مراسمات مختلف مزین شده و شامل برگزاری کارناوال و فستیوال‌های متنوع و باشکوه است. 

مردم این کشور بسیاری از تعطیلات سنتی مسیحی از جمله کریسمس و عید پاک را جشن می‌گیرند. همچنین روز اتحاد آلمان در 3 اکتبر نشان دهنده اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی بوده که تنها تعطیلات فدرال در این کشور است.

جشن‌های عروسی این کشور هم جذابیت خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال رسم است که در روز عروسی، داماد اندکی غلات با خود آورده و عروس هم مقداری نان و نمک بیاورد و آن‌ها معتقدند که این کار سبب جاری شدن برکت، ثروت و شانس در زندگی خواهد شد.

فرهنگ مراقبت‌های بهداشتی آلمان

آلمانی‌ها از جمله پیشروان در صنعت پزشکی و بیمه سلامت بودند. خدمات بهداشتی-پزشکی در آلمان گسترده و با کیفیت است. آلمانی‌ها علاوه‌بر برخورداری از فناوری پیشرفته پزشکی، پزشکان زیادی دارند و آمار مهاجرت پزشکان به این کشور نیز بسیار بالاست. در سال 1970 به ازای هر 615 نفر، یک پزشک وجود داشت در حالی که در سال 1997 به ازای هر 290 نفر یک پزشک وجود داشت. همچنین در کنار صنعت پیشرفته پزشکی در این کشور، طب سنتی نیز از جمله آب درمانی نیز رواج بسیاری دارد. 

همچنین هزینه‌های درمان در این کشور نسبت به سایر کشورهای جهان اول مانند آمریکا، استرالیا و… ارزان‌تر است. زیرا بخش قابل‌توجهی از تعرفه درمان توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده می‌شود. اگر برای درمان به بیمارستان مراجعه کردید، حق این را خواهید داشت که پزشک معالج‌تان را به شخصه انتخاب کنید و ناگفته نماند که اغلب پزشکان در این کشور، حداقل به زبان انگلیسی مسلط هستند و درصورتی‌که هنوز چندان به زبان آلمانی تسلط ندارید، می‌توانید از این طریق با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

نقش فرهنگ در رانندگی آلمان

قوانین راهنمایی و رانندگی هم بخشی از فرهنگ مردم آلمان را تشکیل می‌دهد. رانندگان باید به تمام قوانین و مقررات رانندگی در آلمان پایبند باشند و از تخلف در این زمینه خودداری نمایند. برخی از قوانین رایج رانندگی در این کشور عبارت‌اند از:

  • در این کشور، خودرو‌های سواری و کِشنده‌ها (کامیون، تریلی کمپرسی و…) در اتوبان‌های دوبانده، مجاز به سرعت گیری به ترتیب تا 80 الی 100 کیلومتر در ساعت هستند.
  • همچنین در بزرگراه‌های بدون محدودیت می‌توانند فراتر از 130 کیلومتر نیز سرعت بگیرند.
  • عدم استفاده از کمربند ایمنی، جریمه و پیگرد قانونی خواهد داشت.
  • استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی ممنوع بوده و صحبت با آن، صرفا با هندزفری مجاز است.
  • رانندگان در آلمان در سمت راست جاده رانندگی و از لاین چپ سبقت می‌گیرند. (فرمان خودرو در سمت راست قرار دارد)
  • در ترافیک روان می‌توانید برای سبقت گرفتن از لاین چپ استفاده کنید و در ترافیک سنگین مجاز به سبقت از هردو طرف هستید.
  • در آلمان خودروهایی که بیش از 3 دقیقه ساکن باشند، پارک شده محسوب خواهند شد و چنانچه در اماکن پارک ممنوع قرار داشته باشند، جریمه می‌شوند.
  • استفاده از چراغ‌های نور بالا در مناطق مسکونی ممنوع است.

آشنایی با فرهنگ؛ اولین قدم برای مهاجرت به آلمان

شروع یک سفر همیشگی یا حتی موقت برای کار، تحصیل و زندگی در کشوری دیگر می‌تواند هیجان انگیز و آینده‌ساز باشد. بنابراین مهم‌ترین اقدام در وهله اول، کسب اطلاعات کافی در مورد فرهنگ و سبک زندگی ساکنین کشور مقصد است. به همین خاطر در این مطلب به آموزش فرهنگ آلمان پرداختیم و به طور مثال دانستیم که غذای موردعلاقه آلمانی‌ها از سبزیجات، سیب زمینی و گوشت تشکیل می‌شود؛ یا این مردم در محیط کاری بسیار سخت کوش و جدی هستند. همچنین برخی از قوانین و رسم و رسومات این کشور را نیز بررسی کردیم.

حال اگر همچنان سوال یا نظری در مورد این موضوع دارید یا می‌خواهید در مورد مهاجرت به آلمان بدانید، کارشناسان حاضر در مجموعه آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما عزیزان هستند. کافی است هر زمان که خواستید با ما تماس حاصل گرفته یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.  

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

منابع:

www.everyculture.com

www.britannica.com

سوالات متداول

متوسط هزینه‌ زندگی در آلمان به ازای هر فرد، بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است‌.

رانندگی در آلمان برای مقیمان و افراد غیر شهروند، با گواهینامه بین‌المللی امکان‌پذیر است. اگر گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید، می‌توانید این‌کار را انجام دهید.

در این کشور باید از سمت راست جاده برانید و برای سبقت حین ترافیک روان، از لاین چپ حرکت کنید.

سبد غذایی آلمانی‌ها بیشتر از سیب زمینی و سبزیجات مختلف، گوشت (به ویژه گوشت خوک)، نان و انواع کلم تشکیل شده است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال