موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در آلمان

زندگی در آلمان

به آلمان قلب اروپا خوش آمدید، جایی که تاریخ و مدرنیته با هم ترکیب شده و تنوع فرهنگی در حال رشد است. زندگی در آلمان تجربه کیفیت بالای زندگی همراه با اقتصادی است که جهان را در دست گرفته. مناظر جذاب طبیعت آلپ و جنب و جوش شهرهایی مانند برلین، مونیخ و هامبورگ، علایق دسته بزرگی از آدم ها را شامل می شود. حقیقت این است که آلمان در میان بسیاری از ملیت‌ها به‌عنوان یک کشور محبوب برای مهاجرت و زندگی شناخته می‌شود. 

تصور کلی از آلمان، یک کشور زیبا با فرصت‌های بسیار برای کار و البته کشوری قانونمند و زیبا است؛ اما آیا  کشور آلمان برای زندگی مناسب است؟ آیا این باورها در مورد این کشور درست است؟ قبل از هر چیز لازم است زندگی در آلمان و شرایط و حتی قوانین این کشور را بررسی کنید تا ببنید آیا می توانید بقیه عمرتان را در این کشور بگذرانید. طبیعتاً زندگی در آلمان، باید مزایای قابل قبولی نسبت به کشور فعلی داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی‌ها و شرایط زندگی در آلمان پرداخته و با قوانین، فرهنگ، مزایا و معایب آن بهتر آشنا می‌شویم.

زندگی در آلمان در یک نگاه

اطلاعات کلی درباره کشور آلمان

آلمان یکی از کشورهای قاره اروپا بوده و پایتخت آن شهر برلین است. زبان مردم این کشور آلمانی است و زبان انگلیسی تنها برای توریست‌هایی که در شهرها به گشت‌وگذار می‌پردازند، کافی است. برای زندگی در آلمان باید به زبان مردم آن تسلط داشته باشید. اقتصاد آلمان با واحد پول یورو در گردش بوده و از فساد پایینی نیز برخوردار است. در سراسر این کشور با وجود بهره‌مندی از مدرنیته، آرامش و سکوت خاصی برقرار است.

ویژگی های کلی کشور آلمان برای زندگی
آلمان (Germany)برلین (Berlin)
زبان های رسمیزبان اصلی آلمانی
انگلیسی | فرانسوی
سیستم حکومتیفدرال پارلمانی | صدراعظم |اولاف شولتز (Olaf Scholz)
جمعیت (تا سال 2023)حدود 83.31 میلیون نفر
آب و هواچهار فصل
دینمسیحیت
واحد پولیورو
تعداد ایالت16

سیستم آموزشی خوب، یکی دیگر از دلایل انتخاب کشور آلمان برای زندگی است. آموزش در آلمان کیفیت بالایی داشته و مهم‌تر از همه رایگان است. به احتمال زیاد مجبور نیستید برای دانشگاه شهریه‌ای بپردازید و یا شاید تنها چند صد یورو در هر ترم برای شما هزینه داشته باشد. این موارد تنها چند نمونه از ویژگی‌هایی است که درباره آلمان می ‌توان اشاره کرد. در ادامه بیشتر با شرایط زندگی در این کشور آشنا می‌شویم.

شرایط زندگی در آلمان

همه جهان آلمان را می‌شناسد؛ یک کشور در اروپای غربی که تاریخ غنی آن به دو هزار سال قبل می‌رسد. شهرهای معروفی مانند برلین، مونیخ و فرانکفورت و فرهنگ مراسمات مختلفی که دارند، از مؤلفه‌های این کشور است. با این حال، شرایط زندگی در آلمان ممکن است برای کسانی که تابه‌حال زندگی در این کشور را تجربه نکرده‌اند، شگفت‌انگیز باشد.

زندگی در آلمان امکانات زیادی را به همراه دارد که در یک نگاه شامل:
  • امنیت شغلی کارگران آلمانی
  • شاغل بودن حدود 75 درصد از افراد 15 تا 64 ساله
  • بالا نبودن هزینه زندگی و متوسط درآمد خانوارهای آلمانی
  • پیاده سازی بروکراسی کارآمد و درنتیجه نظم قوی در سراسر کشور
  • استفاده از قوانین سختگیرانه بهداشتی برای تمیز نگه داشتن محل زندگی
  • نقل مکان افراد به شهرهای بزرگ با افزایش میزان بیکاری در روستاها و برخی شهرهای کوچک
  • رضایت از زندگی در میان زنان و مردان (امید به زندگی در زنان 84 سال و برای مردان، 79 سال)
  • بالا بودن حداقل سطح تحصیلات (86.3 درصد از کارگران بزرگسال آلمانی تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده‌اند)
  • پیر شدن جمعیت آلمان(طبق مطالعات، آلمان به حداقل 260.000 مهاجر در سال نیاز دارد تا بتواند نیروی کار خود را تامین کند.)
  • بالا بودن حس اجتماعی بودن در بین شهروندان (بیش از 90 درصد آلمانی‌ها حداقل یک نفر را دارند که در مواقع ضروری به او اعتماد کنند.)

با بررسی موارد بالا می‌توان به این نتیجه رسید که آلمان می تواند یکی از بهترین کشورها برای زندگی و در صدر لیست کشورهای اروپایی باشد.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

واحد پول آلمان یورو است و هزینه ها در کشور آلمان براساس این واحد پولی محاسبه می‌شوند.

علیرغم این واقعیت که آلمان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، هزینه زندگی آن‌طور که انتظار می‌رود بالا نیست. زندگی در این کشور ارزان‌تر از انگلیس، دانمارک، نروژ، فرانسه یا هلند است. به طور کلی، آلمان به خصوص در مقایسه با میانگین هزینه زندگی در اروپا، کشور گرانی محسوب نمی‌شود. همه چیز به بودجه شما، موقعیت و نیازهای سبک زندگی شما بستگی دارد. شما می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر، صفحه هزینه زندگی در آلمان را مطالعه کنید.

به سختی می‌توان با کمتر از 1000 یورو در ماه در آلمان زندگی کرد و این رقم در شهرهایی که اجاره بها بالاتر است، به 1500 تا 2000 یورو هم می‌رسد. با توجه به رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان دانشجویان معمولاً می‌توانند با حدود 850 یورو، هزینه‌های زندگی خود را در ماه پوشش دهند. خرید خانه، خرید خودرو در آلمان هر کدام هزینه های متفاوتی دارند. جدول زیر که هزینه‌ها را برای زندگی یک فرد محاسبه کرده، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هزینه های معمول زندگی در آلمان
هزینه اجاره مسکناز 300 یورو (سالن‌های اقامتی دانشجویی یا اتاق در یک آپارتمان مشترک) تا 700 یورو (منزل یک خوابه در شهر)
امکانات رفاهی (اینترنت، موبایل و ...)220 یورو
سفراز 0 یورو (دانشجویی) تا حدود 100 یورو
خورد و خوراک150 تا 200 یورو
بیمه درمانی110 یورو (متوسط نرخ برای دانشجویانی که در سیستم بیمه سلامت عمومی ثبت‌نام کرده‌اند). برای سایرین، این مبلغ می‌تواند بیشتر باشد.
بیرون رفتن و تفریحاز 50 یورو تا 150 یورو (بسته به سبک زندگی هر فرد)
سایر موارد20 یورو
مجموعاز 850 یورو تا 1500 یورو

**هزینه زندگی در آلمان برای زوجی که محل اقامت مشترک دارند، حدود 50 درصد بیشتر از مقادیر ذکر شده در جدول است.

حتما بخوانید:
حقوق در آلمان

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی و کار

کشور آلمان دارای 80 شهر با حداقل 100 هزار نفر جمعیت است. به‌عنوان یک مهاجر، انتخاب کشور آلمان برای زندگی و تصمیم‌گیری برای نقل‌مکان به یکی از این شهرها، می‌تواند سخت باشد. داشتن اطلاعات کافی درباره آلمان، شرایط کار در آلمان و شهرهای آن، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. ازاین‌رو، بهترین شهرهای این کشور را از جنبه‌های مختلف در ادامه دسته‌بندی کرده‌ایم.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی

وجود امکانات و ارزان بودن مساله مهم در انتخاب بهترین شهر برای زندگی است، لیست زیر بهترین شهرها برای زندگی هستند:

  1. آخن (Aachen): ارزان‌ترین شهر برای زندگی در آلمان.
  2. فرانکفورت (Frankfurt): پنجمین شهر بزرگ آلمان، پایتخت بانکی آلمان و اروپا.
  3. هامبورگ (Hamburg): دومین شهر بزرگ آلمان

بهترین شهرهای آلمان برای کار

اگر به دنبال بهترین شهر برای کار هستید برلین، مونیخ و دوسلدورف بهترین انتخاب ها هستند ک هرکدام در یک جنبه فعالند:

  1. برلین (Berlin): پایتخت کشور، پرهیاهو و مرکز استارتاپ‌ها.
  2. مونیخ (Munich): گران‌ترین شهر کشور آلمان برای زندگی، درآمد بالا برای شهروندان.
  3. دوسلدورف (Düsseldorf): مرکزی برای کسب‌وکارهای استارتاپی.

بهترین شهر آلمان برای خانواده‌ها

مونیخ، بهترین شهر برای زندگی خانواده ها در آلمان است. این شهر از نظر جنبه‌های آموزشی، کار، مقرون به‌صرفه بودن هزینه‌ها، امنیت، داشتن اوقات فراغت و … برای خانواده‌ها بسیار مناسب است.

ارزان‌ترین شهرهای آلمان

ارزانترین شهرهای آلمان شامل موارد زیر هستند:

  • لایپزیگ (Leipzig)
  • بوخوم (Bochum)
  • کیل (Kiel)
  • سیگن (Siegen)
  • ینا (Jena)
  • اسنابروک (Osnabrück)
  • برمن (Bremen)

فرهنگ کشور آلمان برای زندگی

آشنایی با فرهنگ مردم آلمان یکی از مواردی است که باید در نظر داشته باشید. به‌عنوان مثال؛ بسیاری از آلمانی‌ها وقت‌شناسی را در اولویت زندگی خود قرار می‌دهند. به همین دلیل است که همه دنیا به نظم و حرکت به موقع سیستم حمل و نقل عمومی آن واقف هستند. مردم آلمان معمولاً صرفه‌جو هستند، عاقل بوده و به حریم خصوصی یکدیگر احترام می‌گذارند و معمولاً ساختار و قوانین جامعه را محترم می‌شمارند.

فرهنگ زندگی در آلمان

احترام به قوانین بخشی از فرهنگ زندگی در آلمان است.

به‌طور سنتی، مردم آلمان به مفاهیم خانواده و اجتماع اهمیت زیادی می‌دهند. در مورد احترام به جامعه، معمولاً از جایی نشأت می‌گیرد که ماهیت معروف «پیروی از قانون» و نظم مردم آلمان ناشی می‌شود.

نکته مهمی که باید در مورد فرهنگ آلمان بدانید این است که از ساکنان انتظار می‌رود به نظم و ساختار جامعه احترام بگذارند. مهم است که به موقع، نه فقط برای محل کار، بلکه برای رویدادهای اجتماعی نیز حضور داشته باشید و از قوانینی پیروی کنید که به نفع همه کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند، وجود دارد. این یکی از اصلی‌ترین شرایط زندگی در آلمان است.

قوانین مهم آلمان برای زندگی

آلمان قوانینی دارد که ممکن است در همه کشورها وجود نداشته باشد. همچنین برخی قوانین در آلمان با دقت بیشتری نسبت به جاهای دیگر اجرا می‌شوند. شما به‌عنوان یک مهاجر باید در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید تا سهواً دچار مشکل نشوید.

برخی از قوانین مهم آلمان :

  • رجیستری هر فرد مقیم و ثبت اطلاعات محل سکونت؛ که در صورت عدم ثبت به موقع، 1000 یورو جریمه می‌شود.
  • هر فرد بالای 16 سال در آلمان باید دارای مدرک شناسایی معتبر و جدید باشد. افراد دارای تابعیت آلمان یا اتحادیه اروپا، باید کارت شناسایی یا پاسپورت و افرادی که شهروند یک کشور اتحادیه اروپا نیستند، باید پاسپورت معتبر داشته باشند.
  • در آلمان، هر خانوار باید برای تأمین مالی شبکه‌های پخش رادیو تلویزیونی سهمی بپردازد. این هزینه 17.50 یورو در ماه است و فقط یک‌بار برای هر خانوار پرداخت می‌شود.
  • اگر با خرید ملک در آلمان صاحب خانه شده اید، مالیات پس از گذشت مدت زمان مشخصی به شما تعلق می‌گیرد.

قوانین مهم زندگی در آلمان:

  • وقت شناسی: آلمانی‌ها به وقت شناسی اهمیت می‌دهند و از مردم انتظار دارند که به موقع برای قرار ملاقات‌ها و جلسات حاضر شوند. دیر رسیدن می‌تواند به عنوان بی‌احترامی تلقی شود و ممکن است به اعتبار حرفه‌ای یا شخصی شما آسیب برساند.
  • احترام به قوانین: آلمانی‌ها به پایبندی به قوانین و مقررات معروف هستند. پیروی از قوانین و رویه ها در آلمان برای جلوگیری از بروز مشکل یا توهین به دیگران بسیار مهم است.
  • بازیافت و جداسازی زباله: آلمان از نظر محیط زیست بسیار فعال است و قوانین سختگیرانه ای برای دفع زباله دارد. مهم است که زباله‌های خود را به درستی جدا کنید و تا حد امکان بازیافت کنید.
  • پرداخت‌های بدون نقد: آلمانی‌ها پرداخت‌های نقدی را نمی‌پسندند، بنابراین داشتن کارت اعتباری و استفاده از آن برای خرید بسیار مهم است.
  • ساعات خلوت: در مناطق مسکونی، معمولاً قوانین سختگیرانه ای در مورد میزان سر و صدا در ساعات خاصی از روز، به ویژه در عصرها و آخر هفته ها وجود دارد. مهم است که به همسایگان خود احترام بگذارید و سطح سر و صدا را در این مواقع پایین نگه دارید.
  • فضای شخصی: آلمانی ها برای فضای شخصی خود ارزش قائل هستند و ممکن است در تماس فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن، با افرادی که به خوبی نمی‌شناسند، احساس ناراحتی کنند. مهم است که به مرزهای شخصی احترام بگذارید و قبل از شروع تماس فیزیکی اجازه بگیرید.
  • تعادل بین کار و زندگی: در حالی که آلمانی‌ها برای کار سخت ارزش قائل هستند، تعادل بین کار و زندگی را نیز در اولویت قرار می‌دهند. مهم است که از تعطیلات خود استفاده کنید و ساعات طولانی کار نکنید تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.

با پیروی از این قوانین و دستورالعمل‌ها، می‌توانید راحت تر در جامعه آلمان ادغام شوید و از هرگونه سوء تفاهم یا درگیری فرهنگی جلوگیری کنید.

 

قوانین زندگی در آلمان در دوران کرونا

از قوانین مهم آلمان در دوران کرونا، سختگیری در مورد ماسک در مکان های مختلف

مزایا زندگی در آلمان

مانند هر کشور دیگری، زندگی و کار در آلمان نیز مزایایی دارد. اگر اقامت آلمان را دارید موارد زیر، برجسته‌ترین مواردی است که درباره شرایط زندگی در آلمان لازم است بدانید.

مزایا:

  • حمل‌ونقل عمومی کارآمد
  • رایج بودن دوچرخه‌سواری
  • مقرون به صرفه بودن تحصیلات
  • توجه وقت شناسی و نظم
  • قانون‌مداری و نرخ پایین جرم
  • تعداد زیاد فضای سبز در شهرها
  • سیستم جامع رفاهی
  • امنیت شغلی
  • سیستم بیمه برای همه‌چیز
مزایا زندگی در آلمانمعایب زندگی در آلمان
سیستم با رفاه اجتماعی بالامالیات بالا
مردمی با آگاهی زیست محیطی بالابدون تهویه مطبوع
هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه برای دانشگاه هاآب و هوای مرطوب و سرد به خصوص در فصل زمستان
نرخ پایین جرم و جنایتسختی زبان آلمانی
مناظر و جغرافیای چشم نوازگرانی مسکن در شهرهای بزرگ
حمل و نقل عمومی سبک برترخدمات بد به مشتری
امنیت شغلی بالا و اخلاق کاری عالی-
زندگی در مرکز اروپا-
بیمه سلامت همگانی-
غذای مقرون به صرفه-

معایب زندگی در آلمان

با وجود اینکه آلمان به عنوان یک مکان عالی برای زندگی در نظر گرفته می‌شود، چند معایب بالقوه وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

معایب:

  • آب و هوا: آب و هوا در آلمان می‌تواند غیرقابل پیش بینی و خاکستری باشد، به ویژه در ماه های زمستان.
  • سختی زبان آلمانی: آلمانی زبانی دشوار برای یادگیری است و بسیاری از آلمانی ها ممکن است به زبان انگلیسی روان صحبت نکنند که تا حدی ارتباط را دشوار می‌کند.
  • هزینه زندگی: هزینه زندگی در آلمان نسبت به کشورهایی مانند ایتالیا می‌تواند گرانتر باشد، به خصوص در شهرهایی مانند مونیخ و فرانکفورت.
  • فرصت های شغلی محدود: در حالی که آلمان خانه بسیاری از شرکت های بزرگ است، فرصت های شغلی به صنایع یا مناطق خاصی محدود شده‌اند.
  • عدم تنوع: آلمان به خاطر تنوعش، به ویژه در خارج از شهرهای بزرگ، شناخته شده نیست.
  • تفاوت های فرهنگی: فرهنگ در آلمان با سایر کشورها تا حدی متفاوت است، که سازگاری را برای برخی افراد دشوار می‌کند.
  • ارتباطات اجتماعی محدود: آلمانی‌ها عموماً رفتاری دوستانه دارند، اما ایجاد ارتباطات اجتماعی معنادار ممکن است زمان ببرد، به‌ویژه برای مهاجرانی که ممکن است شبکه طبیعی دوستان و خانواده در کشور نداشته باشند.
  • قوانین و مقررات: آلمانی ها به دلیل پایبندی خود به قوانین و مقررات شناخته شده اند، که گاهی اوقات می تواند برای کسانی که رویکرد آزادتر زندگی را ترجیح می دهند محدود کننده یا خسته کننده باشد.
  • بوروکراسی آهسته: در حالی که آلمان به طور کلی کارآمد و به خوبی سازماندهی شده است، بوروکراسی گاهی اوقات می تواند با سرعت یخبندان حرکت کند. این می تواند به ویژه برای کسانی که نیاز به انجام فرآیندهای پیچیده اداری مانند درخواست ویزا یا ثبت کسب و کار دارند، ناامید کننده باشد.
  • بازار مسکن چالش برانگیز: یافتن مسکن مقرون به صرفه و مناسب در شهرهایی مانند برلین یا مونیخ به دلیل تقاضای بالا و عرضه محدود می تواند دشوار باشد. این قضیه منجر به اجاره بالا و لیست انتظار طولانی برای محله های محبوب شود.

مطمئناً تجربه زندگی در آلمان برای هرکس متفاوت خواهد بود و آنچه ممکن است یک نفر به عنوان یک نقطه ضعف بداند، ممکن است دیگری به عنوان یک مزیت بداند. در نهایت، مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد زندگی در آلمان، جوانب مثبت و منفی را به دقت بسنجید.

رفتار مردم آلمان با ایرانیان مهاجر

زندگی در آلمان برای ایرانیان

با توجه به روابط حسنه بین این دو کشور زندگی در آلمان برای ایرانیان با مشکلی روبه رو نشده است.

به‌عنوان یک ایرانی، زندگی در آلمان برای شما می‌تواند عالی باشد. اگرچه در ابتدا ممکن است سختی قوانین، نظم و نحوه زندگی آلمانی‌ها دشوار به نظر برسد؛ اما به‌مرور عادت می‌کنید؛ مثلا؛ به‌عنوان یک ایرانی که فرهنگ تعارف در ذهن او نقش بسته، در روزهای اول زندگی در آلمان از رُک بودن آلمانی‌ها شگفت‌زده می‌شوید.

البته لازم است بدانید که تقریباً در همه موارد، این به معنای توهین یا بی‌ادبی نیست. به‌زودی با این ویژگی فرهنگی که صداقت، صراحت و صمیمیت را در هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر تشویق می‌کند، راحت‌تر خواهید شد. اگر قصد مهاجرت با مهارتتان به این کشور را دارید، مقاله مهاجرت کاری به آلمان می‌تواند برای شما مفید باشد.

سخن پایانی

زندگی در آلمان شانس حضور در یکی از سازمان‌یافته‌ترین و مترقی‌ترین کشورهای روی زمین است، جایی که می‌توانید از استاندارد زندگی در سطح بالایی برخوردار شوید. با این حال، مانند هر جای دیگری، همیشه چند توصیه وجود دارد که می‌تواند کار را برای شما بسیار آسان‌تر کند. مطالب گفته شده در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا، برای کسانی است که قصد مهاجرت به این کشور و زندگی در آلمان را دارند. اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری درباره آلمان آشنا شوید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

دقت کنید اگر سوالی در مورد مهاجرت به آلمان دارید می توانید جواب خود را در صفحه مهاجرت به آلمان پیدا کنید.

سوالات متداول:

کشور آلمان به دلیل هزینه‌های پایین زندگی، طبیعت زیبا، سیستم حمل و نقل فوق لاکچری، تعطیلات عمومی زیاد، فرصت های شغلی بی نظیر، برای زندگی در اروپا گزینه مناسبی است.

چرا که نه! کشور آلمان از نظم خاصی برخوردار است و امکانات زیادی را برای شهروندان خود فراهم کرده. قطعا هر فردی از هر فرهنگی می‌تواند با قوانین این کشور کنار آید.

مردم کشور آلمان بسیار خوش قلب هستند و ویژگی بارز آن‌ها نیز یاری رسانی و خوش قولی است. بنابراین زندگی در آلمان در کنار آلمانی‌ها، لذتبخش است.

شرایط زندگی در آلمان به طور کلی به دلیل کیفیت بالای زندگی، اقتصاد قوی، فرصت‌های کاری زیاد و درآمد بالا جای نگرانی ندارد.

37 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها