موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی حزب دموکرات جدید کانادا (NDP)

معرفی حزب دموکرات جدید کانادا (NDP)

حزب دموکرات جدید یا (NDP)، یک حزب سیاسی سوسیال دموکرات است که در سال 1961 تأسیس شد. این حزب سیاسی، در حال حاضر در استان‌های ساسکاچوان، مانیتوبا، یوکان، بریتیش کلمبیا و انتاریو فعالیت می‌کند، اما تاکنون در سطح ملی، مسئولیت مهمی را برعهده نداشته است. همچنین، رهبر فعلی حزب NDP کانادا یعنی جاگمیت سینگ (Jagmeet Singh)، در انتخابات سال 2021 کانادا، یکی از سرسخت‌ترین رقبای جاستین ترودو (Justin Trudeau)، برای نشستن روی صندلی نخست‌وزیری محسوب می‌شد.

موضوع مهاجرت به کانادا، یکی از مسائل مهمی است که حزب دموکراتیک جدید کانادا، برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. به‌عنوان مثال، با وجود مسائل حل‌نشده در سیستم مهاجرتی کانادا و فناوری‌های تقریباً قدیمی، حزب NDP، در مورد اسکان مهاجران و همچنین رسیدگی به برنامه والدین یا پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها (PGP)، برنامه‌های ویژه‌ای ارائه کرده است. والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با این برنامه، می‌توانند به دیدار فرزند یا نوه خود بروند و تا 5 سال بدون نیاز به تمدید ویزا در کانادا اقامت کنند. در ادامه این مقاله از پارسی کانادا، با حزب دموکراتیک جدید کانادا بیشتر آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.

تاریخچه شکل‌گیری حزب دموکرات جدید در کانادا

حزب دموکرات جدید در ابتدا و در سال 1933، بخشی از فدراسیون تعاونی مشترک‌المنافع کانادا یا (CCF) بود و اصلاً یک حزب مستقل محسوب نمی‌شد. بعد از گذشتن سال‌ها؛ در سال 1944؛ سازمان CCF یک سازمان ملی ایجاد و نامزدهای انتخاباتی خود را در تمام نقاط کانادا وارد رقابت کرد. این فعالیت‌های سیاسی، معمولاً با فعالیت‌های حزب دموکرات جدید همراه بود، اما این حزب آن‌قدری بزرگ نبود که به یک اپوزیسیون رسمی تبدیل شود و راه خودش را در پیش بگیرد.

بالاخره، گروه‌های کارگری کانادا، در کنگره کارگری کانادا (the Canadian Labour Congress) با یکدیگر متحد شدند و این اتحاد باعث شد تا حزب دموکرات نوین در سال 1961، به‌صورت مستقل تأسیس شود. فعالیت سیاسی این حزب آن‌قدر پیش رفت تا اینکه با کسب 43 کرسی در مجلس عوام کانادا، در سال 1988، به اوج خود رسید. در حال حاضر، 25 عضو از اعضای حزب دموکرات جدید در مجلس عوام کانادا حضور دارند و آخرین فعالیت سیاسی مهم آن‌ها، مربوط به انتخابات زودهنگام فدرال در سال 2021 می‌‎شود.

نگاهی به ساختار حزب دموکرات جدید

ساختار حزب دموکرات جدید، بیشتر با توجه به رسیدگی به مسائل اجتماعی و رسیدگی به پرونده‌هایی که پشت گوش انداخته شده‌اند (مثل برنامه مهاجرتی PGP)، شکل گرفته است. این حزب، به‌عنوان یک حزب چپ سیاسی محسوب می‌شود و طبق نظرسنجی‌های رسمی کانادا، محبوب‌ترین نامزد آن در رقابت‌های انتخاباتی، جاگمیت سینگ است. آقای سینگ، به‌عنوان رهبر فعلی حزب دموکراتیک نوین هم شناخته می‌شود و اصالتاً هندی است. از جمله مسائل اجتماعی که این حزب تصمیم دارد به آن‌ها رسیدگی کند، بهبود خدمات شهرک‌سازی در کانادا و کمک به آسان‌تر شدن مهاجرت به استان‌های این کشور است.

حزب دموکرات جدید در یک نگاه
نام‌های دیگربه فرانسوی: Nouveau Parti Démocratique
تاریخ تاسیساز سال 1961 تاکنون
رنگ رسمینارنجی
وب‌سایت رسمیhttps://www.ndp.ca
تعلق سیاسیسوسیال دموکراسی (Social democracy) و اینترناسیونالیسم (internationalism)
چهره‌های تأثیرگذار حزب چارلز تیلور (Charles Taylor)، جک لایتون (Jack Layton)، تام مولکر (Tom Mulcair)، گلن کلارک (Glen Clark) و تامی داگلاس (Tommy Douglas)

اعضای حزب دموکراتیک جدید کانادا متعهد شده‌اند که پس از روی کار آمدن در دولت، مشاوران تخصصی مهاجرت را برای رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی استخدام کنند. همچنین، رسیدگی به قوانین کار و برابری حقوق و دستمزد هم در دستور کار اعضای حزب دموکرات جدید قرار دارد. همچنین، تلاش برای برابر شدن دستمزد کارمندان و کارگران زن و پایان دادن به تبعیض جنسیتی در مقدار دستمزد هم یکی از مهم‌ترین اهداف این حزب محسوب می‌شود.

حزب دموکراتیک جدید، هنوز یک دولت فدرال در کانادا تشکیل نداده است، اما دولت‌های محلی و مستقلی را در استان‌های ساسکاچوان (Saskatchewan)، مانیتوبا (Manitoba)، بریتیش کلمبیا (British Columbia)، یوکان (Yukon) و انتاریو (Ontario) دارد.

آشنایی با رهبران حزب دموکرات جدید

در حال حاضر، حزب NDP کانادا توسط افراد زیر رهبری و مدیریت می‌شود:

  • رهبر حزب (Leader): جاگمیت سینگ (Jagmeet Singh)؛ با نام کامل جاگمیت سینگ جیمی دالیوال (Jagmeet Singh Jimmy Dhaliwal)، متولد دوم ژانویه سال 1979، آخرین رهبر حزب دموکرات نوین (پس از تام مولکر) است. فعالیت سیاسی سینگ از سال 2019 به‌عنوان نماینده پارلمان برنابی جنوبی (Burnaby South) شروع شده است.
  • رئیس حزب (President): مری شورتال (Mary Shortall)؛ متولد 24 اکتبر سال 1958 یک سیاستمدار و فعال حزب کارگری در کانادا است که از سال 2023 در این سمت فعالیت می‌کند.
  • مدیر بخش ملی حزب (the National Director): آنه مک‌گراث (Anne McGrath)؛ متولد سال 1958 در کانادا است که پیش‌ازاین، از سال 2006 تا 2009 رئیس حزب دموکراتیک جدید (به‌جای مری شورتال) فعالیت می‌کرد.
  • معاون حزب (deputy Leader): الکساندر بولریس (Alexandre Boulerice)؛ متولد 1973 در کانادا است و از زمان انتخابات 2011 به‌عنوان عضوی از حزب NDP در مجلس عوام کانادا می‌نشیند.
  • رهبر مجلس حزب (House Leader): پیتر جولیان (Peter Julian)؛ متولد 16 آوریل 1962، عضو مهم پارلمان کانادا به نمایندگی از حزب دموکرات جدید شناخته می‌شود و فعالیت سیاسی خود را از سال 2004 شروع کرده است.

تصویری از رهبران حزب دموکرات جدید

عقاید و سیاست‌های کلی حزب دموکراتیک جدید

عقاید و جهت‌گیری‌های حزب NDP، به‌دلیل ریشه سیاسی‌ای که دارد، بیشتری روی موضوعات اجتماعی، صلح بین‌المللی و حفظ محیط‌زیست متمرکز است. همچنین، این حزب از اقتصاد مختلط (دولتی و خصوصی) و ایجاد امکانات رفاهی گسترده هم حمایت می‌کند. سیاست‌های کلی حزب دموکرات جدید، در چارچوب سنت‌های سوسیال دموکراتیک مثل حقوق بشر، حقوق فمینیستی، توسعه کشاورزی و حمایت از حقوق کارگران تعریف شده‌اند.

حزب دموکرات جدید، یکی از احزاب سیاسی کانادا محسوب می‌شود که طرفدار رشد اقتصادی با همکاری بخش دولتی و خصوصی، امکانات اجتماعی گسترده‌تر و سیاست خارجی اینترناسیونالیستی (internationalist foreign policy) است. هدف از این سیاست، نزدیک‌تر شدن به اقوام و ملت‌های دیگر در دنیاست تا روابط بهتری برای کشور کانادا در سطح جهان شکل بگیرد.

همچنین، حزب NDP همیشه در مورد تعهدی که در مورد مراقبت‌های بهداشتی و سلامت عمومی جامعه دارد، صحبت می‌کند. این حزب در تلاش است که با استفاده از برنامه ملی، همه کانادایی‌ها با یک کارت سلامت به داروهای تجویزشده دسترسی آسان داشته باشند. این برنامه باعث حفظ سلامت شهروندان کانادایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. از جمله سیاست‌های کلی این حزب برای کانادایی‌ها می‌توان به مراقبت‌های دندان‌پزشکی، مراقبت‌های روانی، درمان ناباروری و مراقبت‌های بینایی و شنوایی اشاره کرد.

نقش حزب دموکرات جدید در مورد مهاجرت کانادا

حزب دموکراتیک نوین، وعده داده است که در مورد قوانین و استانداردهای مهاجرت به کانادا تصمیمات اساسی بگیرد. به‌عبارت ساده‌تر، این حزب در تلاش است تا مهاجرت به کانادا را متناسب با تقاضای نیروی کار در این کشور پیش ببرد. همچنین، در مورد مهاجرت از طریق برنامه‌های الحاق به خانواده یا Family reunion با استان‌های مختلف همکاری کرده است تا چالش‌های اسکان مهاجران به کمترین مقدار خودش برسد.

همچنین این حزب، مسئولیت حفاظت از مهاجران تازه‌وارد را با تکیه بر قوانین مهاجرت کانادا توسط بخش دولتی برعهده گرفته است. بنابراین، همه این اتفاقات نشان‌دهنده آن هستند که حزب دموکرات جدید، دیدگاه مثبتی نسبت به مهاجران دارد و در تلاش است تا کانادا را به مکانی مفید برای آن‌ها تبدیل کند.

سخن پایانی

حزب دموکرات جدید کانادا، یک حزب سیاسی چپ محسوب می‌شود که در حال حاضر بیشتر تمرکزش روی مسائل اجتماعی و مهاجرتی است. از جمله برنامه‌های این حزب برای مهاجران، در نظر گرفتن امکانات اقامتی و حل‌وفصل پرونده‌های مهاجرتی است. از نظر بعضی از افراد صاحب‌نظر، این حزب می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر را برای مهاجران رقم بزند.

سؤالات متداول

حزب دموکرات جدید، یکی از احزاب سیاسی کانادا محسوب می‌شود که طرفدار رشد اقتصادی با همکاری بخش دولتی و خصوصی، امکانات اجتماعی گسترده‌تر و سیاست خارجی اینترناسیونالیستی است.

رهبر فعلی حزب NDP، آقای جاگمیت سینگ (شهروند هندو – کانادایی) است.

این حزب سیاسی، در حال حاضر در استان‌های ساسکاچوان، مانیتوبا، یوکان، بریتیش کلمبیا و انتاریو فعالیت می‌کند

 مهم‌ترین برنامه حزب NDP، اسکان مهاجران و همچنین رسیدگی به برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا PGP است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال