موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

7 روش تبدیل اقامت موقت کانادا (TR) به اقامت دائمی (PR)

تبدیل اقامت موقت کانادا به دائم

اگر در حال حاضر با وضعیت اقامت موقت (TR) در کانادا زندگی می‌کنید یا در ایران هستید و می‌خواهید به صورت موقت به کانادا مهاجرت کنید و قصد دارید با روش‌های تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا آشنا شوید این مطلب راهنمای شماست.

به طور کلی افراد دارای وضعیت اقامت موقت در کانادا با روش‌های زیر می‌توانند اقامت دائم خود را اخذ کنند:

  •  تجربه کار کانادایی
  •  فدرال اسکیل ورکر
  •  برنامه نامزدی استانی
  •  تجربه کار کبکی
  •  اسپانسرشیپ خانواده
  • برنامه پرستار خانگی
  • برنامه آتلانتیک کانادا

اگر متقاضی شرایط کافی را داشته باشد تبدیل اقامت موقت کانادا به دائم راحت است و هزینه چندانی ندارد. در زیر با بررسی هر کدام از این روش‌ها با ما همراه باشید.

اگر علاقه‌مند به تبدیل اقامت خود از موقت به دائم هستید، فرم ارزیابی مهاجرت یا فرم ساده زیر را پر کنید و منتظر یک مشاوره حرفه‌ای از سمت پارسی کانادا باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

مقایسه اقامت موقت و اقامت دائم کانادا

در جدول زیر، تفاوت‌های کلیدی بین اقامت موقت (TR) و اقامت دائم (PR) در کانادا را آوردیم. سپس هرکدام را مقایسه می کنیم.

معیار مقایسهاقامت موقت (TR)اقامت دائم (PR)
مدت اقامتمحدود به زمان تعیین شده
بدون محدودیت زمانی، امکان زندگی دائم
مجوز کارمحدود به مجوز کاراجازه کار در هر جای کانادا
استفاده از خدمات اجتماعی
دسترسی محدوددسترسی کامل
سفر خارجینیاز به تمدید ویزا و اخذ مجوز بازگشت
حق بازگشت به کانادا بدون نیاز به ویزا
حق راینداردندارد - فقط شهروند

نگاهی به وضعیت اقامت موقت کانادا (TR)

افراد دارای اقامت موقت (TR) به کسانی اطلاق می‌شود که در مدتی محدود در کشور کانادا حق اقامت به دست می آورند و افراد زیر را شامل می‌شوند:

دانشجویان با ویزای تحصیلی کانادا (study permit)

افراد دارای مجوز کار (work permit)

گردشگران دارای ویزای توریستی (visitor visa)

افراد دارای وضعیت اقامت موقت کانادا باید شرایط خاصی مانند محدودیت مدت زمان اقامت، نوع شغل یا برنامه تحصیلی که در آن مشغولند را رعایت کنند و همچین نسبت به برخی از محدودیت‌های اجتماعی آگاهی پیدا کنند.

نگاهی به وضعیت اقامت موقت کانادا (PR)

اقامت دائم (PR) وضعیتی است که به فرد اجازه می‌دهد از نظر زمانی به طور نامحدود در کانادا زندگی و کار کند. دارندگان اقامت دائم می‌توانند به اکثر مزایای اجتماعی، از جمله خدمات بهداشتی و اجتماعی، مشابه شهروندان کانادایی دسترسی داشته باشند.

افراد داری پی آر کانادا می‌توانند در هر نقطه‌ای از این کشور کار، تحصیل و سفر کنند. اما، برخلاف شهروندهای رسمی، دارندگان اقامت دائم نمی‌توانند رای بدهند و برای اینکه وضعیت اقامت دائم خود را حفظ کنند باید حداقل دو سال از هر پنج سال را در کانادا سکونت داشته باشند.

همچنین، داشتن وضعیت اقامت دائم پیش‌نیاز دریافت شهروندی کانادا است.

بنابراین از هر منظر که نگاه کنید داشتن pr کانادا بهتر است و مزایای زیادی را در پی دارد.

اگر در کانادا با وضعیت اقامت موقت زندگی می‌کنید و می‌خواهید آن را با روش‌هایی به اقامت دائم تبدیل کنید خواندن این مقاله را ادامه دهید.

تبدیل اقامت موقت کانادا به دائم

روش‌های تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا

روش‌های زیادی برای تغییر وضعیت از اقامت موقت به دائم در کانادا وجود دارد. در زیر این روش‌ها را آوردیم.

1- کلاس تجربه کار کانادایی (CEC)

تجربه کار کانادایی یک روش ایده‌آل برای تبدیل اقامت موقت به دائم در کانادا است. این روش برای افرادی که اقامت موقت کانادا دارند و در این کشور به اندازه کافی تجربه کار کردن بدست آورده اند مناسب است.

تجربه کار کانادایی نیازمند حداقل 1 سال تجربه کاری ماهرانه در کانادا، مهارت زبان کافی (حداقل آیلتس 6 در برخی مشاغل و آیلتس 5 در مشاغل دیگر) است.

مزیت عمده این روش این است که ارزش تجربه کاری کانادایی شما را به رسمیت می‌شناسد و راحت‌تر می‌توانید اقامت دائم بگیرید.

مدرک تحصیلی خاصی برای این روش نیاز نیست. اما برای افزایش امتیاز CRS، داشتن مدرک تحصیلی معتبر توصیه می‌شود.

2- برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP)

برنامه فدرال اسکیل ورکر (Federal Skilled Worker Program) یکی از زیرمجموعه‌های سیستم اکسپرس اینتری کانادا است که به افراد ماهر و متخصص در یک حوزه اجازه می‌دهد برای اقامت دائم در کانادا اقدام کنند.

افرادی که تجربه کافی ندارند ولی در یک حرفه تخصص لازم را دارند و هم زمان سن آنها کمتر از 45 سال است و مسلط به زبان هستند می‌توانند بر اساس امتیازهایی که بدست می‌آورند اقامت خود را از موقت به دائم تغییر بدهند.

3- برنامه نامزدی استانی (PNP)

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم، برنامه نامزدی استانی (PNP) است. در این برنامه، استان‌های مختلف کانادا، نیروهای کار ماهر را که دارای مهارت و تخصص خاصی هستند، برای دریافت اقامت دائم نامزد می‌کنند.

به عبارت دیگر، اگر شما در یک استان خاص کانادا، شغلی پیدا کنید که به مهارت‌های شما نیاز داشته باشد، کارفرمای شما ممکن است بتواند شما را برای دریافت اقامت دائم نامزد کند.

نکته مهم این است که شرایط و قوانین این برنامه در هر استان متفاوت است و شما باید شرایط خاص استان مورد نظر خود را بررسی کنید.

برنامه نامزدی استانی کانادا برای افرادی که قصد دارند در استان خاصی سکونت داشته باشند یا از استان خاصی جاب آفر دارند گزینه بسیار عالی است.

4- برنامه تجربه کار کبکی (PEQ)

برنامه تجربه کار کبکی یا PEQ یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در استان کبک کانادا است.

این برنامه ویژه افرادی طراحی شده که قبلاً در کبک تحصیل کرده‌اند یا در این استان مشغول به کار بوده‌اند.

با داشتن تجربه کار یا تحصیل در کبک، متقاضیان می‌توانند به سرعت درخواست اقامت دائم خود را ارائه دهند و در صورت واجد شرایط بودن، به زندگی دائم در کانادا دست پیدا کنند.

این برنامه به افرادی که قصد دارند در کبک کار و زندگی کنند، فرصتی طلایی ارائه می‌دهد.

تسلط به زبان فرانسوی، سابقه تحصیل و کار در استان کبک شرایط اصلی برای اخذ اقامت دائم در استان کبک کانادا است.

برنامه تجربه کار کبکی برای تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا

5- برنامه اسپانسرشیپ خانوادگی (family sponsorship)

اگر شما شهروند یا مقیم دائم کانادا باشید، می‌توانید اعضای خانواده خود مانند همسر قانونی، یا فرزندان وابسته‌تان را برای زندگی در کانادا اسپانسر یا حمایت کنید.

با اسپانسر کردن اعضای خانواده، آنها می‌توانند درخواست اقامت دائم دهند و پس از طی مراحل قانونی، به کانادا مهاجرت کنند.

این برنامه به خانواده‌ها اجازه می‌دهد تا در کنار هم زندگی کنند و از مزایای اقامت دائم کانادا بهره‌مند شوند. البته، این برنامه دارای شرایط و مدارک خاصی است که متقاضیان باید آن‌ها را برآورده سازند. درباره این روش در صفحه اسپانسرشیپ خانوادگی کانادا بیشتر بخوانید.

6- برنامه آتلانتیک کانادا (AIP)

اگر در یکی از این استان‌های کانادا یعنی نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور با وضعیت اقامت موقت فارغ التحصیل یا مشغول کار هستید و همزمان دارای مهارت‌های مورد نیاز این استان‌ها باشید و بتوانید یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنید، می‌توانید از طریق این برنامه برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید.

لازمه اخذ اقامت دائم از طریق این برنامه داشتن جاب آفر معتبر از یکی از استان های نامبرده است. اطلاعات بیشتر را در صفحه اختصاصی برنامه آتلانتیک کانادا بخوانید.

7- برنامه پرستار خانگی (Caregiver)

برنامه پرستار خانگی کانادا، فرصتی ویژه برای افرادی است که در این کشور به مراقبت از کودکان، سالمندان یا افراد دارای معلولیت مشغول بوده‌اند.

این برنامه، با هدف قدردانی از خدمات ارزشمند این افراد در خانواده‌های کانادایی، به آن‌ها امکان می‌دهد تا اقامت دائم خود را در این کشور اخذ کنند. متقاضیان این برنامه باید دارای تجربه کاری مرتبط، مهارت‌های زبانی مورد نیاز و سایر شرایط تعیین‌شده باشند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط و مدارک مورد نیاز، مطالعه راهنمای کامل برنامه پرستاری خانگی کانادا را توصیه می‌کینم.

چه افرادی می‌توانند اقامت موقت کانادا را به دائم تبدیل کنند؟

براساس روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم افرادی که در تقسیم‌بندی‌های زیر هستند می‌توانند اقامت موقت کانادا خود را به اقامت دائم تبدیل کنند.

✔ متقاضی باید در کانادا باشد
✔ متقاضی باید داری وضعیت اقامت موقت باشد
✔ متقاضی باید مدرک زبان معتبر داشته باشد
✔ متقاضی باید در حین درخواست تبدیل اقامت، مشغول کار باشد
✔ متقاضی باید سابقه کار داشته باشد
✔ متقاضی نباید برای پناهندگی درخواست داده باشد

آیا امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم وجود دارد؟

به طور کلی، ویزای توریستی کانادا به تنهایی امکان اخذ اقامت دائم را فراهم نمی‌کند. این نوع ویزا صرفاً برای اقامت موقت در کانادا صادر می‌شود و نمی‌تواند به صورت مستقیم به اقامت دائم تبدیل شود.

با این حال، در شرایط خاصی ممکن است بتوان از روش‌هایی استفاده کرد که به طولانی‌تر شدن مدت اقامت یا دستیابی به اقامت دائم منجر شود.

روش های زیر می‌تواند ویزای توریستی شما را به ویزاهای دیگر تبدیل کند. برای اطلاع از جزییات این روشها کلیک کنید.

✔ اوپن ورک پرمیت ایرانیان (موقتی)

تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

هزینه تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائم چقدر است؟

در صورتی که بخواهید امور مربوط به تبدیل اقامت موقت به دائم خود را به وکیل یا موسسات مهاجرتی بسپارید هزینه شما بیشتر خواهد شد.

اما در جدول زیر خلاصه هزینه‌های دولتی را برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم کانادا آوردیم.

مورد هزینهدستمزد
هزینه درخواست (application) و هزینه خالص PR1210 دلار
هزینه درخواست بدون هزینه PR635 دلار
هزینه درخواست و خالص PR برای همسر1210 دلار
هزینه درخواست بدون هزینه PR به ازای هر فرزند635 دلار
هزینه انگشت نگاری برای هر متقاضی اصلی85 دلار
هزینه انگشت نگاری به ازای هر خانواده ( 2 نفر یا بیشتر)

جمعاً 170 دلار

اهمیت انتخاب روش برای تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائم

تبدیل اقامت موقت (TR) به اقامت دائم (PR) کانادا یک گام مهم است و انتخاب برنامه مناسب مهاجرتی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر برنامه تحت قوانین مهاجرت کانادا با اهداف خاصی طراحی شده و گروه‌های مختلفی از مهاجران را بر اساس عواملی مانند مهارت‌ها، تجربه و روابط خانوادگی هدف قرار می‌دهد.

انتخاب برنامه مناسب تنها به واجد شرایط بودن محدود نمی‌شود؛ بلکه باید اهداف بلندمدت و شرایط شخصی خود را با برنامه‌ای که بهترین تناسب را با وضعیت شما دارد، هماهنگ کنید.

به عنوان مثال برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا (FSWP) برای نیروهای کار متخصصی که با وضعیت اقامت موقت در کانادا هستند مناسب است. یا کسانی که تجربه کاری در کانادا دارند، ممکن است برنامه کلاس تجربه کانادایی به درد آنها بخورد.

علاوه بر این، استان‌های مختلف برنامه‌های نامزد استانی (PNP) متنوعی را ارائه می‌دهند که متناسب با نیازهای اقتصادی خود طراحی شده‌اند و می‌توانند به عنوان یک مسیر جایگزین برای اقامت دائم برای افرادی که می‌خواهند در یک منطقه خاص مستقر شوند، عمل کنند.

سوالات متداول

بله شما می‌توانید با روش‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم اقامت خود را به دائم تبدیل کنید. باید روش خود را براساس شرایطی که دارید انتخاب کنید.

بله. شما می‌توانید با حداقل 5 روش اقامت موقت کاری خود در کانادا به اقامت دائمی تبدیل کنید.

به طور مستقیم خیر. شما باید در کانادا توسط سه روش یعنی تبدیل ویزای توریستی به کاری، تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی و یا اوپن ورک پرمیت ایرانیان اقدام کنید.

خیر، شما باید از داخل خاک کانادا برای این کار اقدام کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال