موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی غذاهای کانادا که ارزش تست کردن را دارند

معرفی غذاهای کانادا که ارزش تست کردن را دارند

مطمئناً غذا‌های کانادا آنقدر معروف نیستند که وقتی به این کشور فکر کنیم اولین چیزی که به ذهنمان بیاید غذا‌های آن باشد. با این حال کانادا غذا‌های سنتی زیادی دارد که می‌خواهیم تعدادی از آن‌ها را در اینجا معرفی کنیم. تنوع غذا‌های کانادا، بر حسب مناطق مختلف این کشور و با توجه به مهاجرانی که به مرور در این کشور ساکن شده‌اند، شکل گرفته است. برای مثال، سوپ نخود فرنگی به مهاجران فرانسوی از قرن هفدهم برمی‌گردد و ریشه نان محبوب bannock را می‌توان در اسکاتلند جستجو کرد. ادامه مقاله خوشمزه ما را که مختص غذاهای ملی و سنتی کاناداست را از دست ندهید.

دسر و غذاهای کانادایی که باید امتحان کنید

در ادامه 13 نوع دسر و غذای معروف کانادایی را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. باناک (Bannock)
  2. پوتاین (Poutine)
  3. گوشت دودی به سبک مونترال (Montreal Smoked Beef)
  4. دونات بیگل مونترال (Montreal Bagel)
  5. تارت کره‌ای (Butter Tarts)
  6. رول خرچنگ نوا اسکوشن (Nova Scotia Lobster Roll)
  7. بیکن پیمیل (Peameal Bacon)
  8. پای توت ساسکاتون (Saskatoon Berry Pie)
  9. بیورتیلز (BeaverTails)
  10. سوپ نخود فرنگی (Split Pea Soup)
  11. میپل تافی (Maple Taffy)
  12. چیپس کچاپ (Ketchup Chips)
  13. دسر نانایمو بارز (Nanaimo Bars)

باناک (Bannock)

نمی‌توانیم در مورد غذای سنتی کانادا صحبت کنیم بدون اینکه به نان باناک اشاره کنیم. باناک یکی از نان‌های فوری است که با آرد غلات درست می‌شود. این نان تنوع زیادی دارد و به صورت پخته شده یا به صورت پف‌دارتر و سرخ شده، یافت می‌شود. باناک که توسط مهاجران اسکاتلندی در قرن 18 و 19 معرفی شده است، در قدیم، با استفاده از بلغور جو دوسر پخت می‌شد. اما مردم محلی کانادا با استفاده از آرد گندم، آرد ذرت و گیاهان محلی این نان را با ذائقه خود تطبیق دادند و اکنون به یک غذای محبوب کانادایی تبدیل شده است. باناک را نانوایی‌ها و رستوران‌های مختلف در سراسر کشور کانادا پخت شده و با انواع تاپینگ‌ها از جمله بیکن یا معمولاً با عسل و مربا و به ویژه در سفره‌های صبحانه سرو می‌شود.

باناک (Bannock)

تصویری از نان باناک (Bannock)

پوتاین (Poutine)

پوتاین در واقع سیب‌زمینی سرخ‌کرده به همراه ورقه‌های خرد شده پنیر است که روی آن سس عصاره گوشت ریخته می‌شود و بسیار خوشمزه است. در واقع این غذا نوعی فست فود است و حتی با مواد اولیه‌ای مثل بیکن، مرغ یا حتی لابستر ترکیب می‌شود. این غذا در همه شهر‌های کانادا طبخ می‌شود اما اولین بار در شهر کبک پخته شد، پس خوشمزه‌ترین پوتاین را می‌توانید در کبک پیدا کرد. در این شهر انواع رستوران‌ها و فست‌فود‌ها را پیدا می‌کنید که پوتین را در طعم‌های مختلف سرو می‌کنند. فرایت آلورز (Frite Alors) یکی از این رستوران‌های خوب است. البته اگر در مونترال هستید، رستوران La Banquise بدون شک بهترین جا برای امتحان کردن این غذای ملی کانادا است.

غذای پوتاین (Poutine)

تصوری از یک بشقاب پوتاین (Poutine) خوشمزه که شامل سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ورقه‌های پنیر است.

گوشت گاو دودی مونترال (Montreal Smoked Beef)

از آن جایی که کانادا همواره کشور مهاجر پذیری بوده است، غذای گوشت گاو دودی را مهاجران اروپای شرقی به این کشور آوردند و اینک جزو خوشمزه‌ترین غذاهای کاناداست. ولی خوشمزه‌ترین آن را می توان در شهر مونترال در ساندویچ‌فروشی «شوآرتز دلی» پیدا کرد.  این ساندویچ، با گوشت گاو عمل‌آورده (شبیه pastrami) که به مدت یک هفته با ادویه‌های مختلف طعم‌دار شده است طبخ می‌شود. سپس گوشت را قبل از بخارپز کردن، دودی می کنند تا فوق‌العاده نرم و خوشمزه شود. معمولاً گوشت را بین دو برش نانی به نام چاودار قرار داده، با سس خردل تند و خیارشور ترشی که طعم بی‌نظیر آن را تکمیل می‌کند میل می‌شود.

گوشت گاو دودی مونترال (Montreal Smoked Beef)

تصویری از گوشت گاو دودی مونترال (Montreal Smoked Beef) برش داده شده

دونات بیگل مونترال (Montreal Bagel)

دونات بیگل مونترال، در سراسر کانادا سرو می‌شود اما همان‌طور که از نامش پیداست بهترین دونات بیگل را می‌توان در شهر مونترال پیدا کرد. برای تهیه این دونات، خمیر را به صورت حلقه شده در می‌آورند و قبل از پخت مدتی در آب می‌جوشانند. اگر به دنبال بهترین مکان برای خوردن این شیرینی لذیذ در مونترال هستید، شیرینی‌پزی Fairmont Bagel جایی است که نباید آن را از دست بدهید. این نانوایی از سال ۱۹۴۹ شروع به کار کرده و به احتمال زیاد قدیمی‌ترین نانوایی شهر مونترال است. در این نانوایی، علاوه‌بر دونات کلاسیک که با تزئین دانه‌های کنجد سرو می‌شود، با طعم‌های مدرن‌تری مانند شکلات چیپسی و بلوبری نیز موجود است.

دونات بیگل مونترال (Montreal Bagel)

تصویری از دونات بیگل مونترال (Montreal Bagel) با تزئین کنجد

تارت کره‌ای (Butter Tarts)

تارت کره‌ای را با پر کردن نان‌های قالبی نازک با کره، شکر و تخم مرغ درست می‌کنند. این تارت از غذا‌های سنتی کانادا محسوب می‌شود و مطمئناً تنها در کانادا می‌توانید طعم آن را بچشید. برای امتحان انواع تارت کره می‌توانید به مسیر تارت کره‌ای شهرستان ولینگتون در استان انتاریو بروید. این مسیر شامل ۱۷ فروشگاه برای امتحان طعم‌های مختلف این تارت کره‌ای با مغز‌های مختلف مثل گردو، بلوبری و حتی شکلات سفید است.

تارت کره‌ای (Butter Tarts)

تصویر بشقابی از تارت کره‌ای (Butter Tarts)

رول خرچنگ نوا اسکوشن (Nova Scotia Lobster Roll)

کانادا کشور عظیمی با غذاهای دریایی شگفت‌انگیز به شمار می‌رود. چشیدن طعم سالمون آتلانتیک و پسفیک، سالمون دودی، قزل‌آلای کانادایی و خرچنگ‌های ساحل شرقی، از جمله کارهای فوق‌العاده مهم در کاناداست حتی مهم‌تر از یک قرار ملاقات تجاری. در این بین، رول خرچنگ نوا اسکوشن در اول لیست یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی کانادا قرار دارد.

رول خرچنگ نوا اسکوشن (Nova Scotia Lobster Roll)

رول خرچنگ نوا اسکوشن (Nova Scotia Lobster Roll) در کنار سیب‌زمینی سرخ‌شده

بیکن پیمیل (Peameal Bacon)

یکی از بهترین و لذیذترین غذاهای کانادایی، بیکن پیمیل است که توسط ویلیام دیویس از انگلستان در سال 1854 اختراع شد. امروزه این بیکن با گوشت خوک بدون چربی درست می‌شود که در آرد ذرت غلطانده شده و رنگ زردی به خود می‌گیرد. این بیکن کانادایی نه تنها کم‌چرب‌تر از بیکن آمریکایی است، بلکه بسیار آبدارتر هم هست. در شهر تورنتو بهترین بیکن پیمیل کانادایی را می‌توانید پیدا کنید.

بیکن پیمیل (Peameal Bacon)

بیکن پیمیل (Peameal Bacon)

پای سسکتون (Saskatoon Berry Pie)

با چشیدن طعم شیرین پای سسکتون، طعمی مشابه بادام را احساس می‌کنید. برشی از این پای سسکتون می‌تواند به بهترین خاطره شما از سفر به کانادا باشد. بهترین زمان برای لذت بردن از این پای، فصل برداشت توت‌ها، یعنی بین ماه‌های ژوئن تا آگوست است. می‌توانید آن را با یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی هم میل کنید. فروشگاه Berry Ban، در کنار رودخانه زیبای ساسکاچوان جنوبی در ساسکاتون کانادا، جایی است که می‌توانید هم از طبیعت زیبا و هم از این پای خوشمزه لذت ببرید.

پای سسکتون (Saskatoon Berry Pie)

یک برش از پای سسکتون (Saskatoon Berry Pie)

 بیورتیلز (BeaverTails)

برشی خوشمزه از خمیر پخته شده از تاپینگ‌های وسوسه‌ کننده‌ مانند نوتلا، کره بادام زمینی را در نظر بگیرید؛ بیورتیلزیک، دقیقا خوراکی سنتی کانادایی محسوب نمی‌‌شود، اما طعم ترد و به یاد ماندنی آن را حتما امتحان کنید و به خود اجازه لذت بردن از زندگی را بدهید. این شیرینی از خمیر آرد گندم سرخ‌شده‌‌ و به شکل دم سگ آبی درست می‌شود. در کانادا، BeaverTail را می توانید در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، نواحی شرقی، انتاریو، مانیتوبا، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک پیدا کنید.

 بیورتیلز (BeaverTails)

برش‌هایی از دسر بیورتیلز (BeaverTails) با تزئین‌های متفاوت از موز و نوتلا

سوپ نخود فرنگی (Split Pea Soup)

سوپ نخود فرنگی مخصوص کانادا است و ریشه آن به استان کبک برمی‌‌گردد. این سوپ از نخود فرنگی، گوشت قرمز و گیاهان معطر تهیه می‌‌شود. یک کاسه از این سوپ خامه‌‌ای ناب، در زمستان‌های سرد کانادا خاطره گرمی از خود بر جای می‌گذارد. گفته می‌شود این سوپ، در اوایل قرن هفدهم با مهاجران فرانسوی به کبک آمده است. امروزه این سوپ در استان نیوفولند و لابرادور، به خصوص در عید پاک با گوشت خوک یا ژامبون تهیه و اغلب با نوعی خمیر به نام doughboys سرو می‌شود.

سوپ نخود فرنگی

ظرفی از سوپ نخود فرنگی

میپل تافی (Maple Taffy)

میپل تافی، فقط و فقط مختص کاناداست و از غذا‌های بومی این کشور محسوب می‌شود. این شکلات شیرین از طریق ریختن شیره افرا روی برف درست تهیه شده و سرما باعث می‌شود که سریعاً منجمد شود. پس از منجمد شدن آن را رول کرده و با چوب بستنی سرو می‌شود. این دسر با طعم رؤیایی غنی از عطر افرا و بافت نرم و چسبناک می‌تواند به تنهایی دنیایی از خاطرات شیرین را برای شما زنده کند. استان کبک به خاطر کلبه‌های قندی‌اش (sugar shacks) معروف است و به‌عنوان بهترین مکان برای امتحان کردن این خوراکی خوشمزه در تعطیلات اسکی پیشنهاد می‌شود.

میپل تافی (Maple Taffy)

تصویری از دسر برفی میپل تافی (Maple Taffy) با شیره افرا

چیپس کچاپ (Ketchup Chips)

در کانادا انواع چیپس‌ها و با طعم‌های متفاوتی را می‌توانید تست کنید. اما پیشنهاد می‌شود چیپس رافلز را با طعم کچاپ یا خیارشور امتحان کنید. طعم‌های خاص این نوع چیپس مانند اسانس پوتین و هیکوری استیکس که با طعم ملایم باربیکیو است، از تجربیات خوشمزه کانادا هستند. چیپس کچاپ به‌عنوان یک خوراکی اصلی در جشن تولدهای کانادایی وجود دارد و از تنقلات موردعلاقه بچه‌ها است. چیپس سس کچاپ را می‌توانید به راحتی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یا پمپ بنزین‌ها پیدا کنید.

چیپس کچاپ (Ketchup Chips)

چیپس کچاپ (Ketchup Chips) در طعم‌های متفاوت

دسر نانایمو بارز (Nanaimo Bars)

شهر دیگری در کانادا که نام خود را به یک دسر محبوب کانادایی داده است، شهر نانايمو (Nanaimo) در استان بریتیش کلمبیا است. دسری که از آن صحبت می‌کنیم چیزی نیست جز دسر نانایمو بارز. این دسر خوشمزه بهشتی، از سه لایه تشکیل شده است و نیازی به پختن ندارد. لایه زیرین از بیسکویت ترد نارگیلی درست شده و روی آن یک لایه کاستارد خامه‌ای قرار می‌گیرد و در نهایت با گاناش شکلاتی تزئین می‌شود. برای خوردن این دسر، می‌توانید به کافه Nanaimo Bar Trail در نانایمو بروید که با انوع و طعم‌های مختلف این دسر محبوب روبرو خواهید شد. از جمله نانايمو بارز سرخ‌شده، کاپ‌کیک نانايمو بارز و غیره.

دسر نانایمو بارز (Nanaimo Bars)

تصویری از دسر نانایمو بارز (Nanaimo Bars) در یک بشقاب

سخن پایانی

تا اینجا، اطلاعات خوبی راجع به انواع دسر و غذاهای کانادا به دست آوردید. شاید هم با خواندن این مقاله به سفر به کانادا علاقه‌مند شده‌اید و بخواهید از غذاهای خوشمزه این کشور لذت ببرید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب ویزای توریستی کانادا را بخوانید.

سوالات متداول

هر منطقه از کانادا غذاهای خاص خودش را دارد و پاسخ به این سوال، به این بستگی دارد که به دنبال چه نوع غذایی هستید. برای مثال شهر هالیفاکس شهری مناسب برای غذاهای دریایی تازه و شهر کلگری، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشت گاو کانادا، بهترین شهر برای غذاهای گوشتی است.

محصولاتی مانند غلات، سبزیجات، گوشت، نان، تخم‌مرغ از مجموعه کاملی از غذاهای سالم برای شروع درست روز کانادایی‌ها است. از صبحانه‌های رایج کانادایی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخم‌مرغ سرخ‌شده در شربت افرا
  • پنکیک دارچین و شربت افرا
  • نان شیرینی با تخم‌مرغ سرخ‌شده و بیکن
  • بلغور سیب پخته شده
  • و …

غذاهای محبوب کانادایی به شرح زیر هستند:

  • پوتاین
  • تارت کره‌ای
  • شربت افرا
  • شیرینی به سبک مونترال
  • نان Bannock
  • گوشت دودی مونترال
  • و …

پیتزای کانادایی، محبوب‌ترین پیتزا در این کشور است که دارای سس گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، قارچ و بیکن است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها