موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهندسی مکانیک خودرو در آلمان 2024

مهندسی مکانیک خودرو در آلمان 2024

صنعت کشور آلمان همواره به علم و فناوری وابسته بوده است. این کشور از نظر سهم اشتغال مهندسان در بین تمام نیروهای کار اتحادیه اروپا، رتبه دوم را دارد. روند افزایش جمعیت باعث بروز نگرانی و نیاز به جذب نیروی مهندسی بیشتر در این کشور شده است. طبق آمار سایت howtogermany، در حال حاضر 21 درصد از نیروی کار مهندسی آلمان بالای 55 سال بوده و اغلب شرکت‌ها با مشکل جایگزینی نیرو مواجه هستند. یکی از شاخه‌های مهندسی مورد تقاضا، مهندسی مکانیک خودرو در آلمان است.

مهندسان خارجی می‌توانند به آلمان مهاجرت کرده و به‌دلیل فرصت‌های شغلی خالی در این کشور مورد استقبال قرار گیرند. همچنین شرایط اخذ مجوز کار نیز در این کشور ساده‌تر شده است. به همین ترتیب به‌عنوان یک مهندس می‌توانید برای مهاجرت کاری به آلمان درخواست داده و یک موقعیت شغلی خوب به دست آورید. در ادامه این مطلب بیشتر درباره شرایط مهندسان مکانیک خودرو در آلمان و جزئیات درآمد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

چرا مهندسان مکانیک خودرو برای مهاجرت به آلمان می روند؟

چرا مهندسان مکانیک خودرو برای مهاجرت به آلمان می روند؟

 

چرا مهاجرت مهندسین مکانیک خودرو به آلمان

مهندسی مکانیک خودرو به چند دلیل در آلمان شغل خوبی محسوب می‌شود.

  • اولا، آلمان صنعت تولید خودرو و قطعات قدرتمندی دارد که به شدت به تخصص مهندسی مکانیک متکی است. در نتیجه تقاضای زیادی برای مهندسان مکانیک ماهر در کشور وجود دارد.
  • ثانیاً، سیستم آموزشی آلمان تأکید زیادی بر یادگیری عملی و عملی دارد که فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک خودور را برای چالش‌های دنیای واقعی صنعت آماده می‌کند. این بدان معنی است که مهندسان مکانیک آموزش دیده به دلیل مهارت های فنی و توانایی خود در حل مسائل پیچیده بسیار مورد توجه هستند.
  • ثالثاً آلمان حقوق و مزایای جذابی برای مهندسان مکانیک ارائه می دهد. طبق گزارش انجمن مهندسین آلمان (VDI)، حقوق اولیه برای یک مهندس مکانیک در آلمان حدود 45000 یورو در سال است که از بسیاری مشاغل دیگر بالاتر است. علاوه بر این، مهندسان مکانیک با تجربه می توانند حقوق بیش از 100000 یورو در سال دریافت کنند.
  • در نهایت، آلمان کیفیت زندگی بالایی را با زیرساخت های خوب، مراقبت های بهداشتی و برنامه های رفاه اجتماعی ارائه می دهد. این امر آن را به مقصدی جذاب برای حرفه ای ها از سراسر جهان تبدیل می کند که به دنبال شغلی چالش برانگیز و مفید در مهندسی مکانیک هستند.

مهندسان خودرو در طراحی، تولید، عرضه، بازاریابی، فروش خدمات پس از فروش انواع خودرو (و اتومبیل‌های مسابقه)، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه نقش دارند. یک مهندس مکانیک خودرو در آلمان روی جنبه‌های زیبایی‌شناسی و عملکرد فنی، الکترونیک و نرم‌افزارهای مرتبط با وسایل نقلیه مدرن کار می‌کند.

کارخانه‌های تولید ماشین یکی از مهمترین مکان‌هایی هستند که یک متخصص مکانیک خودرو می‌تواند در آنجا کار کند. سایر صنایعی که متخصصان مهندسی مکانیک خودرو در آلمان می‌توانند در آنجا کار کنند، عبارت است از:

  • تولیدکنندگان لاستیک
  • شرکت‌های تخصصی طراحی خودرو
  • آزمایشگاه‌های تحقیقاتی / آزمایشی
  • تیم‌های ورزش موتوری
  • شرکت‌های نفتی و سوختی
  • تأمین کنندگان قطعات

یک مهندس مکانیک خودرو با سابقه چندساله می‌تواند کار مشاوره و کارهای قراردادی را به‌صورت خوداشتغالی انجام دهد. تنوع بالای مشاغل و صنایعی که به جذب نیروی متخصص مهندسی نیاز دارند، منجر به افزایش آمار مهاجرت این افراد به آلمان شده است. جزئیات بیشتر در مطلب مهاجرت مهندسان به آلمان بررسی شده است. در جدول زیر، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره مکانیک خودرو آلمان را بررسی کنید.

بررسی کلی مهندسی مکانیک خودرو در آلمان
حداقل دستمزد در سال39,000 یورو
حداکثر دستمزد در سال95,000 یورو
بهترین شهر برای کارکلن (Cologne)، فرانکفورت آم‌ماین (Frankfurt am Main)
میانگین درآمد سالانه 54,045 یورو

تخصص‌های موردنیاز برای مهندس مکانیک خودرو در آلمان

مانند هر شغل دیگری، متخصصان مهندسی مکانیک خودرو در آلمان برای شروع کار خود به مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای نیاز دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته در دانشگاه‌ها تمام مهارت‌ها و دانش کافی را برای کار کسب می‌کنند. علاقمندان بدون داشتن پیش‌زمینه و مدرک تحصیلی نیز می‌توانند با شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مکانیک در آلمان تمام مهارت‌های لازم را بیاموزند. برخی وظایف و مسئولیت‌های اصلی یک مهندس مکانیک خودرو عبارت است از:

  • بازسازی موتور خودرو
  • بررسی قطعات مکانیکی و الکتریکی
  • تشخیص به موقع و دقیق مشکلات و نقص‌ها
  • بررسی کامپیوتر و سیستم‌های الکترونیکی خودرو
  • انجام کارهای دوره‌ای تعمیر و نگهداری منظم مانند تعویض مایعات، روغن کاری قطعات و …
  • مشاوره و توصیه به رانندگان درباره استفاده خوب از وسایل نقلیه
  • ارائه خدمات و محصولات مربوط به خودرو
  • نگهداری تجهیزات و ابزار در شرایط مناسب
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

متخصصان مکانیک خودرو در آلمان علاوه‌بر آشنایی با وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده دارند، باید مهارت‌های اساسی کسب کنند که برای کار الزامی هستند. این مهارت‌ها به‌صورت زیر روی میزان حقوق مهندسان نیز اثر می‌گذارد:

  • مهارت شبیه‌سازی؛ 23%
  • تسلط به نرم‌افزار متلب (Matlab)؛ 12%
  • تسلط به کتیا (CATIA)؛ 11%
  • مهارت مدیریت پروژه؛ 9%
  • مهندسی فرآیند تولید؛ 9%
  • مهارت توسعه محصول؛ 2%
  • تسلط به زبان برنامه نویسی C++؛ 2%

بازار کار مهندسی مکانیک خودرو در آلمان

کشور آلمان فرصت‌های شغلی متنوع و هیجان‌انگیزی را برای فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک خودرو فراهم می‌کند. صنعت خودروسازی همواره به‌عنوان یکی از مهمترین صنایع این کشور شناخته می‌شود. بر اساس گزارش سایت yocket، این صنعت 5 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را به خود اختصاص داده و حدود 820 هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است. با این شرایط، بدیهی است تحصیل و اشتغال در رشته مهندسی مکانیک خودرو در آلمان یک انتخاب سودآور خواهد بود. در مطلب مهندسی مکانیک در آلمان بیشتر به شاخه‌های مختلف مکانیک و بازارکار این رشته مهندسی پرداخته‌ایم.

وضعیت درآمد مهندسان مکانیک خودرو در آلمان

درآمد مهندسین مکانیک خودرو در آلمان

مهندسان مکانیک خودرو در کشور آلمان از دستمزد خوبی برخوردار هستند. این متخصصان درآمدی بالاتر از متوسط کل حقوق و درآمد در این کشور دارند. جدول زیر، میانگین درآمد ساعتی و سالانه مهندسی مکانیک خودرو در آلمان را نشان می‌دهد. با بررسی مطالب کار در آلمان می‌توانید این مبالغ را با متوسط کل درآمد در این کشور مقایسه کنید.

بررسی وضعیت حقوق مهندسان مکانیک خودرو در آلمان
متوسط حقوق ساعتی16 یورو 
میانگین حقوق سالانه 54,045 یورو

عوامل متعددی از جمله سابقه کاری، شهر محل کار، سطح تحصیلات و غیره روی درآمد مهندسان مکانیک خودرو آلمان اثر می‌گذارد. میزان سابقه کاری، مهمترین عامل در تعیین میزان حقوق است. به‌طوری که میانگین کل دریافتی (شامل انعام، پاداش و اضافه‌کاری) یک مهندس در سطح پایه با کمتر از 1 سال تجربه، 46,804 یورو است. این در حالی است که همین مبلغ برای یک مهندس با 1 تا 4 سال تجربه، به 51,137 یورو می‌رسد.

متوسط کل دریافتی یک مکانیک خودرو در آلمان با 5 تا 9 سال سابقه کاری، حدود 59,779 یورو است. زمانی که سابقه کاری مهندسان به 10 تا 19 سال برسد، متوسط کل دریافتی آنان نیز به 76,444 یورو افزایش می‌یابد. در نمودار زیر، می‌توانید به شکل دقیق‌تر میزان افزایش حقوق مهندسان مکانیک خودروها نسبت به تجربه آنان را بررسی کنید.

وضعیت درامد مهندسان مکانیک خودرو در آلمان

تأثیر سطح تحصیلات بر درآمد

زمانی که در رشته مکانیک خودرو مدرک لیسانس خود را دریافت کنید، به‌عنوان یک مهندس شناخته می‌شود. البته می‌توان پس از اخذ مدرک کارشناسی، تا سطح کارشناسی ارشد نیز ادامه تحصیل داد. این ادامه تحصیل و اخذ مدرک فوق‌لیسانس هم روی موقعیت شغلی و هم روی درآمد مهندسان مکانیک خودرو در آلمان تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، مهندسان با مدرک بالاتر، پتانسیل دریافت حقوق بیشتر را نیز خواهند داشت. به همین دلیل در زمان مهاجرت به آلمان باید در کنار سایر مدارک خود، مدارک تحصیلی را نیز ارائه دهید.

وقتی سطح تحصیلات لیسانس باشد، میانگین حقوق یک مهندس مکانیک 2120 یورو در ماه است. در حالی که فردی با مدرک کارشناسی ارشد 4090 یورو در ماه حقوق دریافت می‌کند که 93 درصد بیشتر از فردی که دارای مدرک لیسانس است، حقوق دریافت می‌کند.

کدام شهرها برای مهندسان مکانیک خودرو مناسب‌ترند

شهری که قرار است در آنجا کار کنید، کاملاً در تعیین میزان حقوق و دستمزد تأثیر دارد. برخی شهرها مانند کلن (Cologne) از درآمد بیشتری برای مهندسی مکانیک خودرو در آلمان برخوردار هستند. در حالی که کار شهری مانند هامبورگ (Hamburg)، درآمد کمتری دارد.

برای کار در تمام این شهرها به تسلط کافی و مدرک زبان آلمانی نیاز دارید تا بتوانید برای استخدام اقدام کرده و در محیط‌های کاری، با دیگران ارتباط برقرار کنید. جدول زیر، وضعیت درآمد مهندسان مکانیک خودرو آلمان را نشان می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را برای کار انتخاب کنید.

نگاهی به وضعیت درآمد مهندسی مکانیک خودرو در شهرهای مختلف آلمان
کلن (Cologne)15.5 درصد بالاتر از میانگین ملی درآمد
فرانکفورت (Frankfurt am Main)8.2 درصد بالاتر 
اشتوتگارت (Stuttgart)1.6 درصد بالاتر
دوسلدورف (Düsseldorf)7.5 درصد کمتر
برلین (Berlin)16.7 درصد کمتر
هامبورگ (Hamburg)24.1 درصد کمتر

مهاجرت مهندسان مکانیک خودرو به آلمان

مهندسان مکانیک خودرو که در خارج از کشور آلمان مدرک تحصیلی خود را اخذ کرده‌اند، شانس آن را دارند تا برای یافتن شغل مناسب با درآمد بالا به این کشور مهاجرت کنند. در صفحه مهاجرت کاری آلمان به‌طور دقیق‌‌تر جزئیات و روش‌های مهاجرت کاری را بررسی کرده‌ایم. برخی از رایج‌ترین شیوه‌های مهاجرت‌های کاری برای مهندسی مکانیک خودرو در آلمان از طریق ویزاهای زیر در دسترس هستند:

  • ویزای کار (Employment Visa)
  • ویزای جاب سیکر (Jobseeker Visa)
  • ویزای کار خوداشتغالی (Self-employed) و فریلنسری (Freelancer)
  • اخذ کارت آبی (Blue Card) اتحادیه اروپا
  • برنامه‌های انتقال درون شرکتی یا ICT

مهندسان مکانیک خودرو از طریق همه روش‌های ذکرشده می‌توانند برای مهاجرت به کشور آلمان استفاده کنند. در ویزای کاری آلمان می‌توانید شرایط اخذ و نحوه دریافت هر یک را به تفکیک بررسی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

آلمان یکی از کشورهایی است که صنعت خودروسازی پیشرفته‎ای دارد. به همین دلیل، مهندسی مکانیک خودرو در آلمان جزو مشاغل پردرآمد بوده و این مهندسان می‌توانند از موقعیت‌های شغلی متنوعی در این کشور بهره‌مند شوند. همین دلایل باعت شده تا مهاجرت مهندسین مکانیک به این کشور افزایش یابد. در این مطلب سعی کردیم تا نگاهی به وضعیت مکانیک خودرو در آلمان داشته و میزان درآمد، بازارکار، عوامل مؤثر در درآمد و … را بررسی کنیم.

سوالات متداول

یک مهندس مکانیک در کشور آلمان به‌طور متوسط 16 یورو در ساعت و حدود 54,045 یورو در سال درآمد دارد.

سه شهر کلن، فرانکفورت و اشتوتگارت به‌ترتیب با درآمد 15.5 درصد، 8.2 درصد و 1.6 درصد بالاتر میانگین ملی درآمد، بهترین شهرها برای کار مهندسی مکانیک خودرو هستند.

یک مهندس مکانیک خودرو برای درآمد بیشتر و جایگاه شغلی بهتر، به مهارت‌های شبیه‌سازی، تسلط به نرم‌افزار متلب ، تسلط به کتیا، مهارت مدیریت پروژه، مهندسی فرآیند تولید و … نیاز دارد.

برای مهاجرت مهندسان مکانیک خودرو به آلمان، روش‌های متعددی از جمله ویزای کار، ویزای جاب سیکر، ویزای کار خوداشتغالی و فریلنسری، بلوکارت اتحادیه اروپا و برنامه‌های انتقال درون شرکتی یا ICT وجود دارد.
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها