موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

جشن نوروز و کریسمس در کانادا

جشن نوروز و کریسمس در کانادا

کانادا، به عنوان یک کشور مهاجر‌پذیر با تنوع فرهنگی بالا شناخته می‌شود. در این کشور، افراد با ملیت‌های مختلف (از جمله حدود ۴۲۳ هزار ایرانی) زندگی می‌کنند. این تنوع فرهنگی باعث شده است جشن‌های مختلفی از جمله نوروز، به همراه مراسمی همچون کریسمس، در این کشور به رسمیت شناخته شود. جالب است بدانید این مناسبت‌، به‌عنوان رویداد‌های مهم، در تقویم رسمی کانادا توسط پارلمان این کشور ثبت شده و حتی اخیراً مقامات این کشور، از جمله نخست وزیر، جاستین ترودو (Justin Trudeau)، تبریک‌های خود را به مناسبت این روز خاص به زبان فارسی اعلام کرده‌اند. به همین دلیل، ما تصمیم داریم در این مطلب به بررسی مراسم نوروز و کریسمس در کانادا بپردازیم.

جشن نوروز در کانادا

نوروز در ایران، افغانستان و کشورهای دیگری از جمله کشورهای آلبانی، جمهوری آذربایجان، گرجستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان، به‌عنوان یک تعطیلات رسمی دولتی جشن گرفته می‌شود. این جشن به همراه آداب و رسومی مانند پهن کردن سفره هفت‌سین، دیدار با خانواده و دوستان، و هدیه‌دادن برگزار می‌شود.

مراسم نوروز در کشور کانادا

مراسم نوروز در کشور کانادا

نوروز در کانادا هم برای ایرانیان، جایگاه ویژه‌ای دارد. ایرانیان مقیم کانادا، هر ساله در تاریخ 20 یا 21 مارس، که همزمان با آغاز سال نوی ایرانی است، نوروز را با فعالیت‌هایی متنوعی از جمله کنسرت، آتش بازی و غیره جشن می‌گیرند. برای مثال در شهر ونکوور کانادا، مراسم مختلفی از برپایی جشن چهارشنبه سوری در پارک Ambleside گرفته تا برگزاری نمایشگاه‌های هنری و جشن در رستوران‌های خیابان لانزدل (Lonsdale)، برگزار می‌شود.

جالب است بدانید که سازمان ملل متحد هم، این ایام را به عنوان یک سنت قدیمی که آغاز بهار و سال نو را در تقویم های ایرانی نشان می‌دهد، به رسمیت شناخته است. همچنین، پارلمان کانادا، در تاریخ 30 مارس 2009، قانونی را برای افزودن نوروز به تقویم ملی کانادا تصویب کرد. بنابراین، نوروز در این کشور به خوبی شناخته شده است و نهادهای دولتی کانادا، از جمله جاستین ترودو (Justin Trudeau)، نخست‌وزیر کانادا، این روز را تبریک گفته‌اند. در ادامه، بخشی از متن پیام  ویدئویی آقای جاستین ترودو، به مناسبت تبریک نوروز در 20 مارس 2023 را می‌بینیم:

هرروزتان نوروز، نوروزتان پیروز!

سلام به همه.

امروزه مردم کانادا و سراسر جهان، نوروز، سال نوی ایرانی را جشن می‌گیرند. امیدوارم از جشن‌های نوروز امسال لذت ببرید. این فرصتی برای گرد هم آمدن، تامل در سال گذشته، و جشن گرفتن شروع دوباره است. در حالی که دور سفره هفت سین جمع شده‌اید، از هدیه دادن، موسیقی و خوردن غذا با عزیزانتان لذت می‌برید، می‌خواهم بگویم که چقدر از شما و کمک‌های شما به کشورمان سپاسگزارم. همانطور که وارد سال جدید می‌شویم، بیایید به کار مشترک خود برای ساختن آینده‌ای بهتر برای همه کانادایی‌ها ادامه دهیم. سال نو را از طرف خانواده‌ام تبریک می‌گویم و برای شما، آرزوی شادی، سلامتی و موفقیت در سال پیش رو را دارم.

جشن کریسمس در کانادا

در کانادا، بسیاری از ایرانیان مقیم این کشور، صرف‌نظر از دین و مذهب، کریسمس را جشن می‌گیرند، خانه‌های خود را با تزئینات رنگارنگ و درخت کریسمس مجلل می‌آرایند و از بودن در کنار خانواده و دوستان، هدیه دادن و صرف شام یا ناهار (عمدتاً با سبک ایرانی) لذت می‌برند. کریسمس برای ایرانیان خارج از کشور فرصتی است برای دور هم جمع شدن، لذت بردن از غذاهای خوشمزه و شیرینی‌های سنتی و خاطرات شیرینی را با خانواده و دوستان رقم زدن. این روز، فارغ از جنبه‌های مذهبی، برای بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به یک سنت فرهنگی تبدیل شده است و از آن لذت می‌برند.

جشن کریسمس در کانادا

مراسم شام کریسمس در شب سال نو به همراه خانواده در کانادا

جشن کریسمس که پیشینه مذهبی دارد و در ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود، تا ۶ ژانویه ادامه دارد. با توجه به پیشینه‌های فرهنگی مختلف مردم کانادا، رسوم متنوعی در این جشن وجود دارد؛ مراسمی مثل رژه بابانوئل، تزیین خانه‌ها با ریسه و درخت کریسمس، تبادل هدایا و خوردن شام کریسمس. در شام کریسمس، اغلب بوقلمون کبابی در کنار سبزیجات و دسرهایی شامل پودینگ آلو و تارت گوشت چرخ کرده و کیک میوه‌ای خوشمزه سرو می‌شود. در صورت باریدن برف نیز، تفریحاتی مانند اسکی کردن، اسکیت و سورتمه سواری محبوب هستند. علاوه‌بر این، در مناطق مختلف کانادا، سنت‌های خاصی به این جشن اضافه شده است؛ برای مثال:

  • در استان نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، افرادی با لباس‌های خاص در شب کریسمس به خانه‌ها می‌روند، موسیقی می‌نوازند و اگر همسایه‌ها هویت آن‌ها را حدس بزنند، می‌توانند کیک یا کلوچه بخورند.
  • در استان کبک (Quebec) هم برپایی بازارهایی با تم کریسمس و سورتمه سواری، مرسوم است.
  • در جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)، خانواده‌ها برای پخت نوعی کلوچه دور هم جمع می‌شوند که بعد از مراسم نیمه شب یا برای صبحانه در صبح کریسمس سرو می‌شود.
  • در شهر تورنتو (Toronto)، رژه Santa Claus یکی از محبوب‌ترین رویداد‌های کریسمس است. این بزرگ‌ترین رژه تعطیلات در سطح بین‌المللی است که حدود ۵۰۰۰۰۰ تماشاگر از نمایش لذت می‌برند.
  • در آبشار نیاگارا (Niagara Falls)، آتش بازی و جشنواره زمستانی چراغ‌ها، به راه می‌افتد.
  • استان بریتیش کلمبیا (British Columbia) نیز از نورپردازی در این ایام مستثنی نیست.
  • در شهر ونکوور (Vancouver)، رژه بابا نوئل راجرز (Rogers Santa Claus Parade) در اولین یکشنبه ماه دسامبر برگزار می‌شود.

سخن پایانی

کانادا، کشوری چند فرهنگی است که مهاجران زیادی از سراسر جهان در این کشور زندگی می‌کنند. این تنوع فرهنگی در برگزاری جشن‌های سال نو، مانند نوروز و کریسمس در کانادا نیز منعکس شده است. نوروز و کریسمس، از جشن‌های مهمی هستند که هر دو، ریشه و پیشینه‌ای متفاوتی دارند و ایرانیان مقیم کانادا را گرد هم می‌آورند تا سال نو و عید کریسمس را در کنار هم در این کشور جشن بگیرند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال