موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

انواع اقامتگاه و خوابگاه دانشجویی در استرالیا

خوابگاه دانشجویی در استرالیا

اگر قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارید و از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش گرفته‌اید، قدم بعدی یافتن مکانی مناسب برای اقامت خواهد بود. گزینه‌های مختلفی برای اقامت دانشجویان از جمله خوابگاه‌های داخل محوطه دانشگاه و خارج از آن وجود دارد اما اقامت‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه، از امنیت بالاتر و دسترسی آسان‌تری به دانشگاه برخوردار هستند. ارزان‌ترین گزینه‌های اقامتی در استرالیا برای دانشجویان بین 70 تا 250 دلار استرالیا در هفته تخمین زده می‌شود.

در ادامه این مطلب به بررسی انواع اقامت و خوابگاه‌های دانشجویی در استرالیا می‌پردازیم. همچنین شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور را می‌توانید در مطلب تحصیل در استرالیا بررسی کنید.

انواع اقامت دانشجویی در استرالیا

به‌طور کلی، 2 نوع اقامت دانشجویی در استرالیا وجود دارد:

1- اقامت در داخل دانشگاه (On-campus) شامل کالج مسکونی، سالن‌های اقامتی (halls) و آپارتمان در محوطه دانشگاه

2- اقامت خارج از دانشگاه (Off-campus) شامل اتاق اشتراکی، Homestay، خانه‌های اجاره‌ای و هاستل‌ها

در ادامه مطلب به بررسی هزینه، مزایا و معایب هر کدام از این اقامتگاه‌ها می‌پردازیم:

اقامتگاه‌های داخل دانشگاه‌ها (On-Campus)

اقامتگاه‌های تحت مدیریت دانشگاه شامل موارد زیر است:

  • کالج مسکونی (residential colleges)
  • سالن‌های اقامتی (halls)
  • آپارتمان‌ها (apartments)
  • اتاق‌های مستقل (self-contained studio)

معمولاً این اقامتگاه‌ها در نزدیکی دانشگاه یا در داخل محوطه دانشگاه بوده و دارای امکانات (حمام و آشپزخانه) مشترک هستند که آن را به یک انتخاب محبوب برای دانشجویان سال اولی تبدیل می‌کند.

برای درخواست این خوابگاه‌ها، ابتدا باید به وب‌سایت دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، مراجعه کرده، سپس وارد بخش «student accommodation» و «on campus housing» شوید، فرم آنلاین را تکمیل کرده و درخواست خود را ارسال کنید. اگر درخواست شما پذیرفته شد، باید “قرارداد اقامت (Residency Agreement)” را امضا کرده و به همراه هزینه خوابگاه ارسال کنید.

توجه کنید که این اقامتگاه‌ها رقابتی هستند و باید در اسرع وقت برای درخواست آن اقدام کنید.

هزینه اقامت، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و نوع اقامتگاه متفاوت است، اما به‌طور کلی هزینه اقامت در محوطه دانشگاه بسته به دانشگاه و نوع اتاق (مشترک یا مستقل) می‌تواند از حدود 200 تا 650 دلار استرالیا در هفته متغیر باشد. برنامه‌های غذایی معمولا هزینه اضافی دارند اما هزینه اجاره شامل تمام امکانات خدمات رفاهی (برق، آب، اینترنت) خواهد بود.

اگر چه ممکن است این هزینه برای یک اتاق گران به نظر برسد اما توجه داشته باشید که با اقامت در محوطه دانشگاه، در هزینه‌های دیگر مانند هزینه حمل‌ونقل عمومی برای رفتن به دانشگاه و کلاس یا خدمات رفاهی صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین از امکاناتی مانند تخفیف سالن‌های ورزشی و رستوران‌های دانشگاه بهره‌مند می‌شوید.

✔ امنیت بالا

✔ نزدیکی به دانشگاه، عدم رفت و آمد طولانی یا ماندن در ترافیک

✔ بودن در یک محیط اجتماعی

✔ دسترسی به امکانات رفاهی و تفریحی مانند سالن‌های ورزشی، استخر و سینما

✔ هزینه اجاره بالاتر نسبت به اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه

✔ محدود بودن حریم خصوصی

✔ دستورالعمل‌های سختگیرانه اسکان و اقدامات امنیتی

اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه (Off-campus)

  • اقامت با خانواده‌های استرالیایی (Homestay)
  • خانه‌های اشتراکی (Shared House)
  • خوابگاه دانشجویی هدفمند (PBSA)
  • هاستل (Hostel) یا اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت
  • اجاره خانه‌های خصوصی (Privet House)

1- اقامت با خانواده‌های استرالیایی (Homestay)

Homestay یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و محبوب‌ترین اقامتگاه‌های دانشجویی در استرالیا در بین دانشجویان بین‌المللی است. عبارت Homestay به معنای زندگی با یک خانواده استرالیایی است که اتاق‌های مبله، وعده‌های غذایی و سایر نیازهای اولیه را برای شما فراهم می‌کنند. اقامت در این خانه‌ها، می‌تواند یک انتخاب عالی برای دانشجویان سال اولی باشد که تازه به استرالیا آمده‌اند و تمایل دارند فرهنگ اصیل استرالیا را در حین تحصیل در خارج از کشور تجربه کنند.

برای یافتن Homestay، باید از طریق آژانس‌هایی مانند Homestay یا Global Experience اقدام کنید. کافیست به صورت آنلاین در این وب‎‌سایت‌ها ثبت‌نام کنید، ترجیحات و آنچه به دنبال آن هستید را مشخص کنید. سپس آژانسی که درخواستتان را برای آن ارسال کرده‌اید، به دنبال خانواده‌ای می‌گردد که متناسب با شرایط شما باشد. البته برخی از دانشگاه‌ها هم خدمات اقامت Homestay ارائه می‌دهند.

بسته به نوع  وعده‌های غذایی، امکانات رفاهی و اتاقی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، ممکن است هزینه اقامت بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار استرالیا در هفته باشد.

  • هزینه مناسب
  • دسترسی به غذای آماده و سایر خدمات رفاهی
  • تجربه زندگی با خانواده استرالیایی
  • بهبود مهارت‌های زبانی
  • محدود بودن حریم خصوصی
  • باید با قوانین خانواده موردنظر سازگار شوید.

2- خانه‌های اشتراکی (Shared House)

اجاره مشترک خانه‌ یا آپارتمان، انتخابی مقرون‌به‌صرفه و راحت برای دانشجویان در استرالیا است. این گزینه به شما امکان می‌دهد اجاره و قبض‌ها را با هم خانه‌های خود تقسیم کنید.

می‌توانید از سایت‌های مختلفی از جمله Flatmates، Flatshare یا Gumtree برای یافتن خانه‌های اشتراکی استفاده کنید. برای انتخاب بهترین خانه باید محله (جو، مغازه‌های نزدیک و غیره)، مسیر خانه تا دانشگاه و … را بررسی کنید.

هزینه اجاره، متفاوت خواهد بود و می‌توانید اتاق‌هایی را پیدا کنید که از 280 دلار در هفته شروع می‌شوند. توجه کنید که هزینه اجاره در مرکز شهر یا نزدیک به مرکز شهر نسبت به حومه شهر بالاتر خواهد بود.

✔ امکان اقامت در هر نقطه از شهر

✔ هزینه مناسب به دلیل امکان تقسیم هزینه اجاره و قبوض خدماتی با هم‌خانه‌ها

✔ هزینه اجاره بالاتر نسبت به اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه

✔ محدود بودن حریم خصوصی

3- خوابگاه دانشجویی هدفمند (PBSA)

این خوابگاه‌ها توسط موسسات خصوصی مختلفی برای اقامت دانشجویان ارائه شده است که معمولاً در نزدیکی موسسات آموزشی و دانشگاه قرار دارند. خوابگاه دانشجویی هدفمند (PBSA)، اغلب شامل آپارتمان‌های مشترک و کاملاً مبله هستند و هر دانشجو دارای اتاق خصوصی خواهد بود. با این حال گزینه‌های ارزان‌تری شامل تخت 2 طبقه و اتاق اشتراکی هم برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. این خوابگاه‌ها دارای امکانات تفریحی مانند سینما، سالن‌های ورزشی و اتاق‌های بازی هستند.

متفاوت است؛ به طور متوسط ​​​​300-600 دلار یا 99 تا 800 دلار استرالیا در هفته تخمین زده می‌شود.

✔ نزدیکی به محوطه دانشگاه

هزینه خدمات (آب و برق و اینترنت) با اجاره حساب می‌شود.

بودن در یک محیط اجتماعی

امنیت بالا

  • هزینه اجاره بالاتر نسبت به اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه
  • محدود بودن حریم خصوصی

4- هاستل (Hostel) یا اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت

هاستل، اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ و کوتاه‌مدتی هستند که امکانات مشترکی دارند از جمله آشپزخانه و اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی و حمام. در این نوع اقامتگاه، همه نوع مسافری وجود دارد (نه صرفا دانشجو) و برای دانشجویانی مناسب است که به دنبال مکانی ارزان برای اقامت کوتاه‌مدت هستند.

وب‌سایت‌هایی مانند Hostelz.com، booking.com و hostelworld.com را بررسی کنید.

متفاوت است؛ میانگین بین 90 تا 215 دلار استرالیا در هفته تخمین زده می‌شود.

✔ هزینه اجاره مناسب

✔ امکان آشنایی با افراد مختلف از کشورهای مختلف

✔ دستیابی به فرصت‌های شغلی به دلیل ارتباطات زیاد

✔ فقدان حریم خصوصی

✔ وجود سر و صدای زیاد

✔ امکان سرقت وسایل

5- اجاره خانه‌های خصوصی (Privet House)

این گزینه در مقایسه با خانه اشتراکی، حریم خصوصی و استقلال بیشتری را برای دانشجو فراهم می‌کند. دانشجویان برای اجاره این نوع اقامتگاه باید پاسپورت، مدارک هویتی، نامه کاورلتر (cover letter) و مهم‌تر از همه ویزای دانشجویی خود را ارائه دهند. همچنین دانشجویان باید برای اجاره، باید اجاره یک ماهه پیش پرداخت که معمولاً به عنوان اوراق قرضه شناخته می‌شود را پرداخت کنند.

می‌توانید از آژانس‌های املاک و مستغلات در استرالیا کمک بگیرید یا وب‌سایت‌های آنلاین زیر را بررسی کنید:

  • realestate.com.au
  • rent.com.au
  • Domain
  • Flatmate Finders
  • flatmates.com.au

بسته به شهر، موقعیت و نوع خانه میانگین هزینه اجاره بین 500 تا 800 دلار استرالیا در هفته متغیر است. همچنین دانشجویان موظف به پرداخت قبوض گاز، آب و برق به صورت جداگانه هستند.

داشتن حریم خصوصی

انعطاف‌پذیری بیشتر در انتخاب مکان و نوع اقامت

اجاره شامل هزینه‌های خدماتی شامل آب و برق نمی‌شود و شما باید غذاهای خود را بخرید و بپزید.

✔ امکان مواجه شدن با هزینه‌های پیش‌بینی نشده

مسئولیت نگهداری و تعمیرات خانه بر عهده خودتان است.

بهترین شهرهای استرالیا برای اقامت دانشجویان بین‌المللی

1- کانبرا (Canberra): برای دانشجویان بین‌المللی، شهر کانبرا یکی از مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شهرها برای زندگی است. متوسط ​​هزینه زندگی در این شهر بسته به شیوه زندگی و انتخاب مسکن متفاوت خواهد بود، به خصوص اگر در اقامت‌های خارج از دانشگاه زندگی می‌کنید. ارزان‌ترین گزینه برای اقامت دانشجویی در کانبرا معمولا خانه‌های اشتراکی هستند (حدود 150 تا 450 دلار در هفته).

2- آدلاید (Adelaide): وقتی صحبت از هزینه زندگی در آدلاید به میان می‌آید، در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ استرالیا، حدود 15 درصد مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هزینه تقریبی خوابگاه دانشجویی در آدلاید بسته به نوع آن ممکن است بین 200 تا 400 دلار در هفته متغیر باشد.

 UniLodge City Gardens در آدلاید

تصویری از اسکان دانشجویی UniLodge City Gardens در شهر آدلاید

3- بریزبن (Brisbane): بریزبن نیز شهر دیگری با جمعیت مهاجر زیاد است. هزینه تقریبی خوابگاه دانشجویی در بریزبن بسته به موقعیت مکانی نیز از 200 تا 650 دلار در هفته متغیر است.

4- پرت (Perth): گزینه‌های زیادی برای اقامت دانشجویی در پرث وجود دارد. هزینه مسکن بسته به نوع خاص اقامتگاه می‌تواند از 175 تا 375 دلار در هفته متغیر باشد.

5- ملبورن (Melbourne): ملبورن شاید بهترین شهر دانشجویی استرالیا باشد، اما هزینه زندگی در این شهر ممکن است پرهزینه به نظر برسد. بسته به نوع مسکن، هزینه اقامت دانشجویی در ملبورن می‌تواند بین 250 تا 650 دلار در هفته باشد.

Student Village در پردیس دانشگاه ملبورن

تصویری از اسکان دانشجویی Student Village در پردیس دانشگاه ملبورن

سیدنی (Sydney): سیدنی یکی از بهترین شهرهای دانشجویی استرالیا است که تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. هزینه اقامت در سیدنی بسته به نوع و مکان خاص می تواند 200 تا 600 دلار متغیر باشد.

 اسکان دانشجویی دانشگاه مک کواری

تصویری از اسکان دانشجویی دانشگاه مک کواری (Macquarie University Village) در شهر سیدنی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی انواع اقامتگاه‌ها و خوابگاه دانشجویی در استرالیا پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کردیم. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب محل اقامت مناسب، باید مواردی مانند هزینه‌های اضافی مانند آب و برق، اینترنت، فاصله تا دانشگاه، سبک زندگی مرتبط با هر نوع اقامت را بررسی کنید تا بتوانید متناسب با شرایط خود بهترین محل را برای سکونت انتخاب کنید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بررسی کنید:

هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا

سوالات متداول

توصیه می‌شود جستجوی خود را به محض دریافت نامه پذیرش دانشگاه، شروع کنید. این بازه زمانی به شما این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ استرسی گزینه‌های مختلف و محل اقامت مناسب را بررسی کنید. همچنین شانس‌تان را برای یافتن مکانی متناسب با نیازها و بودجه‌‌ای که در نظر دارید افزایش می‌دهد.

باید شرایط خود، موقعیت مکانی، نزدیکی به موسسه آموزشی، امنیت، امکانات، دسترسی به حمل‌ونقل و هزینه اجاره را در نظر بگیرید.

1- وب‌سایت‌ دانشگاه موردنظر و فرآیندهای درخواست را بررسی کنید.

2- پلتفرم های آنلاین از جمله وب‌سایت‌هایی مانند realestate.com.au، Domain و Flatmates.com.au را بررسی کنید.

3- به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مسکن دانشجویی سری بزنید از جمله وب‌سایت‌های UniLodge، Urbanest، و Student.com

4- از آژانس‌های املاک و مستغلات محلی هم می‌توانید کمک بگیرید.

آدلاید به عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای استرالیا برای دانش آموزان و دانشجویان شناخته شده است.

بر اساس رتبه‌بندی QS، شهر گلد کوست (Gold Coast) در کنار ارائه آموزش عالی با کیفیت بالا، مقرون‌به‌صرفه‌ترین شهر برای دانشجویان بین‌المللی است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال