موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی کشور کانادا

کانادا یکی از کشورهای قاره آمریکای شمالی و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر مساحت است. این کشور از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از شمال به قطب شمال متصل است. کانادا تنها دو مرز خاکی دارد. آمریکا در جنوب و آلاسکا در شمال غرب.

به کانادا سرزمین بزرگ سفید شمالی (The Great White North) می‌گویند. بزرگ به‌دلیل مساحت بالای آن، سفید به‌دلیل نزدیکی به قطب شمال و پوشش برفی گسترده و شمالی به دلیل قرارگیری در شمال قاره آمریکا.

در این مطلب اطلاعاتی درباره کانادا ارائه می‌کنیم و با این کشور بیشتر آشنا می‌شویم. در ابتدا اطلاعات کلی این کشور را در زیر آورده‌ایم:

نامکانادا (Canada)
پرچمپرچم کانادا
پایتختاتاوا (Ottawa)
بزرگ‌ترین شهرهاتورنتو (Toronto) و مونترال (Montreal)
مساحت9,948,670 کیلومترمربع
زبان رسمیانگلیسی و فرانسوی
جمعیت (آخرین آمار 2021)حدود 38.2 میلیون نفر
تعداد قلمروها و مناطق3 قلمرو، 5 منطقه
تعداد ایالت ها10 ایالت
آب و هواسردسیری و قطبی
نوع حکومتفدرال پارلمانی - پادشاهی مشروطه
پادشاهملکه الیزابت دوم (Elizabeth II)
فرماندار کلمری سایمون (Mary Simon)
نخست وزیرجاستین ترودو (Justin Trudeau)
دینمسیحیت - بی دین - اسلام
واحد پول دلار کانادا ($CAD)
پیش شماره1+
دامنه اینترنتی TLDca.
شاخص امید به زندگی (OECD)81.7 سال

در ادامه با این کشور بیشتر آشنا می‌شوید:

کانادا کجاست؟

محل قرارگیری کشور کانادا را در زیر می‌توانید روی نقشه ببینید:

تاریخچه کانادا

سابقه زندگی در کانادا به حدود 26 هزار سال پیش و عصر یخ برمی‌گردد. قلمرو یوکان (Yukon) از قدیمی‌ترین ناحیه‌های کشور کانادا از نظر تاریخ زندگی انسان است. کانادا در طول تاریخ‌های مختلف اتفاقات و جنگ‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. این کشور بیشتر از 400 سال مستعمره انگلستان و فرانسه بود تا این‌که در سال 1867 به استقلال رسید.

تاریخ کشور کانادا

تصویری از ساکنان تورنتو که برای جشن روز VE به خیابان Bay آمده‌اند. منبع: آرشیو شهر تورنتو کانادا

اواسط قرن بیستم، انقلابی در کبک کانادا اتفاق افتاد که به انقلاب آرام (Quiet Revolution) شناخته شد. در این انقلاب، کبک از ساختار کشاورزی و جامعه طبقاتی سنتی فاصله گرفت و در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی پیشرفت سریع و عجیبی را تجربه کرد. این دگرگونی‌ها در نهایت تاثیر مهمی در بقیه مناطق و استان‌های کانادا هم گذاشت و به پیشرفت کانادا کمک بزرگی کرد.

در مطلب تاریخچه کشور کانادا می‌توانید با تاریخ این کشور بیشتر آشنا شوید.

فرهنگ و مردم کانادا

کانادا از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. به‌همین دلیل، تنوع نژادی و فرهنگی کم‌کم جزئی از ماهیت جامعه آن شده است. این کشور طبق شاخص‌های موسسه خانه آزادی (Freedom House)؛ جز 10 کشور اول دنیا در آزادی‌های اجتماعی و اعتقادی است و در فهرست بهترین کشورها برای زندگی قرار دارد و البته پاسپورت کانادا هم جزو معتبرترین پاسپورت‌هاست.

طبق آمار در سال 2023 حدود 213 هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند. در نتیجه زندگی در کانادا برای ایرانیان چندان هم سخت نخواهد بود! جزئیات بیشتر درباره فرهنگ و مردم کانادا را در مطلب پیشنهادی زیر بخوانید:

حتما بخوانید:
مردم کانادا

بخشی از فرهنگ کشور مربوط به غذاهای آن است. در کشور کانادا نیز خوراکی‌های خوشمزه زیادی پیدا خواهید کرد. از جمله غذاهای پرطرفدار در کانادا می‌توان به پوتین (poutine) ترکیبی از سیب‌زمینی سرخ شده و پنیر، نان Bannock، شیره افرا، کباب دونر و دسر Nanaimo با بیس نارگیل اشاره کرد.

آب و هوای کانادا

کانادا بزرگ‌ترین کشور دنیا از نظر وسعت پس از روسیه است. به‌همین دلیل آب‌وهوای متفاوتی هم در مناطق مختلف آن می‌توان تجربه کرد. اما به‌طور کلی کانادا کشوری سرد و آب و هوای بیشتر مناطق آن سرد و قطبی است. مناطق جنوبی آن که در نزدیکی مرز آمریکا هستند، آب و هوای معتدل دارند. به‌همین دلیل بیشترین جمعیت کانادا در این مناطق هستند.

تصویری از سرمای سخت کانادا

تصویری از سرمای سخت زمستان کانادا

زمستان‌ها در این کشور سرد و طولانی و تابستان‌ها معتدل و خنک است. بریتیش کلمبیا و نیوفاندلند از استان‌هایی با بیشترین روزهای بارانی هستند و شهرهای جنوبی مانند تورنتو و ونکوور معتدل‌ترین آب و هوا برای زندگی را دارند. در مطلب آب و هوای کانادا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آب و هوای این کشور به‌دست آورید.

طبیعت کانادا

خیلی از توریست‌ها، کانادا را به دلیل داشتن مناظر طبیعی بکر انتخاب می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت هر منظره طبیعی که در دنیا وجود دارد، در کانادا یافت می‌شود، از بیابان گرفته تا جنگل‌های بارانی. طبیعت کانادا بیش از 20 میلیون کیلومتر مساحت دارد که در میان آن‌ها 40 پارک ملی هم هست.

جذاب‌ترین بخش طبیعت کانادا را می‌توان شفق‌های قطبی نام برد که سالانه بیش از 200 روز آسمان شب کانادا را روشن و زیبا می‌کند. وقتی صحبت از طبیعت کانادا می‌شود، آبشار نیاگارا، پارک ملی بنف، مسیر کابوت تریل، جنگل‌های بارانی و تپه‌های بدلندز را نباید فراموش کرد.

اقتصاد کانادا

کانادا نهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی (GPD) است (2024). واحد پول کانادا (دلار) هم جز برترین ارزهای رایج از نظر حجم مبادلات در دنیا قرار دارد. کشاورزی، صنعت، خودروسازی، معادن، نفت-گاز-پتروشیمی و صنایع غذایی از بزرگ‌ترین حوزه‌های اقتصادی این کشور است.

کانادا یکی از بزرگ‌ترین صادر کنندگان دنیا و از کشورهای مطرح در زمینه هوافضا است که درصد بالایی از مبادلات اقتصادی آن با آمریکا و کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد.

رشد اقتصادی خوب، بازار گسترده و وجود فرصت‌های مناسب، باعث شده کانادا به یکی از بهترین کشورها برای کار و سرمایه گذاری تبدیل شود. در مطلب اقتصاد کانادا می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.

کانادا برای زندگی

کانادا یک کشور توسعه یافته است. جز 10 قدرت اقتصادی دنیاست و با توجه به سطح رفاه بالا، یکی از بهترین کشورها برای زندگی و یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی است.

در شاخص‌های رضایت از زندگی (Life Satisfaction)، آموزش (Education)، امنیت (Safety) و سلامت (Health) در آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، کانادا در رده بهترین کشورهای دنیا و البته آزادترین کشورهای جهان قرار دارد. در مطلب آزادترین کشور دنیا و زندگی در کانادا می‌توانید کانادا را از نظر شاخص‌های زندگی، هزینه زندگی و … بررسی کنید.

کانادا برای مهاجرت

کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است و نرخ رشد جمعیت آن هم پایین است. برای همین درب‌های کشور کانادا چندسالی است به‌صورت مداوم به روی مهاجران باز است. این کشور همچنان مهاجر می‌پذیرد. درباره مهاجرت به کانادا مطالب زیر را از دست ندهید:

مناطق، قلمروها و استان های کانادا

به دلیل قرارگیری کانادا در نیمکره شمالی و در نزدیکی قطب شمال، حدود 80 درصد از مساحت آن خالی از سکنه است! یعنی بیشتر جمعیت این کشور در نزدیکی مرز با آمریکا زندگی می‌کنند و بخش وسیعی از استان‌های آن تراکم جمعیت بسیار پایین و حتی صفر دارند.

کانادا از 5 منطقه، 3 قلمرو و 10 ایالت یا استان تشکیل شده است. بزرگ‌ترین واحد بخش‌بندی کانادا، منطقه است. یعنی استان‌های و قلمروها زیر مجموعه مناطق هستند.

مناطق کانادا (Regions)

  • منطقه اطلس یا آتلانتیک (Atlantic)
  • منطقه شمالی (North)
  • منطقه ساحل غربی (West Coast)
  • منطقه فلات یا علفزار (Prairies)
  • کانادای مرکزی (Central Canada)

در زیر قلمروها و استان‌های زیر مجموعه هر منطقه را می‌بینید:

منطقه (Region)ایالت‌ها و قلمروهای زیرمجموعه
منطقه آتلانتیک (Atlantic)نیوفاندلند و لابرادور
جزیره پرنس ادوارد
نوا اسکوشیا
نیوبرانزویک
کانادای مرکزی (Central Canada)کبک
انتاریو
منطقه فلات یا علفزار (Prairies)مانیتوبا
ساسکاچوان
آلبرتا
منطقه شمالی (North)نوناووت
نورت‌وست تریتوریز
یوکان
منطقه ساحل غربی (West Coast)بریتیش کلمبیا

در مطلب مناطق کانادا می‌توانید با این مناطق بیشتر آشنا شوید.

استان ‌های کانادا (Provinces)

ایالتمرکزپرچم
انتاریو
(Ontario)
تورنتو
(Toronto)
پرچم انتاریو
آلبرتا
(Alberta)
ادمونتون
(Edmonton)
پرچم آلبرتا
بریتیش کلمبیا
(British Columbia)
ویکتوریا
(Victoria)
پرچم بریتیش کلمبیا
مانیتوبا
(Manitoba)
وینیپگ
(Winnipeg)
پرچم مانیتوبا
نیوبرانزویک
(New Brunswick)
فردریکتون
(Fredericton)
پرچم نیوبرانزویک
نیوفاندلند و لابرادور
(Newfoundland and Labrador)
سنت جانز
(St. John's)
پرچم نیوفاندلند و لابرادور
نوا اسکوشیا
(Nova Scotia)
هالیفاکس
(Halifax)
پرچم نوآاسکوشیا
جزیره پرنس ادوارد
(Prince Edward Island)
شارلوت‌تاون (Charlottetown)پرچم پرنس ادوارد
کبک
(Quebec)
کبک
(Quebec City)
پرچم کبک
ساسکاچوان (Saskatchewan)رجاینا
(Regina)
پرچم ساسکاچوان

در مطلب ایالت های کانادا اطلاعات بیشتری درباره استان‌های این کشور به‌دست آورید.

قلمروهای کانادا (Territories)

  • نورت‌وست تریتوریز (Northwest Territories)
  • نوناووت (Nunavut)
  • یوکان (Yukon)
قلمرومرکزپرچم
نورت‌وست تریتوریز (Northwest Territories)یلونایف (Yellowknife)پرچم نورث وست تریتوریز
نوناووت (Nunavut)ایکالویت (Iqaluit)پرچم نوناووت
یوکان (Yukon)وایت‌هورس (Whitehorse)پرچم یوکان

اطلاعات بیشتر درباره قلمروهای این کشور را می‌توانید در مطلب قلمروهای کانادا مطالعه کنید.

نقشه استان ها و قلمروهای کانادا

نقشه قلمروها و ایالت های کانادا

مهم‌ترین شهرهای کانادا

پایتخت کانادا شهر اتاوا (Ottawa) است، اما سه شهر تورنتو (Toronto)، مونترال (Montreal) و ونکوور (Vancouver) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آن هستند.

  • اتاوا (Ottawa)
  • تورنتو (Toronto)
  • مونترال (Montreal)
  • ونکوور (Vancouver)

سخن پایانی

کانادا کشوری پهناور و توسعه‌یافته است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مختصر و مفیدی را درباره این کشور در اختیار شما قرار دهیم، اما بررسی همه جوانب درباره کانادا در این مطلب نمی‌گنجد. این مطلب از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا، به‌صورت مداوم آپدیت می‌شود تا جدیدترین و بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

سوالات متداول

شهر اتاوا (Ottawa) پایتخت و سه شهر تورنتو (Toronto)، ونکوور (Vancouver) و مونترال (Montreal) مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای آن هستند.

بزرگ‌ترین تقسیم‌بندی خاک کانادا منطقه (Region) است. یعنی استان‌ها (Provinces) و قلمروها (Territories) زیرمجموعه مناطق هستند. کانادا 5 منطقه، 10 استان و 3 قلمرو دارد.

کانادا یک کشور با آب و هوای سرد و قطبی است. در جنوب کانادا یعنی نزدیک به مرز آمریکا آب و هوا معتدل و چهارفصل است. به‌همین دلیل بیشترین جمعیت این کشور در جنوب کانادا متراکم هستند.

در شمال کانادا هوا سرد و جمعیت کم و پراکنده است. زمستان‌ها در کانادا سرد و برفی و تابستان‌ها خنک است.

کانادا با کمبود نیروی کار و کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه است. برای همین همچنان درب‌ها را برای ورود مهاجران و نیروی کار ماهر باز گذاشته است. این کشور برنامه‌های چند ساله برای پذیرش مهاجران دارد.

انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کانادا هستند. استان کبک فرانسوی زبان است و مرکز آن یعنی مونترال (Montreal) دومین شهر پرجمعیت بعد از پاریس از نظر تعداد جمعیت فرانسوی زبان است.

جالب است بدانید کانادا با مساحت تقریبا ده هزار کیلومتری خود، 6 برابر ایران است!

guest
31 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها