موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ایالت‌های استرالیا

ایالت‌های استرالیا

سرزمین اصلی استرالیا بزرگترین جزیره جهان اما کوچکترین قاره است. این کشور به شش ایالت و سه قلمرو داخلی تقسیم و از مجموعه‌ شهرهای بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

استرالیا در چند سال اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته و از نظر رفاه اجتماعی در شرایط مناسبی به سر می‌برد. به همین خاطر هم تعداد کسانی که متقاضی مهاجرت به استرالیا هستند هم روز به روز در حال افزایش هستند.

بنابراین مهم است کسانی که قصد دارند به استرالیا مهاجرت کنند با ایالت‌های آن آشنا شوند. مهم نیست به کدام یک از ایالت های استرالیا مهاجرت کنید، هر ایالت ترکیبی منحصر به فرد از فرهنگ و رفاه اجتماعی را ارائه می‌دهند.

استرالیا 7 ایالت دارد که در جدول زیر با این ایالت‌ها، جمعیت و پایتخت آن‌ها آشنا می‌شوید:

نام ایالتمرکزجمعیتمساحت
نیو ساوث ولز
(New South Wales)
سیدنی
Sydney
8.2~ میلیون نفر809 هزار کیلومتر مربع
قلمرو شمالی استرالیا (northern territory)داروین
Darwin
250~ هزار نفر1.4 میلیون کیلومتر مربع
کوئینزلند
(Queensland)
بریزبین
Brisbane
5.2~ میلیون نفر1.8 میلیون کیلومتر مربع
استرالیای جنوبی
(South Australia)
آدلاید
Adelaide
1.7~ میلیون نفر1 میلیون کیلومتر مربع
تاسمانی
(Tasmani)
هوبارت
Hobart
542~ هزار نفر90 هزار کیلومتر مربع
استرالیای غربی
(Western Australia)
پرت
Perth
2.6~ میلیون نفر2.6 میلیون کیلومتر مربع
ویکتوریا
(Victoria)
ملبورن
Melbourne
6.6~ میلیون نفر237 هزار کیلومتر مربع

در زیر هم می‌توانید نقشه استانی استرالیا، موقعیت استان‌ها و پایتخت هر کدام را مشاهده کنید:

اسم ایالت های استرالیا به همراه پایتخت

در ادامه با هر کدام از ایالت‌های استرالیا بیشتر آشنا می‌شوید. نقشه هر کدام از ایالت‌ها را هم برای دسترسی و آشنایی بیشتر و بهتر آورده‌ایم:

نیو ساوث ولز (New South Wales)

یکی از ایالت های استرالیا نیو ساوث ولز است. این ایالت به خاطر پایتختش یعنی شهر سیدنی، سواحل زیبا و رستوران‌های متعدد شهرت دارد. نیو ساوث ولز 7.004.000 نفر جمعیت دارد و جز پر جمعیت‌ترین ایالت استرالیا محسوب می‌شود.

علاوه بر این حدود 25 درصد مردم این ایالت استرالیایی، 24 درصد انگلیسی، حدود 7 درصد ایرلندی، 6 درصد اسکاتلندی و 4 درصد چینی هستند. پروازهای بین‌المللی روزانه از سراسر جهان به شهر سیدنی می‌رسند و شما می‌توانید از هر شهر بزرگ استرالیا و همچنین از هر منطقه به سیدنی با هواپیما سفر کنید.

تقریباً 64.5 درصد از جمعیت این ایالت در سیدنی بزرگ زندگی می‌کنند. هر چند که زبان اصلی مردم در استرالیا انگلیسی است اما مردمان ایالت ساوث به زبان‌های دیگر همچون ماندارین، عربی، کانتونی و ویتنامی هم صحبت می‌کنند. البته نکته قابل توجهی که درباره این ایالت وجود دارد این است که بیشترین جمعیت بومی استرالیا را دارد.

ایالت NSW بر اساس ویژگی‌های طبیعی به چهار بخش جغرافیایی مجزا تقسیم می‌شود. نوار ساحلی باریکی در 1460 کیلومتر از منطقه نیمه گرمسیری رودخانه‌های شمالی تا سواحل جنوبی کشیده شده است.

ایالت نیوساوث ولز استرالیا

مجموعه رشته کوه‌های گریت دایوینگ رنگ (Great Dividing Range) نیز در امتداد همین ایالت قرار دارد. اگرچه کوه‌های این منطقه شیب‌دار نیستند، اما بسیاری از قله ها بالای 1000 متر ارتفاع دارند و یکی از قدیمی‌ترین رشته کوه‌های روی زمین هستند.

بخش دشت‌های مرکزی نیوساوث ولز که حدود 500 کیلومتر مساحت دارند و از شرق به غرب کشیده شده‌اند. این دشت‌ها به خاطر خاک حاصلخیز و غنی و تامین آب کافی جز پایگاه‌های اصلی کشاورزی این ایالت محسوب می‌شوند. دشت‌های خشک غربی بیش از دو سوم ایالت را پوشش می‌دهند. اگرچه در مقایسه با مناطق ساحلی جمعیت کمی دارند. البته اطلاعات بیشتر در مورد ایالت نیو ساوت ولز را اینجا بخوانید.

زمین حاصلخیز است اما میزان بارندگی کم و سیستم رودخانه‌ای ناکافیست. از نظر اقتصادی هم نیوساوث ولز جز بزرگ‌ترین ایالت اقتصادی استرالیا به شمار می‌رود و دارای یک اقتصاد متنوع و خدمات‌محور است. صنایعی که بیشترین سهم را در اقتصاد دارند عبارتند از:

  • خدمات تجاری (شامل خدمات مالی، خدمات املاک و مستغلات و رسانه های اطلاعاتی و مخابراتی)
  • ساخت و ساز
  • تولید
  • سلامتی
  • آموزش

بزرگترین زمینه‌های اشتغال در ایالت نیو ساوث ولز استرالیا نیز عبارتند از:

  • بهداشت و درمان
  • تجارت خرده‌فروشی و خدمات حرفه‌ای
  • خدمات علمی و فنی

نقشه نیوساوت ولز:

ایالت شمالی استرالیا (Northern Territory)

در انتهای بالای استرالیا، قلمرو شمالی (NT) قرار دارد که پایتخت آن شهر داروین است. این ایالت از شمال به دریاهای تایمور و آرافورا و از غرب به استرالیای غربی، از شرق به کوئینزلند و خلیج کارپنتاریا و از جنوب به استرالیای جنوبی محدود می‌شود. تقریباً 1600 کیلومتر از شمال به جنوب و 970 کیلومتر از شرق به غرب است و بیش از یک ششم خشکی استرالیا را تشکیل می‌دهد.

از نظر آب وهوایی این منطقه عمدتاً در شمال گرمسیری و در جنوب دور نیمه خشک است. ایالت شمالی استرالیا نیز به خاطر شرایط نسبتا ایده‌آل، رشد جمعیتی مناسبی دارد. اکثر ساکنان در مرکز شهر داروین و اطراف آن متمرکز هستند.

شهر داروین که پایتخت ایالت شمالی استرالیا است، حدود 1.349.129 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن بر طبق آمار سرشماری سال 2020، 246 هزار نفر است. بنابراین ایالت شمالی جز ایالت های کم جمعیت استرالیا به شمار می‌رود.

علاوه بر داروین پالمرستون، آلیس اسپرینگز، کاترین، نهولون‌بوی و تننت کریک از دیگر شهرهای قابل سکونت ایالت شمالی استرالیا هستند.

شمال استرالیا منطقه‌ای متنوع و پر جنب و جوش و سرشار از فرصت‌هاییست که باعث رشد شغلی شده است. اقتصاد ایالت شمالی استرالیا عمدتاً حول چند صنعت متمرکز شامل ساخت‌وساز، خدمات دولتی و اجتماعی و بخش‌های معدن می‌چرخد. ساخت و ساز یکی از بزرگترین صنایع این ایالت محسوب می‌شود.

محیط طبیعی منحصر به فرد و میراث بومی منطقه کانون جز گسترش بخش گردشگری این منطقه بوده است. کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری تنها بخش کوچکی از اقتصاد کل قلمرو را تشکیل می‌دهند. اطلاعات بیشتر درباره این قلمرو را در مطلب قلمرو شمالی استرالیا بخوانید.

نقشه ایالت شمالی:

کوئینزلند (Queensland)

یکی دیگر از ایالتهای استرالیا، ایالت کوئینزلند است که در شمال شرق استرالیا قرار دارد. پایتخت این ایالت، شهر بریزبن است و حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد.

جالب است بدانید که این ایالت برای اهالی استرالیا به عنوان سرزمین آفتاب شناخته می‌شود و جز دومین ایالت بزرگ استرالیا به شمار می‌رود. کوئینزلند مکانی است با سواحل بکر، جزایر گرمسیری، جنگل‌های سرسبز، شهرهای پر جنب و جوش و مناطق اصیل استرالیا.

ایالت کوئینزلند استرالیا

کوئینزلند 1,727,000 متر مربع وسعت دارد و از ایران هم بزرگ‌تر است. بیشتر مهاجران به خاطر شرایط آب‌وهوایی فوق‌العاده، کوئینزلند را برای مهاجرت و زندگی در استرالیا انتخاب می‌کنند. در این ایالت بیش از 14 مقصد گردشگری دارد و به خاطر سواحل بکر و جزایر گرمسیری معروف است.

در کوئینزلند بیش از 200 پارک ملی وجود دارد که حدود 605 هکتار از زمین‌های آن را تشکیل می‌دهند. نیشکر، گندم، پنبه، پشم، موز، بادام زمینی، آناناس و مرکبات از جمله محصولات عمده کشاورزی این ایالت هستند. علاوه بر همه این‌ها، اقتصاد این ایالت بیشتر بر پایه صادرات کالاهای معدنی مثل زغال سنگ و فلزات است.


کوئینزلند سومین مقصد محبوب برای گردشگران در استرالیا است و قدیمی‌ترین و بزرگترین پناهگاه کوالا در جهان را دارد.

بزرگ‌ترین زمینه‌های اشتغال در این ایالت شامل موارد زیر است:

  • مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی
  • تجارت خرده‌فروشی
  • آموزش و پرورش

علاوه بر بریزبن، شهرهای گلدکوست، تاونزویل، تورینگوا و کرنز جز شهرهای مشهور ایالت کوئینزلند هستند.

نقشه کویینزلند:

ایالت استرالیای جنوبی (South Australia)

ایالت استرالیای جنوبی همانگونه که از نامش پیداست در پایین بخش مرکزی این کشور قرار دارد. پایتخت آن، شهر آدلاید است که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است و میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج استرالیاست.

این ایالت 983,482 کیلومترمربع مساحت و 1,676,653 نفر جمعیت دارد. بیشتر جمعیت آن در آدلاید و مناطق اطراف آن و تنها حدود یک چهارم جمعیت استرالیای جنوبی در مناطقی خارج از آدلاید زندگی می‌کنند. آدلاید پنجمین شهر بزرگ استرالیا است.


آدلاید به دلیل رفاه اجتماعی مناسب به عنوان یکی از مطلوب‌ترین شهرهای جهان برای زندگی در رتبه بالایی قرار دارد. تنوع فرهنگی در تمام جنبه‌های زندگی شهری از مغازه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا رویدادها و جشنواره‌های متعدد موسیقی، تئاتر، رقص و هنرهای تجسمی مشهود است.

بعد از آدلاید شهرهای گولر (Gawler)، ماونت گامبیر (Mount Gambier)، وای‌الا (Whyalla)، ماری بریج (Murray Bridge) به ترتیب جز شهرهای بزرگ ایالت استرالیای جنوبی هستند. این ایالت سرزمین دشت‌های وسیع، ارتفاعات کم و بستر دریاچه‌های پوشیده از نمک یا خاک رس است که به ندرت حاوی آب است.

بیش از چهار پنجم این ایالت کمتر از 1000 فوت (300 متر) بالاتر از سطح دریا قرار دارد. رشته کوه‌های فلیندرز و جزیره کانگورو در همین ایالت واقع شده‌اند. جالب است بدانید که سالانه بیش از 500 رویداد و جشنواره در این ایالت برگزار و به همین دلیل هم به عنوان “ایالت فستیوال” شناخته می‌شود.

ایالت استرالیای جنوبی

مناطق روستایی استرالیای جنوبی بخش جدایی‌ناپذیر از جامعه و اقتصاد این ایالت هستند که فرصت‌های شغلی و سبک زندگی متنوعی را ارائه می‌دهند. افراد با صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصص تجاری در بخش معدن، تولید، کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری مورد تقاضا هستند.

آدلاید مرکز تجاری استرالیای جنوبی و دارای پایه‌های تولیدی، فناوری و تحقیقاتی پیشرفته است. بسیاری از شرکت‌های پیشرو جهان، از جمله شرکت‌هایی که در حوزه‌های دفاع، منابع، فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارند، در این شهر نمایندگی دارند.

صنایع بهداشتی و خدماتی نیز همراه با آموزش برای اقتصاد ایالت استرالیای جنوبی مهم هستند. سالانه هزاران دانش‌آموز و دانشجوی خارجی در مدارس متوسطه و دانشگاه های شهر آدلاید تحصیل می‌کنند.

نقشه استرالیای جنوبی:

ایالت تاسمانی (Tasmania)

از ایالت های کشور استرالیا، ایالت تاسمانی در جنوب شرقی این کشور است که توسط تنگه باس از سرزمین اصلی آن جدا می‌شود. 20 درصد از تاسمانی توسط پارک‌های ملی و طبیعت وحشی پوشیده شده که دارای مسیرهای رانندگی و مسیرهای پیاده‌روی فراوان است. همچنین این ایالت جز یکی از کوهستانی‌ترین مناطق جزیره‌ای در جهان به شمار می‌رود.

جمعیت این ایالت در سال 2020، 550 هزار نفر تخمین زده شده و جز ایالت های کم جمعیت استرالیا است. ایالت تاسمانی 90758 کیلومتر مربع مساحت دارد. مرکز آن، شهر زیبای هوبارت است. تاسمانیا هم از نظر زادگاه و هم از نظر میراث قومی ترکیبی متمایز دارد و اکثر ساکنان آن انگلیسی تبار هستند.


تاسمانی بهترین مکان در کشور استرالیا برای زندگی، کار، سرمایه‌گذاری و تشکیل خانواده است. به دلیل نرخ پایین رشد جمعیت در چند سال گذشته، جز ایالت‌های مهاجرپذیر استرالیا نیز محسوب می‌شود.

اقتصاد این ایالت بر پایه معادنی مثل مس، روی، قلع و آهن و پس از آن بر کشاورزی، جنگل‌داری و گردشگری استوار است. بزرگ‌ترین فرصت‌های شغلی در ایالت تاسمانی به بخش‌های زیر مرتبط می‌شود:

  • مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی (۱۶ درصد نیروی کار را به خود اختصاص می‌دهد)
  • خدمات اقامتی و غذایی
  • خرده‌فروشی
  • آموزش و پرورش
  • تولید

برای مطالعه بیشتر درباره این استان، مطلب ایالت تاسمانی استرالیا را مطالعه کنید.

نقشه تاسمانی:

ایالت استرالیای غربی (Western Australia)

در میان ایالت های استرالیا، ایالت استرالیای غربی بزرگ‌ترین است. این سرزمین در بخش غربی نقشه ایالت های استرالیا واقع شده و 2,529,875 کیلومتر مربع مساحت دارد و 33 درصد از کل خشکی استرالیا را تشکیل می‌دهد.

مرکز ایالت استرالیای غربی، شهر پرث است و حدود 2.296.411 نفر جمعیت دارد. صنایع اصلی که مردم استرالیای غربی در آن فعالیت دارند عبارتند از:

  • مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی
  • ساخت و ساز، تجارت خرده‌فروشی
  • تولید
  • آموزش و پرورش
  • خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی
  • مدیریت عمومی و ایمنی
  • معدن
  • خدمات اقامتی و غذایی

استرالیای غربی خانه معدن آرگیل (Argyle Mine)، بزرگترین تولید کننده الماس در جهان است. حدود 70 درصد طلا و سایر صادرات مهم نیکل، نمک و سایر فلزات مختلف را تولید می‌کند. شهر بروم در این ایالت دارای قدیمی‌ترین سینمای روباز جهان است که از سال 1916 فعالیت دارد.

جالب است بدانید که طولانی‌ترین خط راه آهن مستقیم در جهان در ایالت استرالیای غربی راه‌اندازی شده است. منطقه اطراف پرث ساحلی و شرایط آب‌وهوایی مناسبی دارد. شهر ماندورا دومین شهر بزرگ ایالت استرالیای غربی است و جز مقاصد محبوب گردشگری آن محسوب می‌شود.

حدود 4.6 درصد از تولید ناخالص داخلی استرالیا از همین ایالت تامین و بالاترین درآمد برای هر نفر را نسبت به هر ایالت دیگر دارد. یکی از بخش‌های مهم درآمدزایی ایالت استرالیای غربی، مرتبط با صنعت گردشگری است. حدود 28 درصد بازدیدکنندگان مناطق ساحلی این ایالت از بریتانیا و ایرلند هستند.

یکی دیگر از امتیازات مناطق ساحلی، شکوفایی صنعت ماهیگیری است که رونق قابل توجهی به استرالیای غربی بخشیده است.

نقشه استرالیای غربی:

ایالت ویکتوریا (Victoria)

یکی از مهم‌ترین ایالتهای استرالیا، ایالت ویکتوریا است. مرکز آن شهر ملبورن و جز شهرهای مهم از نظر اقتصادی و فرهنگی استرالیا محسوب می‌شود. این شهر به دلیل تنوع فرهنگی، منظره شهری مدرن و فضای دوستانه، بارها عنوان قابل زندگی‌ترین شهر را دریافت کرده است.

بعد از شهر سیدنی، ملبورن پایتخت ایالت ویکتوریا جز شهرهای محبوب برای مهاجرت است. ایالت ویکتوریا، 227.444 کیلومترمربع مساحت و حدود 6.689.000 نفر جمعیت دارد و دومین ایالت پر جمعیت استرالیا است. این ایالت از نظر مساحت از تاسمانیا هم کوچک‌تر است.

ویکتوریا کوچکترین ایالت در سرزمین اصلی استرالیا است و از جنوب با تاسمانی و تنگه باس، از غرب با استرالیای جنوبی، از شمال با نیو ساوت ولز و از شرق با دریای تاسمان همسایه است.

ایالت ویکتوریا استرالیا

اکثر مردم ایالت ویکتوریا در منطقه اطراف خلیج پورت فیلیپ (Port Phillip) و 75 درصد از جمعیت این ایالت در ملبورن در جنوب زندگی می کنند. جیلونگ (Geelong) دومین شهر بزرگ با جمعیتی حدود 145000 نفر است و در 47 مایلی جنوب غربی ملبورن قرار دارد.

36 درصد ویکتوریا را جنگل پوشانده و دره Latrobe، یکی از بزرگترین ذخایر زغال سنگ قهوه‌ای در جهان است. این ایالت با حدود 34 درصد به عنوان مرکز تولید استرالیا معرفی می‌شود. 23 درصد از تولید ناخالص داخلی استرالیا از ایالت ویکتوریا تامین و اقتصاد آن بیشتر بر پایه صادرات استوار است.

مهم‌ترین بخش‌های اشتغال در ایالت ویکتوریا استرالیا مرتبط به بخش بهداشت، درمان و کمک‌های اجتماعی، پس از آن هم مرتبط با تجارت خرده‌فروشی، خدمات و ساخت‌وساز است. حدود 3 درصد از نیروی کار ایالت از بخش‌های جنگلداری، کشاورزی و ماهیگیری تشکیل می‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره این استان را در مطلب ایالت ویکتوریا استرالیا مطالعه کنید.
نقشه ویکتوریا:

بهترین استان های کشور استرالیا برای زندگی ایرانیان

همانگونه که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، کشور استرالیا از هفت ایالت و استان تشکیل شده است. هر کدام از استان های کشور استرالیا به خاطر برخی ویژگی‌های منحصربه فرد برای زندگی مهاجران ایرانی مناسب هستند.

برای کسانی که به دنبال ویزای کاری استرالیا و یافتن بهترین فرصت‌های شغلی باشند، استان و ایالت نیوساوث ولز گزینه خوبی است. برای کسانی هم که وجود فرصت‌های شغلی در کنار فرهنگ غنی اهمیت دارد، ایالت ویکتوریا می‌تواند بهترین  انتخاب باشد.

 

ایالت های اسپانسری استرالیا کدامند؟

ویزاهای اسپانسری به کارفرمایان استرالیایی اجازه می‌دهد تا نیروی کار ماهر خاصی را برای تامین نیازهای تجاری خود حمایت کنند. حال آن‌ها می‌توانند نیروهای مورد نیاز خود را از میان نیروهای خارجی ماهر انتخاب کنند.

ویزای اسپانسرشیپ استرالیا در حقیقت دعوت‌نامه‌ایست که بیشتر برای مهاجران کاری و سرمایه‌گذاری صادر می‌شود. افرادی که این دعوت‌نامه را دریافت کنند، موفق به کسب 5 تا 10 امتیاز مازاد در سیستم امتیازبندی مهاجرت به استرالیا خواهند شد.

برای مثال حداکثر امتیاز برای اسپانسر ایالتی ویزای 190 استرالیا، 65 امتیاز است. در صورتی که متقاضی از طرف کارفرمای استرالیایی دعوت‌نامه دریافت کند، می‌تواند امتیازات خود را افزایش دهد. ایالت های اسپانسری استرالیا شامل موارد زیر است:

  • ایالت شمالی استرالیا
  • ایالت تاسمانی
  • ایالت ویکتوریا
  • ایالت نیوساوث ولز
  • ایالت استرالیا غربی
  • ایالت استرالیای جنوبی
  • ایالت کوئینزلند

 

مهم‌ترین شهرهای استرالیا

7 ایالت استرالیا از مجموعه‌ای شهرهای بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این کشور بیش از 50 شهر دارد که در این میان برخی بیشترین شهرت را به خود اختصاص داده‌اند.

سیدنی و ملبورنی همچنان در صدر فهرست قرار دارند و حتی از رتبه سوم فاصله زیادی دارند. این دو شهر بزرگ روی هم، حدود 40 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. پس از آن‌ها شهر پرث، آدلاید و هوبارت جز شهرهای محبوب استرالیا محسوب می‌شوند.

 

سوالات متداول:

استرالیا از 7 ایالت یا همان استان و دو قلمرو تشکیل شده است.

نیوساوث ولز، ایالت شمالی استرالیا، کوئینزلند، ایالت استرالیای جنوبی، ایالت تاسمانی، ایالت استرالیای غربی و ایالت ویکتوریا.

هر 7 ایالت استرالیا، ویزای اسپانسری صادر برای مهاجران کاری و سرمایه‌گذاری صادر می‌کنند.

ایالت شمالی استرالیا، استرالیای جنوبی و ایالت تاسمانی.

ایالت نیوساوث ولز، ویکتوریا، کوئینزلند و استرالیای غربی.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها