موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

چگونه خیلی سریع با ویزای استارتاپ کانادا مهاجرت کنیم؟

ویزای استارتاپ کانادا (Canada Start-Up Visa) مخصوص کارآفرینانی است که مهارت و پتانسیل راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوآورانه را دارند. این ویزا علاوه بر ایجاد فرصت مهاجرت، به اقامت دائم برای خود و خانواده‌تان منتهی می‌شود. حتی به‌واسطه این ویزا، می‌توانید مجوز کاری یا work permit دریافت کنید و طی یک مدت کوتاه، اقامت موقت کانادا را دریافت کنید. محدودیت سنی برای شرکت در این برنامه وجود ندارد و لازم نیست مهارت بالایی در زبان داشته باشید. با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط شما برای دریافت این ویزا توسط کارشناسان ما سنجیده می‌شود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

خلاصه که اگر ایده ناب، قصد ایجاد فرصت شغلی و رسیدن به درآمد بالا را دارید، استارتاپ کانادا مناسب‌تان است. مسیری که شرکت پارسی کانادا در رابطه با اخذ این ویزا راهنمای شما خواهد بود، هزینه‌ها و اطلاعات مهم دیگر در این مطلب بررسی می‌شوند. با ما همراه باشید.

ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

ویزای استارتاپ کانادا برنامه‌ای است که به کارآفرینان در سراسر جهان اجازه می‌دهد کسب‌وکار جدید و نوآورانه خود را در کانادا راه‌اندازی کنند. این کسب‌وکار باید به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در کانادا کمک کند. با این ویزا می‌توانید برای خود و خانواده‌تان اقامت دائم کانادا بگیرد.

مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ چگونه انجام می‌شود؟

کانادا به‌دنبال کارآفرینان با استعدادی است که علاقه‌مند به راه‌اندازی مشاغلی هستند که ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی برای ساکنان آن، اقتصاد این کشور را هم به سمت رشد هدایت کند. صاحبان استارتاپ‌های نوآورانه یا شرکت‌های خارجی تاسیس شده می‌توانند از این برنامه برای انتقال شرکت‌شان همراه با سایر شرکای مدیر (2 تا 5 مدیر) استفاده کنند. کافی است یکی از سازمان‌های موردتایید کشور کانادا برای ایده شما سرمایه‌گذاری کند تا در آخر به مهاجرت و اقامت‌تان در کانادا ختم شود.

شرایط نه چندان سخت دریافت ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

انواع سرمایه گذاران مورد تایید برای اخذ نامه حمایت استارتاپ

سه نوع سرمایه‌گذار کانادایی برای اخذ نامه حمایتی مورد تایید هستند

تمامی شرایطی که باید برای دریافت ویزای استارت‌آپ کانادا داشته باشید در ادامه آمده است:

  • متقاضیان ملزم به داشتن نامه حمایتی (LOS) از یکی از سه سازمان تعیین شده معتبر هستند:

👈 سازمان سرمایه‌گذاران فرشته (Angel Investor groups) حداقل 200 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. لیست کامل شرکت‌های این سازمان را در این لینک بخوانید.

👈 سازمان سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (Venture Capital Funds) حداقل 75 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. لیست کامل شرکت‌های این سازمان را در این لینک بخوانید.

👈 لیست کامل شرکت‌های سازمان سرمایه‌گذاران انکوباتور (Business Incubators) را در این لینک بخوانید.

  • هر متقاضی باید حداقل مهارت زبان انگلیسی (آزمون‌های IELTS General, CELPIP General) یا فرانسوی (آزمون‌های TEF CANADA, TCF CANADA) در سطح CLB 5 را داشته باشد.
نام آزمون / سطحSpeakingListeningReadingWriting
آیلتس جنرال / CLB 55545
TEF / NCLC5225180150225
  • متقاضیان همچنین باید ثابت کنند که دارای بودجه کافی برای اقامت در کانادا هستند. این وجوه باید هزینه‌های زندگی خود و خانواده آن‌ها را پوشش دهد. حداقل تمکن مالی موردنیاز برای تعداد خانوارهای مختلف برای سال 2024 در زیر مشخص شده است.
تعداد افراد خانوادهمبلغ (دلار کانادا)
113,757
217,127
321,055
425,564
528,994
632,700
736,407

مراحل طلایی برای اخذ ویزای استارت آپ کانادا

مراحل اخذ ویزای استارتاپ کانادا مراحل زیر حیاتی هستند:

مرحله اول: داشتن ایده نوآورانه

حالا می‌پرسید، چه ایده‌ای نوآورانه است؟ ایده‌ای که انتخاب می‌کنید باید سه خصوصیت زیر را داشته باشد:

  1. ایده نباید تکراری باشد.
  2. باید مشکلات بازار کانادا را بررسی و شناسایی کنید و برای حل آن ایده بدهید.
  3. ایده برای شهروندان کانادایی اشتغال‌زا باشد و از نیروی کار داخل کانادا برای راه‌اندازی آن استفاده کنید.

👈 نکته طلایی : ایده باید مخصوص مارکت کانادا باشد. برای مثال اگر ایده مربوط به ساخت یا تولید یک محصول کشاورزی است، باید آب‌وهوای سرد کانادا در نظر گرفته شود.

👈 راهنمایی کارشناسان پارسی کانادا : بعضی از افراد ایده نوآورانه و ثبت اختراع دارند و به ما مراجعه می‌کنند و ما درخواست آن‌ها را انجام می‌دهیم. گاهی افرادی هستند که ایده نوآورانه ندارند، اما پیشینه علمی و کاری خوبی دارند، ما در راه پیدا کردن ایده، آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مرحله دوم: گرفتن نامه حمایتی

در ابتدا وقت مصاحبه با شرکت‌های حمایتی تنظیم می‌شود. در این تایم باید ایده خود را توضیح دهید و موقعیتی که قرار است در شرکت استارتاپی داخل کانادا داشته باشید. در کل پرزنت کوتاه استارتاپی (pitch deck) از بیزنس پلن، ارائه کنید. اگر مصاحبه موفقیت‌آمیز باشد، LOS را دریافت خواهید کرد. این نامه نشان‌دهنده این است که ایده شما نوآورانه و برای بازارکار کانادا مناسب است. می‌توانید در مقاله نامه حمایتی، چگونگی دریافت آن را مطالعه کنید.

بعد از دریافت نامه حمایتی از سه سازمان تعیین شده، می‌توانید طبق قانون جدید کانادا برای ایرانیان، یک مجوز کار باز سه‌ساله دریافت کنید.

مرحله سوم: ارسال درخواست (Submit Application)

اهمیت دارد که این مرحله حتما توسط کاردان انجام شود، زیرا تمامی مدارک باید توسط آفیسر تایید شوند. تیم پارسی کانادا تمامی فرم‌های مهاجرتی را تکمیل و ترجمه مدارک را بررسی می‌کند. اگر نقصی باید همگی برطرف می‌شوند.

👈 مرحله Peer Review چیست؟

در مرحله بررسی پرونده توسط آفیسر، Peer Review بر روی طرح شما اجرا می‌شود. این مرحله توسط دو سازمان به‌نام‌های NACO و CVCA انجام می‌شود و هدف آن هم بررسی احتمال وجود فساد و پولشویی در بیزینس و حصول اطمینان از مطابقت بیزینس با استانداردهای صنعتی و کاری کاناداست. این دو سازمان می‌خواهند مطمئن شوند که بررسی کافی برای نامه حمایتی انجام شده باشد.

مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

طبیعی است، مدارکی از شما خواسته شود که در این لیست نباشد:

  • رزومه (CV) و بیزینس پلن
  • نامه حمایت از یک سرمایه گذار کانادایی
  • مدارک شخصی (پاسپورت معتبر و مدت‌دار، شناسنامه، سند ازدواج (در صورت متاهل بودن))
  • مدارک تمکن مالی و معرفی نامه بانکی
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • تاییدیه معاینه پزشکی و سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه‌ها

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا چقدر است؟

6 ماه وقت دارید که پس از دریافت نامه LOS، درخواست خود را ارسال کنید و در نهایت 37 ماه طول می‌کشد تا بررسی درخواست شما انجام شود؛ یعنی 3 سال.

👈 نکته طلایی : باید در این سه سالی که پرونده شما بررسی می‌شود، ثابت کنید ایده شما همچنان نوآورانه است.

آیا زودتر از سه سال می‌توان با ویزای استارتاپ به کانادا مهاجرت کرد؟

شما می‌توانید از طریق ورک پرمیت کانادا، به‌مدت یک سال در این کشور حضور پیدا کنید. البته که باید ثابت کنید که در این یک سال می‌خواهید اقداماتی مثل ثبت شرکت، گرفتن مجوزهای شرکتی و کارهای مربوط به آن را انجام دهید. 50 هفته زمان می‌برد تا مجوز کار ویزای استارتاپ را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت پیشنهاد شغلی باید نامه حمایتی و تعهدنامه (Commitment Certificate) از یکی از سرمایه‌گذاران را در دست داشته باشید.

🔊طبق خبری که در تاریخ 27 ژوئن 2023، اعلام شده است،

متقاضیان می‌توانند برای ویزای استارتاپ کانادا، یک مجوز کار باز (Open Work Permit) سه‌ساله دریافت کنند. علاوه بر اعضای اصلی در برنامه استارت آپ کانادا، دیگر اعضا هم می‌توانند برای این مجوز کار درخواست دهند. در نظر داشته باشید که این خبر، در حال حاضر که در سال 2024 هستیم، رسمی نشده و درست نیست! بنابراین متقاضیان فقط می‌توانند ویزای کار یک‌ساله دریافت کنند.

وضعیت مهاجرت و اخذ اقامت برای اعضای خانواده متقاضی ویزای استارتاپ چگونه است؟

اگر متاهل و دارای فرزند هستید، همسر شما می‌تواند مجوز کار باز کانادا بگیرد و در کانادا کار کند. فرزندان شما هم می‌توانند با گرفتن ورک پرمیت یا مجوز تحصیل (Study Permit) در کانادا کار کنند یا به تحصیل مشغول شوند. برای فرزندان خردسال و زیر سن تحصیل هم باید eTA یا Visitor ویزا بگیرید.

ویزای استارتاپ کانادا برای چه کسانی مناسب نیست؟

این برنامه برای کارآفرینانی که سرمایه محدودی دارند اصلاً مناسب نیست. اگر شما (یا شرکت شما) سرمایه کافی نداشته باشید، شانس دریافت پشتیبانی از سازمان حمایتی تعیین شده تقریباً صفر است. درضمن ریسک ریجکتی ویزای استارتاپ کانادا برای افراد سالخورده بالای 60 سال نیز بسیار زیاد است.

شانس دریافت اقامت دائم از طریق استارتاپ کانادا در سال 2024

در ماه اول سال 2024، نزدیک به 500 کارآفرین مهاجر که از طریق استارتاپ کانادا اقدام کرده بودند، اقامت دائم کانادا را دریافت کردند. اگر همین روال ادامه پیدا کند، 5,880 نفر برای دریافت اقامت دائم تا پایان سال 2024 انتخاب می‌شوند.

استان‌های بریتیش کلمبیا و انتاریو از محبوب‌ترین مقصدها برای کارآفرینان برنامه استارتاپ کانادا در سال 2024 بوده‌اند. در ماه اول سال 2024، استان انتاریو 275 نفر و بریتیش کلمبیا 170 نفر را از طریق این برنامه، به‌‎عنوان مقیم دائم پذیرفته است.

👈 با تکمیل فرم زیر، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا شرایط شما را برای این ویزا و دریافت اقامت دائم بسنجند:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درصد موفقیت ویزای استارتاپ کانادا

درصد موفقیت ویزای استارتاپ کانادا علاوه بر مدارک ارائه شده و شرایط متقاضی تا حد بسیار زیادی به موسسه مهاجرتی که متقاضی انتخاب می‌کند، بستگی دارد. هرچقدر موسسه مهاجرتی تجربه زیادی در زمینه پیگیری این روش مهاجرتی داشته باشد و از وکلای با نفوذ و متخصصی استفاده کند، درصد موفقیت پرونده بیشتر خواهد بود.

همچنین میزان موفقیت پرونده ویزای استارتاپ به میزان حمایت سازمان‌های تعیین شده هم بستگی دارد. درصد تایید شرکت‌ها توسط سازمان‌های حمایتی، با توجه به تجربه پرونده‌های اخیر موسسه مهاجرتی پارسی کانادا در زمینه صدور ویزاهای استارتاپی، به شرح زیر است:

  • 78 درصد – برای استارتاپ‌هایی که توسط Incubators حمایت می‌شوند.
  • 80 درصد – برای استارتاپ‌هایی که توسط Angel Investor groups پشتیبانی می‌شوند.
  • 43 درصد – برای استارتاپ‌هایی که توسط Venture Capital Funds حمایت می‌شوند.

هزینه ویزای استارتاپ کانادا در 2024

اگر می‌خواهید برای استارت آپ کانادا درخواست بدهید باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید که در ادامه هریک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. در جدول زیر هزینه‌های دولتی ویزای استارتاپ کانادا در 2024 را آورده‌ایم.

هزینه ویزای استارتاپ کانادا (برای یک نفر)
اقامت دائم متقاضی اصلی2140 دلار
اقامت دائم همسر متقاضی1365 دلار
اقامت دائم فرزندان230 دلار
انگشت‌نگاری در صورت لزوم85 دلار

دقت کنید که این رقم‌ها، هزینه دولتی برنامه استارتاپ است. یعنی مبلغی که به دولت کانادا باید پرداخت کنید. همچنین با اخذ نامه حمایتی از سرمایه‌گذاران، باید در کلاس‌های منتورشیپ آن‌ها نیز شرکت کنید که هزینه جداگانه دارد. به‌طور کلی هزینه ویزای استارتاپ کانادا برای متقاضیانی که دارای شرایط آن هستند بین 100 هزار الی 200 هزار دلار است.

هزینه‌ها و تمکن مالی موردنیاز برای اخذ ورک پرمیت استارتاپ کانادا در زیر آمده است:

هزینه ورک پرمیت ویزای استارت آپ کاناداهزینه (دلار کانادا)
هزینه متقاضی اصلیورک پرمیت بسته + انطباق کارفرما385
همسر متقاضیورک پرمیت باز255
فرزندان بالای 18 سالورک پرمیت باز255
فرزندان بین 3 تا 5 سالویزای توریستی100
انگشت نگاری برای متقاضیان بالای 14 سالبه‌ازای هر نفر85

دلایل رد شدن ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

رد شدن درخواست ویزای استارتاپ کانادا، می‌تواند به چند عامل کلیدی زیر بستگی داشته باشد:

  • بیزنس پلنی که خوب نوشته نشده باشد: اگر بیزنس پلن یا طرح تجاری کسب‌وکار نتواند یک نمای کلی از بیزنس شما، بازار هدف، تجزیه‌وتحلیل رقبای بیزنس را به خوبی نشان دهد، خوب نوشته نشده است. قبل از نوشتن طرح تجاری باید بازار هدف را دقیق تحلیل کنید.
  • کسب‌وکار شما نوآوری لازم را نداشته باشد: اگر نتوانید ایده‌ای را برای راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه دهید که تکراری نباشد و مشکلی را از کانادا برطرف نکند، باعث رد درخواست شما می‌شود.
  • نتایج معاینات پزشکی، قابل‌قبول نباشد: در صورت وجود مسائلی مانند سابقه کیفری یا مشکلات جدی در سلامت، درخواست برای ویزا می‌تواند منجر به رد شدن شود.

نگاهی به آمار موفقیت تعداد پذیرفته‌شدگان در برنامه استارتاپ کانادا

ظرفیت پذیرفته‌شدگان با برنامه استارتاپ کانادا

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا (IRCC)، ظرفیت برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا به حدود 3500 نفر در سال 2023، افزایش یافته است. همچنین دولت کانادا در نظر دارد که 5000 نفر در سال 2024 و 6000 نفر را در سال 2025 برای این برنامه پذیرش کند. چند مورد از استارتاپ‌های برتر کانادا که توسط مهاجران راه‌اندازی شده‌اند را در لیست زیر می‌بینید:

استارتاپ‌سال تاسیسحوزه فعالیتموسسان
ApplyBoard2015آموزش مجازیMartin Basiri, Meti Basiri, Massi Basiri
Dapper Labs2018NFT و رمز ارزRoham Gharegozlou
StackAdapt2013تبلیغاتVitaly Pecherskiy, Yang Han
Loopio2014مدیریت و رشد سازمانیJafar Owainati, Matt York, Zakir Hemraj
Wingocard
2019مدیریت مالی و پرداخت بانکیMehdi Mehni, Salvatore D'Agostino, Sebastien Brault
Buckzy2018اکوسیستم پرداخت‌های آنلاینAbdul K Naushad

بسیاری از این استارت آپ‌ها، جز کسب‌وکارهای موفق هستند که در سال‌های اولیه فعالیت توانستند به سود بسیار خوبی برسند. برای آشنایی بیشتر با این شرکت‌ها مطلب استارتاپ های موفق کانادا را مطالعه کنید. علاوه‌بر کانادا، خدمات مهاجرت از طریق استارتاپ به کشورهای زیر را نیز می‌توانید از پارسی کانادا دریافت کنید:

با ویزای استارتاپ، در یک قدمی مهاجرت خواهید بود!

اگر به‌دنبال راه‌ اندازی استارتاپ در خارج هستید، با توجه به معیارهای مختلف، به جراًت می‌توان کانادا را بهترین کشور دانست. طبق بررسی‌ها، ایرانیان از پرتقاضاترین ملیت‌ها برای برنامه استارت آپ کانادا هستند. اخذ ویزای استارتاپ کانادا شرایط متعددی دارد که یکی از آن‌ها جلب رضایت یک سرمایه‌گذار کانادایی برای حمایت از کسب‌وکار شماست. راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور قوانین و شرایط مهم دیگری هم دارد که بهتر است در این‌باره با وکلای مجرب پارسی کانادا مشورت کنید.

سوالات متداول:

داشتن بیزینس پلن قوی و قابل رقابت، اخذ نامه حمایتی از یک سرمایه‌گذار کانادایی، تمکن مالی و مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه (IELTS, CELPIP, TEF, TCF)

موفقیت یا شکست بیزینس، تاثیری در روند اخذ اقامت دائم کانادا ندارد و موجب ابطال آن هم نمی‌شود.

بله. نام این کار Syndication است و می‌توانید از چند سرمایه‌گذار کانادایی حمایت دریافت کنید. البته به‌شرطی که از سرمایه‌گذاران مورد تایید اداره مهاجرت کانادا باشند.

بله. حداکثر 5 شریک می‌توانند در یک برنامه شرکت کنند. سازمان حمایت کننده یک نفر را فرد اصلی (Essential Person) و مابقی را فرعی (Non-essential) تعیین می‌کند. فقط توجه داشته باشید که این 5 نفر باید از مدیران ارشد باشند.

بله. بدون داشتن نامه حمایتی از سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران ریسک‌‎پذیر یا شرکت‌های سازمان سرمایه‌گذاران انکوباتور، نمی‌توان پروسه ویزای استارتاپ کانادا را آغاز کرد.

منابع: Yaxis،Canada.ca

guest
71 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها