موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

هزینه های زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان

داشتن یک درک کلی از هزینه زندگی در آلمان برای هر کسی که قصد مهاجرت به آلمان یا تحصیل در این کشور را دارد، بسیار ضروری و مهم است. در واقع یکی از بخش‌های اصلی برنامه‌ریزی برای مهاجرت، محاسبه درست هزینه‌ها و مخارج است. به عنوان مثال باید بدانید که مخارج اصلی زندگی شامل اجاره مسکن، آب و برق، مواد غذایی، حمل و نقل، بیمه درمانی و … در آلمان به چه صورت خواهد بود. البته یک موضوع قابل توجه درباره آلمان این است که ساکنان این کشور با درآمد خود می‌توانند از یک زندگی در سطح استاندارد داشته باشند.

قبل از بررسی هزینه‌های زندگی در آلمان؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ ادامه مطلب را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مطالب این صفحه یک نمای کلی از هزینه‌های زندگی در آلمان را به شما خواهد داد. در ادامه هزینه‌های ضروری زندگی در این کشور را بررسی کرده‌ایم. تا هم به دانشجویان و هم به غیردانشجویان برای برآورد هزینه‌های احتمالی زندگی در کشور آلمان کمکی کرده باشیم. این ارقام براساس آخرین آمار در 3 ژانویه 2024 تهیه شده است.

آیا آلمان کشور گرانی است؟

این که زندگی در یک کشور گران باشد یا نه، به فاکتورهای مختلفی از جمله میزان درآمد و بودجه، موقعیت کاری، نیازهای شخصی و سبک زندگی شما بستگی دارد. طبیعتاً اجاره یک خانه مستقل در مرکز شهر مونیخ، نسبت به یک آپارتمان کوچک در برلین ارزان‌تر است. اما با در نظر گرفتن همه این موارد، نمی‌توان گفت که هزینه زندگی در آلمان بالا است. زندگی در آلمان به خصوص زمانی که آن را با زندگی در کشورهای اروپایی مقایسه کنید، گران نیست.

نسبت هزینه ها برای زندگی در آلمان

آمار هزینه ها برای زندگی در آلمان برای یک خانواده دو نفره

نگاه کلی به هزینه های زندگی در آلمان

تعیین مخارج زندگی در آلمان باید با توجه به شهر محل اقامت و تعداد اعضای خانواده انجام شود. جدول زیر، نگاهی کلی به هزینه زندگی خانواده 4 نفره در آلمان در مقایسه با هزینه زندگی یک فرد مجرد است. این آمار بر اساس شهرهای مختلف و به صورت ماهیانه ذکر شده است.

شهر محل زندگیهزینه ماهانه خانواده 4 نفره
(بدون هزینه مسکن) یورو
هزینه زندگی فرد مجرد
(بدون هزینه مسکن) یورو
آخن (Aachen)2,560745
مونیخ (Munich)3,174923
برلین (Berlin)2,880854
دورتموند (Dortmund)2,943878
دوسلدورف (Dusseldorf)2,880827
فرانکفورت (Frankfurt)3,209949
هامبورگ (Hamburg)3,279954

همانطور که می‌بینید، هزینه زندگی در آلمان به نسبت شهرهای مختلف متفاوت است. اما این هزینه‌های کلی ماهانه شامل برخی موارد ضروری است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

قیمت اجاره خانه در آلمان

اجاره یا خرید خانه در آلمان، به شهر محل زندگی، متراژ خانه، موقعیت مکانی و وضعیت کلی ساختمان بستگی دارد. اما میانگین کلی هزینه مسکن در این کشور به صورت زیر است. جزییات قیمت خانه در آلمان را در این بخش ببینید.

منطقهاجاره
(به صورت ماهانه براساس یورو)
آپارتمان یک خوابهآپارتمان سه‌خوابه
مرکز شهر822.52 €1,510.50 €
حومه شهر620.26 €1,161.98 €

قیمت خرید خانه در آلمان

خرید خانه در آلمان با مشکلات خاص خود همراه است. اما میانگین قیمت برای خرید خانه در آلمان به صورت زیر است:

منطقه(قیمت هر متر مربع براساس یورو)
مرکز شهر6,699.95
حومه شهر4,771.17

هزینه حمل و نقل

آلمان یک سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد دارد که قطارهای پرسرعت، سیستم‌های مدرن متروی شهری، اتوبوس‌های تمیز، تراموا و تاکسی‌های دارای مجوز را در خود جای داده است. یکی از اولین مواردی که بعد از مهاجرت به آلمان توجه شما را به خود جلب می‌کند، فرهنگ دوچرخه سواری و امکانات فراهم شده برای آن است.

هزینه حمل و نقل و جابجایی در آلمان

هزینه حمل و نقل و جابجایی در آلمان

قیمت حمل و نقل عمومی در آلمان از نظر هزینه نسبتاً پایین است، به خصوص وقتی که آن را با اکثر کشورهای شمالی و غربی اروپا مقایسه کنید. جدول زیر، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در آلمان را بررسی می‌کند.

انواع حمل و نقلهزینه (یورو)
بلیط اتوبوس یک‌طرفه2.80
تاکسی (هر یک کیلومتر با تعرفه معمولی)2
هر لیتر بنزین2.20

قیمت مواد غذایی در آلمان

یکی از اولین مواردی که در زمان برآورد هزینه های زندگی در آلمان باید در نظر بگیرید، هزینه مربوط به مواد غذایی است. وضعیت اقتصاد آلمان که به بهترین شیوه کنترل می‌شود، باعث شده تا قیمت مواد غذایی از ثبات نسبی برخوردار باشد. هزینه لازم برای مواد غذایی اصلی در جدول زیر آورده شده است.

مواد غذایی در سوپرمارکتهزینه (یورو آلمان)
شیر (1 لیتری)0.92
قرص نان تازه (500 گرم)1.64
برنج سفید (1 کیلوگرم)1.94
تخم مرغ (12 تایی)2.39
پنیر محلی (1 کیلوگرم)11.95
فیله مرغ (1 کیلوگرم)7.10
یک پاکت سیگار (Marlboro)7

قیمت گوشت در آلمان

هر کیلو گوشت در آلمان 24.900 یورو است. این قیمت‌ها به روز و مربوط به سال 2024 است.

  • فیله گوشت گاو  11 – 12 یورو در هر 1 کیلوگرم
  • فیله گوشت خوک 7 – 8.5 یورو در هر 1 کیلوگرم
  • فیله تازه گوشت گاو ممتاز 25 یورو در هر کیلوگرم
  • چرخ کرده 5 یورو به ازای هر 1 کیلوگرم
  • سینه مرغ 10 یورو در هر کیلوگرم
  • مرغ کامل 4.5 یورو به ازای هر 1 کیلوگرم

هزینه لباس و کفش

هزینه لباس و کفش برای کسانی که در آلمان زندگی می‌کنند، به سبک شخصی لباس پوشیدن، شهری که از آن خرید می‌کند، برند لباس و … بستگی دارد. اما به طور کلی، کیفیت پوشاک در آلمان بالا بوده و به همین دلیل قیمت آن نیز زیاد است. میانگین هزینه لباس و کفش در آلمان به شکل زیر است:

انواع لباسقیمت (یورو)
شلوار جین معمولی
76.85
لباس‌های تابستانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Zara، H&M و ...36.25
یک جفت کفش ورزشی80.63
یک جفت کفش مردانه چرمی105.65

هزینه آب و برق در آلمان

یکی دیگر از موارد اصلی که در هزینه های زندگی در آلمان باید به آن توجه کنید، هزینه مربوط به قبوض آب و برق مصرفی است. متاسفانه قیمت برق در آلمان بالا است. برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی، باید 29.42 سنت بپردازید. به طور میانگین هزینه برق مصرفی برای یک آپارتمان 85 متری در ماه حدود 215.21 یورو است.

هزینه تفریحات

هر فردی در هر جای دنیا، باید مبلغی را به عنوان هزینه تفریحات خود در نظر بگیرد. به همین دلیل، در میان لیست مخارج زندگی در آلمان باید هزینه‌ تفریحات را هم در نظر بگیریم.

سرگرمی و تفریحاتهزینه (یورو)
شام ساده برای دو نفر در یک رستوران معمولی36
بلیط سینما برای دو نفر23
بلیط تئاتر برای دو نفر (بهترین صندلی)85
عضویت ماهانه باشگاه ورزشی36

هزینه بیمه در آلمان

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در آلمان بیمه درمانی بدون توجه به وضعیت اقامت آلمان یا درآمد شما طبق قانون اجباری است. از همان روز اول ورود به کشور باید یک طرح بیمه درمانی دریافت کنید. به طور کلی دو نوع طرح اصلی بیمه درمانی در آلمان وجود دارد:

  • بیمه سلامت عمومی
  • بیمه سلامت خصوصی
هزینه بیمه در المان با توجه به نوع بیمه متفاوت است

هزینه بیمه در المان با توجه به نوع بیمه متفاوت است

بسته به اینکه چه چیزی تحت پوشش قرار گرفته و مایل به پرداخت چقدر هزینه بیمه هستید، می‌توانید هر یک از طرح‌های فوق را انتخاب کنید. اما هزینه بیمه برای هر فرد چقدر است؟

هزینه بیمه درمانی به نوع طرح بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. بیمه سلامت عمومی، که برای همه در آلمان اجباری است، حق بیمه کمتری از شما دریافت می‌کند. نرخ پرداختی که باید برای طرح بیمه سلامت عمومی (GKV) که  توسط دولت تنظیم می‌شود؛ در حال حاضر از 70 تا 80 یورو در ماه متغیر است.

حتما بخوانید:
بیمه درمانی آلمان

هزینه مالیات در آلمان

مالیات بر درآمد در آلمان تصاعدی است و از 1٪ شروع می‌شود تا به طور تدریجی به 42٪ یا برای درآمدهای بسیار بالا تا 45٪ هم افزایش می‌یابد. نرخ مالیات 42 درصد برای درآمد مشمول مالیات بین 58.597 یورو تا 277.825 یورو برای سال 2023 اعمال شده و این رقم برای سال 2024 هنوز با همان رقم گذشته ادامه دارد. شما با پرداخت مالیات در واقع هزینه زندگی در آلمان و بهره‌مندی از امکانات آن را می‌پردازید.

حتما بخوانید:
مالیات در آلمان
هزینه مالیات در کشور آلمان

هزینه مالیات در کشور آلمان

میزان درآمد در آلمان

میزان درآمد هر فرد برای کار در آلمان به نوع شغل و شهر محل اقامت او بستگی دارد. حداقل دستمزد در آلمان از اول ژانویه 2024 به 12.41 یورو (13.51 دلار) در ساعت افزایش خواهد یافت. حداقل دستمزد فعلی 12 یورو در ساعت است. همانطور که می‌بینید با یک مقایسه ساده می‌توان نتیجه گرفت که این حداقل حقوق برای هزینه‌های زندگی در آلمان به ازای هر فرد کافی است. با این اوصاف اخذ ویزای کاری آلمان و کار در این کشور یک فرصت محسوب می‎‌شود.

حتما بخوانید:
حقوق در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

تهیه یک برنامه برای مخارج زندگی در آلمان یک تصمیم هوشمندانه برای مهاجران، به خصوص کسانی است که برای تحصیل به این کشور می‌روند. هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی به نوع دانشگاه و رشته‌ای که انتخاب می‌کنند بستگی دارد.

هزینه تحصیل در کشورآلمان

هزینه تحصیل در کشور آلمان با توجه به رایگان یا غیر رایگان بودن دانشگاه متفاوت است

برای دانشگاه‌های دولتی آلمان، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. البته در برخی موارد ممکن است هزینه‌ کمی برای ثبت نام در نظر گرفته شده باشد که باید هر ترم آن را بپردازید. این هزینه ثبت نام معمولا بین 250 تا 350 یورو متغیر است.

هزینه‌های تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی که در یک دانشگاه خصوصی تحصیل می‌کنند بسته به دوره ترمی شما بین 25،000 تا 40،000 یورو هزینه دارد. دوره های MBA و مهندسی معمولا گران‌ترین شهریه‌ها را دارند.

هزینه زندگی در ایالت‌های آلمان

به طور کلی، جنوب آلمان گران‌ترین منطقه از نظر هزینه زندگی در آلمان است. مونیخ و اشتوتگارت، دو تا از بزرگترین شهرهای این بخش از کشور، از گران‌ترین شهرها برای زندگی هستند. به عنوان مثال، اجاره یک آپارتمان یک خوابه در اشتوتگارت (Stuttgart) به طور متوسط ​​846.43 یورو هزینه دارد، در حالی که یک آپارتمان مشابه در یک شهر شمالی آلمان مانند برمن، به طور متوسط ​​560 یورو هزینه دارد.

هزینه زندگی در ایالت های مختلف آلمان متفاوت است

هزینه زندگی در ایالت‌های مختلف آلمان متفاوت است

پایتخت کشور، یعنی برلین در مقایسه با اکثر شهرهای پایتخت اروپا یا برخی از بزرگترین شهرهای آلمان گران نیست. بیشترین هزینه‌ای که در برلین خواهید داشت اجاره مسکن است. شهرهای دیگر اطراف برلین در شرق آلمان عمدتاً ارزان‌تر از سایر شهرها در جنوب هستند. لایپزیگ (Leipzig) یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی است.

مانند تمام کشورهای دنیا، شهرها و ایالت‌های مختلف آلمان نیز از نظر هزینه‌های زندگی، هزینه اجاره مسکن، درآمد و … با هم تفاوت دارد. انتخاب هر یک از این شهرها به نوع حرفه شما و تقاضای این شهرها برای شغل شما بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «لیست مشاغل مورد نیاز آلمان» را مطالعه کنید.

مقایسه هزینه زندگی در آلمان به نسبت شهرهای مختلف

تا اینجا، هزینه‌های زندگی در آلمان را از بسیاری جهات بررسی کردیم. اما برای این که بتوانیم دید بهتری درباره مخارج زندگی در شهرهای مختلف این کشور داشته باشیم، بهتر است برخی از مهمترین شهرها را انتخاب کرده و چند قیمت مهم را با هم مقایسه کنیم. همه قیمت‌ها برحسب یورو درج شده است.

 مونیخبرلینهامبورگفرانکفورت
اجاره مسکن1,094.30795.90838.94868.91
نان سفید (500 گرم)1.431.271.271.29
هر وعده رستورانی12.2581012
شیر (1 لیتر)0.840.790.710.77
تخم مرغ (12 عددی)1.711.771.781.61
برنج (1 کیلوگرم)2.141.792.151.97
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)2.822.622.612.64
سیب زمینی11.321.041.29
تاکسی (هر 1 کیلومتر)1.90222

ارزانترین شهر آلمان برای زندگی

دلیل انتخاب یک شهر به عنوان ارزان‌ترین شهر یک کشور، پایین بودن بسیاری هزینه‌های زندگی نسبت به سایر مناطق کشور است. در کشور آلمان نیز، 5 شهر نسبت به سایر شهرها ارزان‌تر هستند. این 5 شهر عبارت است از:

  • بیله‌فلد (Bielefeld)
  • هزینه زندگی در ایالت های مختلف آلمان متفاوت است(Frankfurt Oder)
  • هال (Halle)
  • کرفلد (krefeld)
  • پاساو (Passau)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

گرانترین شهر آلمان برای زندگی

مونیخ عنوان گران ترین شهر از نظر هزینه‌ زندگی در آلمان در نظر گرفته می‌شود و پس از آن فرانکفورت، اشتوتگارت و هایدلبرگ (Heidelberg) قرار دارند. عامل اصلی گران بودن زندگی در این شهرها، قیمت بالای اجاره است. اگر بتوانید یک خانه اشتراکی و یا یک ملک در حومه این شهرها پیدا کنید، مبلغ قابل توجهی را در هزینه‌های زندگی خود پس‌انداز خواهید کرد.

سخن پایانی

از نظر هزینه‌های زندگی در آلمان، این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملاً مقرون به صرفه است. اما برای مهاجران و به خصوص کسانی که برای تحصیل به این کشور می‌روند، بسیار مهم است که بتوانند بودجه خود را مدیریت کنند. از این رو، در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی هزینه کامل زندگی در آلمان از تمام جهات، یک دید کلی از مخارج این کشور به شما بدهیم. همچنین با توجه به تفاوت مخارج در شهرهای مختلف، آن‌ها را به طور کامل با هم مقایسه کردیم. اگر می‌خواهید برای ادامه زندگی به آلمان بروید، مطالعه مطالب گفته شده در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا برای شما مفید خواهد بود.

سوالات متداول

به طور کلی، آلمان گران به حساب نمی آید، به خصوص در مقایسه با میانگین هزینه زندگی در اروپا، البته اینکه بودجه شما چقدر باید باشد بستگی به موقعیت شما و سبک زندگی شما دارد.

به طور کلی، در آلمان می‌توانید با حقوق حتی متوسط رو به پایین هم زندگی در سطح استاندارد داشته باشید.

آلمان قرار است بر اساس توصیه‌های جدید کمیسیون کار، حداقل دستمزد خود را از اول ژانویه 2024 به 12.41 یورو (13.51 دلار) در ساعت افزایش دهد. حداقل دستمزد فعلی 12 یورو در ساعت است. برای آشنایی با شرایط کار در آلمان این مقاله را مطالعه کنید.

هزینه اجاره خانه در کشور آلمان به نسبت شهرهای مختلف متغیر است اما به طور کلی، نمی‌توان گفت که اجازه خانه در این کشور ارزان است.

guest
76 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها