موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت برای افراد بالای 40 سال

مهاجرت برای افراد بالای 40 سال

هر چند سن یکی از معیارهای مهم برای مهاجرت است؛ اما شما هیچ‌وقت برای مهاجرت پیر نیستید! معیارها و شرایط شما برای گرفتن ویزا و مهاجرت به خارج، در کنار هم معنا دارند و در مجموع مشخص می‌کنند که وضعیت شما برای رفتن به کشوری خاص مناسب است یا نه. بنابراین، بررسی معیار سن، به‌تنهایی، منطقی نیست و نباید بر اساس آن در مورد شرایط مهاجرت فردی نظر داد یا حتی تصمیم گرفت.

در ایران هم خیلی‌ها معتقدند مهاجرت برای افراد بالای 40 سال تقریباً غیرممکن است؛ که کاملاً اشتباه است. اول از همه بیایید نگاهی گذرا به آمار و ارقام مهاجرت بر اساس گروه سنی بیندازیم.

آمار مهاجرت بر اساس گروه‌های سنی

تصویر زیر، درصد مهاجران بین‌المللی از سال 1995 تا سال 2020 را بر اساس گروه سنی نشان می‌دهد. این اطلاعات از گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) منتشر شده است (1):

درصد مهاجران بین‌المللی از سال 1995 تا سال 2020 را بر اساس گروه سنی که نشان می‌دهد نصف مهاجران بالای 40 سال سن دارند

اطلاعات جالبی در این آمار وجود دارد:

  • تقریباً نصف مهاجران در بین سال‌های 1995 تا 2020 (%47 مردان و %49 زنان) بالای 40 سال سن دارند!
  • تقریباً یک‌سوم مهاجران در بین این سال‌ها در گروه سنی 40 تا 60 سال بوده‌اند!
  • همان‌طور که می‌بینید، بازۀ سنی 30 تا 40 سال بیشترین آمار مهاجرت را به خود اختصاص داده اما بعد از 40 سال، آمار مهاجرت با شیب ملایمی کاهش پیداکرده اما همچنان درصد قابل توجهی را در اختیار دارد.

بنابراین طبق این آمار می‌توان گفت مهاجرت افراد بالای 40 سال و 50 سال نه‌تنها غیرممکن نیست؛ بلکه بسیار هم رایج و آمار آن قابل توجه است.

سن مهم است اما در کنار بقیۀ معیارها!

دو مثال را با هم بررسی می‌کنیم:

مثال 1:

یک فرد بالای 40 سال را در نظر بگیرید که مدرک دکترا و یک رزومۀ پُروپیمان در کنار سال‌ها سابقۀ کار یا تدریس دارد و الان می‌خواهد برای یک دورۀ پُست‌دکترا اپلای و مهاجرت کند. سن این متقاضی مهاجرت بالاست اما با توجه به روش مهاجرتی، رزومه و سایر شرایطش، شانس بالایی برای مهاجرت تحصیلی دارد.

مثال 2:

یک پزشک متخصص بالای 50 سال را در نظر بگیرید که قصد مهاجرت دارد. با توجه به سابقه‌کار قوی، تخصص او و ماهیت حرفۀ پزشکی، سن او چندان ملاک مهمی برای مهاجرت نیست و شانس گرفتن جاب‌آفر و ویزا برای او بالاست.
این‌ها فقط دو مثال ساده بود که بدانید معیار سن، به‌تنهایی تعیین‌کنندۀ شانس گرفتن ویزا نیست و در کنار معیارهای زیر معنا پیدا می‌کند:

  • مدرک تحصیلی
  • سابقه‌کار
  • رزومه
  • روش مهاجرتی
  • ماهیت و حوزۀ تخصص
  • سوابق مهاجرتی
  • تمکن مالی
  • و معیارهای مختلف دیگر

با در نظر گرفتن این موارد و داشتن شرایط مناسب، مهاجرت در سن 50 سالگی و بالاتر هم ممکن است. پیشنهادی که به شما می‌کنیم این است که برای بررسی همۀ جوانب و شرایط‌تان و سنجش شانس اخذ ویزا، با یک وکیل رسمی مهاجرت مشورت کنید.

سن مهم است اما نه برای هر کشوری!

معیار سن در قوانین مهاجرتی همۀ کشورهای خارجی به یک اندازه مهم نیست. مثلاً اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری را داشته باشید یا بخواهید برای مهاجرت کاری به استرالیا یا سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنید، به معیارهای شما مثل سن امتیاز داده می‌شود که با بالا رفتن سن، امتیازی که می‌گیرید کمتر است؛ اما همچنان می‌توانید با تقویت بقیۀ بخش‌ها به امتیاز حدنصاب برسید.

یا مثلاً برای مهاجرت تحصیلی، کشوری مانند کانادا سخت‌گیرتر از کشوری مانند ایتالیاست و مهاجرت در چهل سالگی برای تحصیل در این کشور آن‌قدرها ساده نیست. در نتیجه؛ در کنار بقیۀ معیارها، کشور مقصدتان هم در تعیین اهمیت سن مهم است. توصیه می‌کنیم بعد از انتخاب کشور مقصدتان، با وکیل رسمی مهاجرت همان کشور مشورت کنید تا از جدیدترین قوانین مربوط به سن برای همان کشور مطلع شوید.

بهترین روش مهاجرت برای افراد بالای 40 سال

انتخاب بهترین روش برای مهاجرت به خارج کاملاً بستگی به هدف شما از مهاجرت دارد. بالاتر گفتیم شما در هر روشی، حتی با داشتن سن بالا اما به‌شرط داشتن بقیۀ شرایط، شانس مهاجرت را دارید. پس در حالت کلی، هدف شما از مهاجرت تعیین‌کنندۀ روش مهاجرتی است.

اما در حال عادی، بدون در نظر گرفتن هدف شما از رفتن و با توجه به تجربیات و سوابق مهاجرتی افراد هم‌سن شما در گذشته؛ معمولاً روش‌های سرمایه‌گذاری و کاری-سرمایه‌گذاری مناسب‌ترین روش‌ها برای مهاجرت افراد بالای 40 سال و 50 سال است.

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد؛ خرید ملک، انتقال سرمایه، خوداشتغالی و … . بعضی کشورها هم ویزای بازنشستگی و ویزای طلایی صادر می‌کنند که گزینۀ خوبی برای مهاجرت با سن 45 سالگی و بالاتر است.

از جایی که ماهیت این روش‌ها سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه است، شرایط چندان سختی در مورد سن در آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل از روش‌های محبوب و پرطرفدار برای مهاجرت در سن‌های بالا است. در بین مقاصد مهاجرتی هم معمولاً کشورهای اروپایی مثل پرتغال، یونان، اسپانیا و فرانسه و در همسایگی ایران هم کشورهای امارات و ترکیه گزینه‌های خوبی برای انواع سرمایه‌گذاری و مهاجرت افراد سن‌بالا هستند.

در مطلب مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با این روش مهاجرتی و شرایط آن بیشتر آشنا شوید.

مهاجرت کاری-سرمایه‌گذاری

هدف مهاجرت کاری برای کشورهای خارجی معمولاً تزریق نیروی کار جوان و خلاق به سیستم اقتصادی و اجتماعی است. طبیعی است که این کشورها بخواهند نیروی کار جوان را جذب کنند؛ اما امکان مهاجرت کاری با سن بالای 40 سال هم وجود دارد.

برای این مورد باید شرایط خودتان را در کنار قوانین مهاجرتی کشور مدنظر قرارداده و وضعیت را بررسی کنید.

توصیۀ ما این است که به سراغ روش‌هایی بروید که در ماهیت، کاری-سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. راه‌اندازی استارتاپ، خرید بیزنس و ثبت شرکت نمونۀ این روش‌ها هستند. شما در این روش‌ها هم سرمایه‌گذاری می‌کنید و هم می‌توانید بخشی از کار را – مثل مدیریت کسب‌وکار- بر عهده بگیرید و کار کنید.

در این روش‌ها هم سن معیار چندان مهمی نیست و شانس مهاجرت در 40 سالگی و بالاتر برای شما وجود دارد.

مطلب مهاجرت از طریق راه‌اندازی استارتاپ را در رابطه با این موضوع از دست ندهید.

بهترین کشور برای مهاجرت در سن بالا

همانطور که بالاتر گفتم، انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت در سن بالا به هدف شما از مهاجرت و شرایطتان بستگی دارد. فارغ از این موارد، اگر بخواهید بهترین کشورها را بر اساس عواملی مانند کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، هزینه‌های زندگی، مزایای بازنشستگان و امکان اخذ اقامت یا ویزا در نظر بگیرید بد نیست به آمار وب‌سایت USNEWS توجه کنید. در این سایت کشورهایی که براساس این عوامل به عنوان بهترین کشورها برای زندگی راحت در دوران بازنشستگی در سال 2022 رتبه‌بندی شده‌اند، اشاره می‌کند که عبارتند از:

  • نیوزلند (New Zealand)
  • سوئیس (Switzerland)
  • اسپانیا (Spain)
  • پرتغال (Portugal)
  • استرالیا (Australia)
  • کانادا (Canada)

تقریباً به انتهای مطلب رسیدیم. امیدواریم این مقاله، وضعیت مهاجرت افراد بالای 40 سال را برای شما روشن کرده باشد. در صورتی در خصوص مهاجرت، روش‌های آن یا انتخاب کشور مقصدتان نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی زیر را پُر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

در قسمت دیدگاه‌ها هم منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.

سخن پایانی

مهاجرت برای افراد بالای 40 سال، بر خلاف تصور عموم، غیرممکن نیست! سن، یکی از معیارهای مهم برای گرفتن ویزا و مهاجرت است و به‌تنهایی نمی‌تواند ملاکی برای بررسی شرایط پروندۀ شما باشد.

در واقعیت هم همان‌طور که در آمار نشان دادیم؛ تقریباً نصف مهاجران بین‌المللی از سال 1995 تا 2020 بالای 40 سال سن داشته‌اند!

رزومه، روش مهاجرتی، کشور مقصد، تمکن مالی، مدرک تحصیلی و موارد متعدد ریزودُرشت دیگر در تعیین شانس شما برای مهاجرت دخیل هستند. توصیه می‌کنیم به‌جای نگرانی بابت سن بالایتان، با یک وکیل رسمی مهاجرت مشورت کنید.

(1). گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)

سؤالات متداول:

قطعاً. سن یکی از معیارهای تعیین‌کننده برای شانس مهاجرت شماست، نه همۀ آن! به جرأت می‌توان گفت شما هیچ‌وقت برای مهاجرت پیر نیستید!

بله. طبق آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)؛ تقریباً نصف مهاجران بین‌المللی از سال‌های 1995 تا 2020 بالای 40 سال سن داشته‌اند! همان‌طور که می‌بینید مهاجرت در چهل سالگی و بالاتر نه‌تنها غیرممکن نیست، بلکه آمار بسیار قابل‌توجهی دارد.

امکان مهاجرت برای افراد بالای 40 سال در همۀ روش‌های مهاجرتی در صورت داشتن بقیۀ شرایط و مطابقت با قوانین مهاجرتی کشور مقصد، ممکن است.
اما در حالت عادی، روش‌ سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک یا خوداشتغالی و روش کاری-سرمایه‌گذاری مانند خرید بیزنس یا ثبت شرکت معمولاً پرطرفدارترین‌ها و مناسب‌ترین روش‌ها هستند.

معیارهای ریزودُرشت مختلفی در شرایط شما برای مهاجرت به خارج دخیل است مثل: سوابق تحصیلی، سوابق کاری، تمکن مالی، روش مهاجرتی، هدفتان از مهاجرت، کشور مقصد، قوانین مهاجرتی آن کشور و … .

guest
20 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها