موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دریافت جاب آفر کانادا؛ راهی برای رسیدن به اقامت دائم و موقت کانادا

اگر توانایی مالی زیادی ندارید یا اینکه نمی‌خواهید از طریق روش‌هایی تحصیلی به کانادا بروید، مهاجرت کاری با جاب آفر کانادا (Job Offer) یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شما است.

برای مهاجرت کاری به کانادا، افراد ۲۳ الی ۴۵ ساله که در زمینه خاصی تخصص و مهارت دارند، بهترین گزینه‌ها هستند و می‌توانند از طریق اخذ جاب آفر به صورت موقت و دائم به کانادا مهاجرت کنند. حتی افرادی هم که به صورت موقت مهاجرت می‌کنند از طریق روش‌هایی که در ادامه این صفحه عنوان می‌کنیم می‌توانند اقامت خود را به دائم تبدیل کنند.

در این مطلب، همه اطلاعات مربوط به جاب آفر کانادا اعم از شرایط اخذ جاب افر کانادا، نحوه گرفتن و تمدید آن، چگونگی درخواست و… را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید شرایط اخذ جاب‌آفر کانادا را دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

کارشناسان مهاجرت به کانادا برای اخذ ویزای جاب آفر (همراه با استعلام رسمی)

دکتر مژده آریا پارسا و دکتر امید رضایی وکلای پارسی کانادا

کارشناسان و مشاورین ارشد پارسی کانادا، دکتر امید رضایی مشاور قانونی مهاجرت، عضو انجمن مشاورین رسمی کانادا  (ICCRC) و کالج CDI، با کد فعالیت 706545 متخصص در دریافت انواع ویزاهای کانادا و 11 سال سابقه حرفه‌ای مهاجرت (لینک استعلام)، و دکتر مژده شکری‌ساز دارای مجوز رسمی استخدام نیروی کار خارجی از استان بریتیش‌کلمبیا (با شماره 0019463) و ارائه خدمات کاریابی بین‌المللی با بیش از 10 سال سابقه کار حرفه‌ای (لینک استعلام) با سال‌ها سابقه خدمات مهاجرتی فعال در شهرهای تهران، اصفهان و ونکوور هستند.

درکنار این دو عزیز، تیمی خبره از مشاورین حرفه‌ای و با تجربه همواره در تلاش هستند تا هم اطلاعات دقیق و به‌روزی درباره مهاجرت در اختیار شما قرار دهند و هم در قرارهای حضوری و مشاوره‌های تلفنی، بهترین راهنمای شما در این مسیر باشند. برای تماس با ایشان و رزرو وقت مشاوره همین حالا اقدام کنید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

و اما چرا مهاجرت به کانادا از طریق جاب آفر؟!

به این دلیل که این روش الزاماً توانایی مالی بالایی نیاز ندارد و از شغل‌های تخصصی مانند مهندسین گرفته تا پزشکان، مدیران، آشپز‌ها و حتی کارگران ساده را شامل می‌شود می‌توان گفت روش خوبی برای مهاجرت به کانادا است، در این روش اگر نمره زبان بالایی داشته باشید می‌توانید با کسب امتیاز بیشتر در سیستم اکسپرس انتری، از ابتدا اقامت دائم بگیرید اما اگر مهارت زبان شما بالا نباشد (آیلتس زیر ۶) می‌توانید اقامت موقت کانادا بگیرید و بعد از دو سال اقامت دائم دریافت کنید.

در صورتی که در ایران در مشاغل رده بالاتر مانند مدیر، مهندس و.. کار می‌کنید اما مهارت زبان انگلیسی شما آنچنان چنگی به دل نمی‌زند می‌توانید جاب آفر مشاغلی مانند کمک پرستار، مکانیک، جوشکار آشپز، کمک آشپز و… را بگیرید و بعد از دو سال کار در همین مشاغل نسبت به دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

بعد از اخذ اقامت دائم می‌توانید همان شغلی که در ایران داشتید را ادامه دهید. به عبارتی شما بعد از دریافت اقامت دائم هر شغلی که دوست داشتید را می‌توانید انتخاب کنید.

ویزای جاب آفر کانادا

جاب آفر کانادا چیست؟

جاب آفر کانادا (Canada Job Offer) یک پیشنهاد شغلی موقت است که از طرف کارفرمای کانادایی به یک نیروی کار خارجی داده می‌شود. در نامه جاب آفر کانادا جزییاتی مانند مشخصات کارفرما، شرح وظایف کار، ساعات کاری، دستمزد و.. آمده است.

شرایط کلی جاب آفر شامل موارد زیر است:

  • جاب آفر کانادا معمولاً برای یک دوره زمانی حداقل یکساله صادر می‌شود. با این حال، مدت زمان ویزا بسته به پیشنهاد شغلی و شرایط متقاضی می‌تواند متفاوت باشد.
  • جاب آفر نباید فصلی باشد.
  • جاب آفر باید به صورت تمام وقت باشد.
  • با جاب آفر کانادا می‌توان به صورت موقت و دائم اقامت گرفت.
ویزای جاب‌آفر کانادا

ویزای جاب‌آفر کانادا

پادکست جاب‌آفر کانادا، راهنمای شما برای اخذ اقامت این کشور است. با جاب‌آفر دیگر نگران کار و درآمد در کانادا نباشید!

برای اخذ جاب آفر کانادا چه مراحلی را باید طی کرد؟

مراحل اخذ جاب آفر کانادا کمی پیچیده و حساس است. در صورتی که این مراحل به درستی و با دقت انجام نشود ممکن است به راحتی پرونده شما از طرف اداره مهاجرت کانادا ریجکت شود. در زیر مراحل اخذ جاب آفر کانادا را آورده‌ایم.

رزومه انگلیسی شما اولین و اصلی‌ترین عاملی است که می تواند کارفرما را متقاعد سازد. لحن رزومه انگلیسی شما باید کاملاً رسمی، حرفه‌ای و عاری از هرگونه غلط املایی، نگارشی و دارای چارچوب باشد. تمامی اطلاعات تماس شامل ایمیل، شماره تلفن، آدرس محل زندگی، آدرس پروفایل لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی مرتبط در آن درج شود.

تمامی اطلاعات تحصیلی شما (نام دانشگاه‌هایی که در آنها تحصیل کرده‌اید)، سوابق کاری حرفه‌ای (اسامی سازمان‌های که درآن کار کرده‌اید) و.. به درستی نوشته شود.

کاورلتر (cover letter) بخش مهمی از هر درخواست شغلی است. نوشتن کاورلتر فرصتی است که توانایی‌های خود را به رخ بکشید و کارفرما را متقاعد کنید که شما گزینه مناسبی برای اخذ شغل مورد نظر هستید.

با این حال، عدم اطلاع در مورد خواسته‌های کارفرما، نوشتن یک کاورلتر خوب را برای شما بامشکل مواجه می‌کند. رزومه خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی شغلی و مدارک و مهارت‌ها است در حالی که کاورلتر توضیحات مفصلی درباره مرتبط‌ترین بخش‌های رزومه ارائه می‌دهد. در واقع کاورلتر مکمل رزومه است.

نمونه یک کاور لتر

نمونه یک کاور لتر

بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین در پیدا کردن کار در کانادا کمک می‌کند. اکانت پروفایل لینکدین خود را بهینه کنید. تخصص و مهارت‌های خود را در آن بنویسید. در صورتی که قبلاً در جایی مدرک یا سرتیفیکیتی اخذ کرده‌اید درج نمایید.

به صورت مداوم درباره تخصص یا مهارتی که دارید به زبان انگلیسی تولید محتوا کنید. کانکشن‌های خود را با افراد هم حوزه و تخصص خود افزایش دهید. معمولاً کارفرماهای حرفه‌ای از طریق لینکدین نیروهای متخصص خود را پیدا می‌کنند. در واقع شما باید در فضای آنلاین به یک شهرت رسیده باشید.

یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مراحل اخذ جاب افر کانادا پیدا کردن یک کارفرمای معتبر است. اگر شما هیچ ارتباطی با کارفرمایان کانادایی نداشته باشید، به بازار کار کانادا مسلط نباشید به سختی می‌توانید جاب مرتبط با حوزه خود را پیدا کنید. حتی درصورت یافتن شغل در مورد اینکه واقعی یا تقلبی نیست به سختی می‌توان تشخیص داد.

پارسی کانادا با ارائه خدمات کاریابی بین المللی برای متقاضیان جاب آفر می‌تواند به راحتی شغل پیدا کند و با عقد قرار داد معتبر به کلاینت‌های مهاجرتی اطمینان کامل بدهد. با این حال در صورتی که خود می‌خواهید جاب آفر پیدا کنید. این قسمت را بخوانید.

بعد از اینکه به هر طریق کارفرمای کانادایی پیدا کردید و رزومه شما توسط کارفرما بررسی شد احتمالاً به مصاحبه دعوت خواهید شد. اینجا باید خود و توانایی‌هایی که دارید را نشان دهید. نکات زیر را حین مصاحبه با کافرما فراموش نکنید:

  1. نباید توضیحاتی که به کارفرما می‌دهید با اطلاعاتی که وارد رزومه و کاورلتر کردید مغایرت داشته باشد.
  2. نسبت به شرح وظایف شغلی خود آگاهی کامل داشته باشید.
  3. در مصاحبه حتما به مهارت‌های تخصصی خود اشاره کنید.
  4. مدارک و سرتیفیکیت‌هایی که در ارتباط با شغلتان دارید را معرفی کنید.
  5. توانایی زبان خود را با به کارگیری جملات منسجم نشان دهید

کارفرمایان کانادایی به منظور نهایی کردن شغل متقاضیان مهاجرت از طریق جاب آفر باید نامه تایید LMIA را بگیرند. اگر می‌خواهید بدانید LMIA چیست اینجا را بخوانید.

بعد از اینکه از کارفرمای کانادایی جاب آفر گرفتید این امکان برای شما به وجود می‌آید که مجوز کار بگیرید.

در این حالت با توجه به روش انتخابی شما برای اخذ جاب آفر، مجوز کار شما می‌تواند مجوزکار باز Open work permit یا مجوز کار مخصوص کارفرما (Employer-Specific Work Permit) یا کلوز ورک پرمیت باشد. اطلاعات مربوط به این قسمت با جزییات بیشتری در ادامه آورده شده است.

فرآیند سابمیت ویزا بسیار حساس است و نیاز بررسی دقیق است. هرگونه اشتباه یا ورود اطلاعات ناقص می‌تواند منجر به تاخیر یا حتی رد درخواست ویزای شما شود. بنابراین توصیه می شود قبل از سابمیت، تمامی مدارک را با جزییات بررسی شود.

این مدارک معمولاً شامل مدارک هویتی، پاسپورت معتبر، نامه جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی، مدارک تحصیلی، نامه تمکن مالی و… است.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق جاب آفر

نحوه گرفتن جاب آفر کانادا چگونه است؟ به طور کلی در مواجهه با موضوع جاب آفر کانادا با چند روش که منجر به اقامت موقت یا دائم خواهد شد روبرو هستیم.

روش اول که اقامت دائم را به دنبال خواهد داشت به مهاجرت نیروی کار ماهر شناخته شده است و روش دوم که منجر به اخذ اقامت موقت خواهد شد به ویزای کاری یا ورک پرمیت معروف است.

روش‌های دریافت اقامت دائم با جاب آفر کانادا

ابتدا با روش‌هایی که می‌توان اقامت دائم گرفت آشنا خواهیم شد. این روش‌ها شامل اکسپرس انتری، برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP)، برنامۀ جاب‌آفر مناطق کم‌جمعیت کانادا، برنامه مناطق آتلانتیک، مهاجرت پرستاران خانگی، اخذ جاب آفر برای فرانسوی زبانان و برنامه جاب آفر انتاریو است.

بیشتر این روش‌ها در دسته مهاجرت نیروی کار ماهر قرار می‌گیرند و بر اساس فاکتور‌هایی همچون سن، تحصیلات، زبان، سابقه کاری و… به متقاضی مهاجرت امتیاز می‌دهند و از همان ابتدا منجر به اخذ اقامت دائم خواهد شد.

اما همه افرادی که قصد دارند از طریق کار به کانادا مهاجرت کنند احتمالاً نتوانند در برآورده کردن تمامی فاکتور‌های این روش‌ها موفق شوند. بنابراین ما روش اخذ اقامت موقت با جاب آفر را پیشنهاد می‌کنیم که بعد از معرفی همه این روش‌ها روش اخذ اقامت موقت با جاب آفر را نیز معرفی خواهیم کرد.

اقامت دائم کانادا با جاب آفر کانادا

1- اکسپرس انتری کانادا (Canada Express Entry)

اگر نمره زبان (آیلتس بالای ۷) و سابقه شغلی بالایی دارید و سریعاً می‌خواهید وارد کانادا شوید می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری که خود شامل چندین روش است مهاجرت کنید.

اکسپرس انتری یک سیستم امتیازبندی است که متقاضی برحسب امتیازاتی که دارد می‌تواند مهاجرت کند. فاکتور‌های امتیازبندی سیستم اکسپرس انتری شامل مهارت زبان، سن، سطح تحصیلات، سابقه کار، جاب آفر و… است.

بهترین مزیت اکسپرس انتری این است که شما از همان ابتدا با داشتن اقامت دائم وارد کانادا می‌شوید.همانطور که گفته شد جاب آفر یکی از معیار‌های امتیازبندی این سیستم است. در صورت داشتن جاب آفر امتیاز شما به شدت بالا می‌رود.

طبق‌ناک شغلی هر متقاضی می‌تواند با داشتن جاب آفر بین ۵۰ الی ۲۰۰ امتیاز دریافت کند.

همۀ مشاغل موجود در بازار کار کانادا در یک بانک شغلی تحت عنوان طبقه‌ بندی ملی مشاغل کانادا (National Occupational Classification) یا به‌اختصار NOC منتشر می‌شوند. این شغل‌ها بر اساس وظایف کاری، ماهیت کار و اهدافی مانند مهاجرت و … در پنج دسته‌بندی 0، A، B، C و D تقسیم‌بندی می‌شوند.

طبقه‌بندی مشاغل کانادا (NOC)نوع شغلمثال
TEER 0مشاغل حوزه مدیریت
مدیران تبلیغات
بازاریابی
روابط عمومی
مدیران مالی
TEER 1مشاغلی که نیاز به مدرک دانشگاهی دارند.مشاوران مالی
مهندسین نرم‌افزار
TEER 2مشاغلی که به دیپلم و گذراندن حداقل 2 سال کارآموزی نیاز دارند.تکنسین شبکه‌های کامپیوتری و وب
تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی
TEER 3مشاغلی که به دیپلم، گذراندن حداکثر 2 سال کارآموزی و بیش از 6 ماه آموزش در حین کار نیاز دارند.نانواها
دستیاران دندانپزشکی
دستیاران آزمایشگاه دندانپزشکی
TEER 4مشاغلی که به دیپلم دبیرستان و چند هفته آموزش در حین کار نیاز دارند.پرستار کودک در خانه
خرده‌فروشان
TEER 5مشاغلی که به تحصیلات رسمی احتیاج ندارند.نیروهای کار محوطه سازی، تعمیر و نگهداری زمین
نیروهای کار محوطه سازی، تعمیر و نگهداری زمین

هر کدام از مشاغل لیست ناک، یک کد اختصاصی 4 رقمی دارد که هر کدام از این رقم ها معرف یک حوزه یا نوع کار است. برای گرفتن ورک‌پرمیت و مهاجرت، باید مطمئن شوید که پیشنهاد شغلی مدنظر در گروه شغلی موردتأیید باشد.

اطلاعات کامل‌تر و بانک شغلی ناک را می‌توانید در وب‌سایت ادارۀ مهاجرت کانادا مطالعه کنید.

به هر حال اگر بخواهید از طریق برنامۀ اکسپرس انتری برای گرفتن اقامت کانادا اقدام کنید، داشتن یک پیشنهاد شغلی، امتیاز شما را بالا می‌برد و شانس‌تان برای گرفتن اقامت را قطعی می‌کند. امتیازی که می‌گیرید، به شغل شما بستگی دارد.

معایب این روش:

  • متقاضی در صورتی که تجربه کار کانادایی نداشته باشد امتیاز زیادی از دست می‌دهد.
  • متقاضی حتماً باید دارای مهارت زبان انگلیسی بالایی باشد.
  • در صورتی که سن متقاضی بیشتر از ۳۵ سال باشد امتیاز کمی خواهد داشت.
  • متقاضی در صورتی که مدرک تحصیلی بالایی نداشته باشد شانس کمتری دارد.

2- اسکیل ترید کانادا (Canada Skilled Trade)

برای شرکت در برنامه اسکیل ترید کانادا، باید در یکی از مشاغل معرفی شده در این برنامه تخصص و مهارت کافی و البته سابقه کار داشته باشید. درواقع مزایای اخذ جاب آفر برای روش اسکیل ترید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • جاب آفر اسکیل ترید امکان تمدید دارد
  • مدت زمان کار با جاب‌آفر در برنامه اسکیل ترید، حداقل یک سال است
  • با یک جاب‌آفر می‌توانید برای حداکثر دو نفر مجوز کار در کانادا بگیرید
  • نسبت به روش اسکیل ورکر امتیاز کمتری در اکسپرس انتری لازم دارید

برای شرکت در این روش باید ثابت کنید در آن شغل تخصص دارید (معمولاً با شرکت در آزمون‌هایی در خاک کانادا مانند آزمون Red Seal)، علاوه بر این باید حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت و یا ۳ سال سابقه کار نیمه وقت در ایران داشته باشید. نمره زبان شرکت در این روش هم برای مهارت‌های speaking و listening معادل CLB ۵ و برای مهارت‌های reading و writing معادل CLB ۴ و یا نمره آیلتس ۴ ضروری است.

خوشبختانه در این روش به مدرک تحصیلی بالا نیاز ندارید و با مدرک دیپلم دبیرستان هم می‌‎‌توانید درخواست دهید. فراموش نکنید که در این روش باید پروفایل اکسپرس انتری ایجاد کنید.

  • جاب‌آفر اسکیل ترید چه شرایطی باید داشته باشد
  • حداکثر دو کارفرما آن را صادر کرده باشد
  • پیوسته باشد، برای آن حقوق پرداخت شود و مبلغ آن مشخص باشد
  • تمام‌وقت باشد (حداقل ۳۰ ساعت در هفته)
  • حداقل ۱ ساله باشد

اگر می‌خواهید شرایط خود را برای این روش بررسی کنید فرم ارزیابی زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

3- اسکیل ورکر کانادا (Canada Skilled Worker)

اسکیل ورکر کانادا هم فرصتی است برای مهاجرت نیرو‌های متخصص برای مشاغلی که خود دولت کانادا اعلام می‌کند. اخیراً اداره مهاجرت کانادا اخباری دال بر شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا بدون نیاز به جاب‌آفر اعلام کرده است که بیشتر به دلیل کم کردن پروسه مهاجرتی و رفع موانع اداری و کاغذبازی از سر راه نیرو‌های متخصص خصوصاً در حوزه‌های تکنولوژی است.

این روش هم شرایط حداقلی برای پذیرش دارد، مانند موارد زیر:

  • تجربه و سابقه کار (یک سال تمام وقت، دو سال نیمه وقت)
  • زبان (CLB ۷ در تمام ۴ مهارت)
  • تحصیلات (دبیرستان یا دانشگاه)
  • جاب آفر (اجباری نیست)
  • تمکن مالی

همانطور که مشاهده می‌کنید داشتن جاب‌آفر برای روش اسکیل ورکر کانادا ضروری نیست، اما داشتن آن شانس شما را برای اخذ اقامت کانادا بیشتر می‌کند. جزئیات بیشتر را در مطلب اسکیل ورکر کانادا بخوانید.

جاب‌آفر اسکیل ورکر چه شرایطی باید داشته باشد؟

  • فقط یک کارفرما آن را صادر کرده باشد
  • پیوسته باشد (یعنی از شروع قرارداد تا پایان آن متوالی باشد)
  • برای آن دستمزد پرداخت شود و مبلغ آن مشخص باشد
  • تمام‌وقت باشد (حداقل ۳۰ ساعت در هفته)
  • جزو مشاغل فصلی نباشد
  • از زمان صدور اقامت دائم برای شما، حداقل یک سال اعتبار داشته باشد
  • LMIA داشته باشد یا از آن معاف باشد
جاب آفر برای اسکیل ورکر کانادا

نمونه چند نیروی کار متخصص برنامه اسکیل ورکر که با اخذ جاب آفر کانادا مهاجرت کردند

4-برنامه‌های استانی کانادا (Canada PNP Program)

استان‌های کانادا به غیر از استان کبک هر ساله بخاطر نیاز خود به نیروهای کار شرایطی را اعلام می‌کنند که براساس همان شرایط مهاجر جذب می‌کند. در این برنامه مهاجرتی ۱۱ استان شرکت دارند که شاید شرط داشتن جاب آفر برای همگی الزامی نباشد اما از طرفی برخی از آن‌ها حتماً نیاز به جاب آفر دارند.

در کانادا، سه منطقه هستند که برای استخدام نیروی کار مهاجر، شرایط ساده‌تری نسبت به بقیه مناطق و ایالت‌ها دارند. توصیه می‌کنیم نگاهی هم به شرایط این مناطق بیندازید:

برنامۀ جاب‌آفر آتلانتیک کانادا (Atlantic Immigration Program)

برنامه مهاجرت آتلانتیک مسیری برای اقامت دائم برای نیرو‌های کار متخصص خارجی و یا فارغ التحصیلان بین‌المللی (افرادی که در یکی از مؤسسات آموزشی در کانادا فارغ التحصیل شده‌اند) است که قصد دارند در یکی از ۴ استان آتلانتیک کار و زندگی کنند – استان‌های مناطق آتلانتیک شامل شامل استان نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد یا نیوفاندلند و لابرادور هستند.

برنامه مهاجرتی مناطق آتلانتیک به کارفرمایان این ناحیه کمک می‌کند تا کمبود نیروی کار خود را که نتوانسته‌اند از افراد بومی تأمین کنند از نیرو‌های کار خارجی بگیرند.

بنابراین در صورتی که علاقمند هستید در یکی از این استان‌ها کار و زندگی کنید می‌توانید این روش را انتخاب کنید.

اما شرایط برای مهاجرت از این طریق چیست:

  • متقاضی حداقل ۱ سال سابقه کار مرتبط در ۵ سال گذشته داشته باشد
  • مهارت زبان انگلیسی در حدCLB ۴ یا CLB ۵
  • مدرک تحصیلی حداقل فوق دیپلم
  • پرداخت حداقل ۳۰ هزار دلار

چرا بسیاری از مردم این روش را انتخاب نمی‌کنند:

  • این استان‌ها آب و هوای ناپایدار و بسیار سرد دارند
  • جمعیت این استان‌ها خیلی کم است
  • به نسبت دیگر استان‌ها حقوق و درآمد این مناطق کم‌تر است
  • جاب آفر‌های این مناطق بسیار محدود است
برنامۀ جاب‌آفر مناطق کم‌جمعیت کانادا (RNIP)

دولت کانادا برای توزیع مناسب نیروی کار در کشور، برنامه‌ای به‌نام Rural and Northen Immigration Pilot یا به‌اختصار RNIP راه‌اندازی کرد و شرایط ساده‌ای هم برای آن در نظر گرفت. با این برنامه، شما مستقیماً اقامت دائم می‌گیرید و در یکی از مناطق کم‌جمعیت کانادا به کار و زندگی مشغول می‌شوید.

مهم‌ترین مزایای این روش:

  • مستقیماً با ورود به کانادا اقامت دائم به شما داده می‌شود.
  • می‌توانید در همۀ گروه‌های شغلی پیشنهاد کاری بگیرید.
  • بسته به گروه شغلی، نمره CLB برابر با ۴ تا ۴.۵ برای مهاجرت کافی‌ست.
  • با ۱ سال سابقه‌کار در ۵ سال گذشته هم می‌توان اقدام کرد.
  • حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز، دیپلم است.
  • نیازی به گرفتن تأییدیۀ LMIA وجود ندارد.

برنامۀ RNIP هم داستان مفصلی دارد. در مطلب برنامۀ جاب‌آفر مناطق کم‌جمعیت کانادا آن را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مطلب مهاجرت به مناطق روستایی و کم جمعیت کانادا را مطالعه کنید.

برنامه جاب‌آفر استان انتاریو (Ontario PNP)

استان انتاریو مانند سایر استان‌های دیگر کانادا در ازای جبران کمبود نیروی کار متخصص خود از سال ۲۰۰۷ یک برنامه مهاجرتی که دارای دو مسیر مهاجرتی است را طراحی کرد.

این برنامه متقاضیانی را جذب می‌کند که دارای مهارت‌های تخصصی و تجربه لازم برای کمک به توسعه اقتصادی و تنوع فرهنگی استان انتاریو هستند.

لازم به ذکر است برنامه جاب آفر استان انتاریو برای اخذ اقامت دائم کانادا درنظر گرفته شده است.

اگر نیروی کار متخصص هستید که و بتوانید در استان انتاریو جاب آفر بگیرید و سابقه کار یا مجوز کار لازم در انتاریو را هم دریافت کنید در صورت داشتن تمام شرایطی که در ادامه می‌آوریم از طریق این روش می‌تواند اقامت دائم بگیرید.

اما مسیر‌های مهاجرتی که این این برنامه به متقاضیان کاری ارائه داده شامل دو مورد زیر هستند:

روش Foreign Workers Stream از برنامه مهاجر انتاریو (OINP) است که به نیروهای کار خارجی متخصص کمک می‌کند تا در صورت داشتن شرایط لازم شغل دائمی در انتاریو پیدا کنند.

اگر شرایط خاصی مانند داشتن تجربه کاری، مهارت زبان خوب و استانداردهای لازم را داشته باشید می‌توانید از این روش استفاده کنید.اما شرایط این روش برای گرفتن جاب آفر چیست:

  • دائمی بودن و مورد تایید بون شغل در یک “ناک شغلی مشاغل ماهر کانادا” از نوع 0، A، یا B در استان انتاریو
  • تطابق داشتن جاب آفر با دستمزد پایه در انتاریو
  • اراده و انگیزه نشان دادن متقاضی برای زندگی در استان انتاریو
  • تعیین وضعیت قانونی قبل ازدرخواست اقامت دائم مانند (ورک پرمیت، استادی پرمیت یا ویزای توریستی)
  • داشتن تجربه کاری:
  • متقاضی حداقل باید 2 سال تجربه کاری تمام وقت چه در داخل خاک کانادا چه در خارج از خاک کانادا، مرتبط با جاب افر داشته باشد.
  • متقاضی باید مستندات سابقه کاری را با ارئه فیش حقوقی ثابت کند.
  • سابقه کاری متقاضی باید با شرح وظایف شغلی که در NOC وجود دارد مطابقت داشته باشد.
  • داشتن سرتیفیکت یا مدرک مرتبط با جاب آفر ضروری است

این روش فقط برای مشاغلی طراحی شده است که استان انتاریو به آنها نیاز دارد. بنابراین اگر به مشاغلی همچون کشاورزی، ساخت و ساز و برخی از مشاغل صنعتی علاقمند هستید و می‌خواهید در ایناستان زندگی کنید و اقامت دائم بگیرید می‌توانید این روش را انتخاب نمایید.

اما شرایط این روش برای گرفتن جاب آفر چیست؟

  • داشتن حداقل 9 ماه سابقه کاری تمام وقت مرتبط با مشاغل مورد نیاز استان انتاریو
  • داشتن ورک پرمیت برای کار در انتاریو قبل از درخواست
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی CLB4 یا جنرال برای TEF یا TCF زبان فرانسه
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم – مدرک باید معادل سازی شود
  • اراده و انگیزه نشان دادن متقاضی برای زندگی در استان انتاریو
  • تعیین وضعیت قانونی قبل از درخواست اقامت دائم مانند (ورک پرمیت، استادی پرمیت یا ویزای توریستی)

روش اخذ اقامت موقت با ویزای جاب آفر کانادا

اگر به عنوان یک متقاضی مهاجرت کاری به کانادا نمی‌توانید فاکتور‌های اخذ اقامت دائم با جاب آفر را برآورده کنید. اصلاً هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

شما می‌توانید با استفاده ویزای کار (موقت) که به ویزای جاب آفر کانادا هم معروف است ورک پرمیت بگیرید و بعد از اخذ اقامت موقت خود در کانادا از طریق یکی از روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم برای اقامت دائم در کانادا درخواست بدهید.

اما مراحل درخواست ویزای جاب آفر کانادا برای اقامت موقت چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این مرحله پیدا کردن جاب آفر است که در ابتدای این مطلب درباره آن توضیحاتی ارائه دادیم.

اما از آنجایی که در این روش نمی‌توانید از مشاغل خیلی سطح بالا جاب آفر بگیرید بنابراین پیدا کردن این مشاغل به تنهایی دشوار است ما در قسمت خدمات پارسی کانادا در اخذ جاب آفر راه حل‌هایی را پیشنهاد دادیم.

شما برای اخذ جاب آفر از طریق این روش باید مدارکی را آماده کنید. لازم به ذکر است مدارک اخذ اقامت موقت با ویزای جاب افر کانادا با مدارک اخذ اقامت دائم با جاب آفر کانادا متفاوت است. در زیر تمامی این مدارک را آوردیم.مدارک لازم برای اخذ اقامت موقت با ویزای جاب آفر کانادا عبارت‌اند از:

  • اصل جاب‌آفر صادرشده توسط کارفرما
  • کد رهگیری LMIA صادر شده
  • Cv و رزومه
  • مدارک سوابق شغلی و سوابق بیمه
  • مدارک مالی و هویتیِ کسب‌وکار (اگر در ایران صاحب کسب‌وکار بودید یا شغل آزاد داشتید)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اسکن ترجمۀ مدارک شخصی (کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج)
  • مدارک تمکن مالی (فقط در قالب نامۀ بانک)
  • دو قطعه عکس استاندارد
  • گواهی سوء‌پیشینه
  • سرتیفیکیت های مهارتی
  • اصل و ترجمۀ مدارک تحصیلی (در صورت نیاز)
    رسید پرداخت هزینه‌های دولتی

مدارکی که آفیسر را متقاعد کند شما برای شغل پیشنهادی گزینۀ مناسبی هستید، مانند: مدارک و ریزنمرات تحصیلی، توصیه‌نامه از کارفرماهای قبلی، رزومه و CV قوی و به‌روز، گواهینامه‌ها و مدارک تخصصی در حوزۀ کاری، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی

این نکته را فراموش نکنید که چک‌لیست مدارک (چه برای گرفتن پیشنهاد شغلی چه برای ویزا) با توجه به شرایط شما، نیازهای کارفرما، نوع شغل و معیارهای مختلف دیگر ممکن است متفاوت باشد. ما فقط مهم‌ترین مدارک را لیست کردیم.

بعد از اینکه برای شغل مورد نظر خود جاب آفر پیدا کردید و مدارک خود را برای کارفرما فرستادید به احتمال خیلی زیاد بعد از بررسی کامل مدارک کارفرما شما را برای انجام مصاحبه شغلی دعوت خواهد کرد.

در این مصاحبه بسته به نوع کاری که انتخاب کردید توانایی مهارت زبان انگلیسی شما در حین مصاحبه سنجیده خواهد شد. سپس در مورد شرح وظایف شغلی و سابقه‌ای که در این خصوص دارید از شما سؤالاتی پرسیده خواهد شد.

بعد از اینکه کارفرمای کانادایی شما را جهت استخدام در کار پذیرفت شما باید برای ویزای کاری اقدام نمایید. ویزایی که از طریق این روش اخذ خواهید کرد مجوز کار بسته (Employer specific Work Permit) یا (Closed work permit) و همانطور که از نام آن معلوم است متقاضی دارای مجوز محدود به انجام شغلی مشخص برای کارفرمایی مشخص در محلی مشخص است.

بنابراین شخص نمی‌تواند در شغلی غیر از شغلی که عنوان آن در جاب آفر آمده است فعالیت کند. البته قرار نیست شما تا ابد با همین شغل در کانادا کار و زندگی کنید. می‌توانید بعد از اتمام همکاری خود با کارفرما که حداکثر بیشتر از ۲ سال هم نیست شغل خود را تغییر دهید و برای اقامت دائم کانادا از طریق روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم اقدام نمایید.

لازم به ذکر است متقاضی اصلی این روش (Main) در صورت داشتن همسر قانونی می‌تواند برای همسر خود ویزای Open work permit یا ویزای غیرمحدود بگیرد. ویزای اوپن ورک پرمیت همانطور که از نام آن مشخص است محدود به شغل خاصی نیست و همسر درخواست‌کننده اصلی بلافاصله بعد از ورود به خاک کانادا می‌تواند در هر شغلی مشغول به کار شود.

لیست مشاغلی که به راحتی می‌توان با آن جاب آفر گرفت

در زیر فهرستی از مشاغلی که می‌توان با آنها به راحتی جاب آفر گرفت را به شما معرفی می‌کنیم.

لیست مشاغلی که به راحتی می توان با آن جاب آفر گرفت
بنانجار
جوشکارکناف کار
مکانیکانواع کارگر
آرایشگرآشپز
کمک آشپزنقاش
نانواپرستار کودک
پرستار سالمندمدیر رستوران
اپراتور دستگاهخدمتکار منزل
رانندهتکنسین دستگاه‌های تولیدی
مونتاژکارراننده لیفتراک
لوله کشبرقکار

مدرک زبان لازم برای اخذ جاب آفر کانادا

تا اینجا متوجه شدید که اخذ جاب‌آفر کانادا با انواع روش‌های مهاجرت کاری به کانادا گره خورده است. برای گرفتن ویزای جاب‌آفر کانادا (اقامت موقت( معمولا نیازی به نشان‌دادن مدرک زبان به کارفرما ندارید؛ اما خب معمولاً در مصاحبه، سطح دانش زبان شما را هم می‌سنجند.

بهرحال باید از یک راه مطمئن شوند که این موقعیت شغلی را به کسی نمی‌دهند که حتی چند جملۀ سادۀ انگلیسی را هم نمی‌تواند بسازد! اما فراموش نکنید که جاب‌آفر یکی از راه‌های مهاجرت کاری به کانادا است که اگر بخواهید از روش اکسپرس انتری اقدام کنید، داشتن مدرک زبان، ضروری است؛ اما اگر بخواهید با ورک‌پرمیت اقدام کنید، هم ضروری است هم نه! در ادامه توضیح می‌دهیم.

مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ جاب آفر برای اقامت دائم (روش اکسپرس انتری)

حتما برای این روش که جزو دسته مهاجرت نیروی کار ماهر است باید مدرک زبان انگلیسی خود را ارئه بدهید. در زیر مدرک زبان مورد نیاز این روش را آوردیم.

مدرک و نمرۀ زبان موردنیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری
آزمون‌های مورد تاییدانگلیسی: آیلتس (IELTS) و سِلپیپ (CELPIP)
فرانسوی: تِف (TEF) و تی‌سی‌اِف (TCF)
حداقل نمره (برنامۀ اسکیل ورکر)انگلیسی: CLB 7
فرانسوی: NCLC 7
حداقل نمره (برنامۀ اسکیل تِرِید)انگلیسی: CLB 4 و CLB 5 بسته به نوع مهارت
فرانسوی: NCLC 5 و NCLC 4

مدرک زبان لازم جهت مهاجرت با جاب‌آفر از طریق ویزای کار

داشتن مدرک زبان جزو مدارک و شرایط اصلی صدور ورک‌پرمیت و ویزا نیست؛ اما داشتن توانایی‌ها و مهارت‌های مفید برای کار در کانادا جزو شرایط اصلی است! یعنی برای اینکه آفیسر را متقاعد کنید که توانایی و مهارت لازم برای کار در این موقعیت شغلی و در کانادا را دارید، باید نشان دهید که دانش زبان خوبی دارید.

از جایی که شما با آفیسر مصاحبه‎‌‎ای ندارید که مهارت زبان شما را بسنجد، بهترین راه همان داشتن یک مدرک زبان آیلتس (برای انگلیسی) یا TEF/TCF برای فرانسوی در پرونده است.

تجربه و قوانین مهاجرتی کانادا ثابت‌کرده است که اگر مدرک زبان نداشته باشید، احتمال مهاجرت شما به کانادا از این روش خیلی کم و احتمال ریجکت‌شدن شما زیاد است.

نمره‌ای هم برای آن تعیین‌ نشده است؛ اما حداقل‌نمره با توجه به نوع شغل متفاوت است. هر چند ما پیشنهاد می‌کنیم نمرۀ بالاتر از 6.5 در آیلتس داشته باشید، اما می‌توانید از همان نمره‌بندی اکسپرس انتری در این روش هم استفاده کنید.

باز هم تکرار می‌کنیم؛ هیچ الزامی به داشتن مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا از طریق جاب‌آفر و ورک‌پرمیت نیست؛ اما بدون وجود آن، شانس مهاجرت شما خیلی پایین است!

پس فکر گرفتن جاب آفر کانادا بدون مدرک زبان و مهاجرت با استفاده از آن را از سرتان بیرون کنید.

کدام روش را انتخاب کنم؟

به خودتان بستگی دارد؛ اما ما پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر خودتان برای پیداکردن و گرفتن پیشنهاد کاری اقدام کردید، از موسسات کاریابی ایرانی، یک مشاور یا وکیل مهاجرت به کانادا هم در این باره مشورت بگیرید. می‌پرسید چرا؟

  • همان‌طور که جاب‌آفر کانادا زیاد است، جاب‌آفرهای تقلبی هم با هدف خالی کردن جیبِ شما زیاد است.
  • هر جاب‌آفری معتبر نیست و هر جاب‌آفری شما را به کانادا نمی‌رساند.
  • حتی اگر با یک جاب‌آفر نامعتبر به کانادا بروید، در صورت کشف حقیقت، ممکن است از کانادا اخراج شوید.
  • برای خیلی از مشاغل دولتی و سازمانی، نمی‌توانید پیشنهاد کاری بگیرید و حتی اگر بگیرید، برای صدور ورک‌پرمیت و ویزا به مشکل برمی‌خورید.
  • صدها نفر از کشورهای مختلف برای گرفتن جاب‌آفر و کارکردن در این کشور با هم رقابت می‌کنند. هرچقدر هم روزمه‌تان قوی باشد، ارتباط موثر با کارفرما و پروموت‌کردن روزمه و توانایی‌هایتان رمزِ موفقیت گرفتن پیشنهادِ کاری است.

موسسات کاریابی ایرانی برای شما جادو نمی‌کنند؛ اما با توجه به تجربه و دانستن ریزه‌کاری‌های مختلف، به شما در تقویت رزومه و پیداکردن بهترین پیشنهاد شغلیِ معتبر، ارتباط با کارفرما، مصاحبه، گرفتن ویزا و مهاجرت به کانادا به شما کمک می‌کنند.

موسسۀ مهاجرتی پارسی کانادا، با داشتن مجوز کاریابی خارجی، وکلا و مشاوران رسمی و معتبر و با تسلط به قوانین و شرایط مهاجرتی کانادا، می‌تواند به شما در روند پیداکردن کار در این کشور و مهاجرت کمک کند. فرم مشاوره زیر را پرکنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

خدمات پارسی کانادا برای روش جاب‌آفر

پارسی کانادا، با توجه به تجربۀ طولانی در مشاورۀ لاین‌های کاری، در اختیار داشتن وکلای معتبر و مجرب و همکاری با کاریابی‌های معتبرِ کانادا، شما را در مسیر مهاجرت کاری به این کشور همراهی می‌کند. در تمامی مراحل زیر درکنار شماییم:

  • پیداکردن جاب‌آفر معتبر و مناسب با شرایط شما
  • تقویت رزومه و افزایش شانس قبولی در بین رقبا
  • گرفتن ورک‌پرمیت، ویزای کاری و مهاجرت به کانادا
  • سکونت در کانادا و گرفتن اقامت

یادتان نرود که نظرات و سؤالات خودتان را هم در قسمت دیدگاه‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

هزینه ویزای جاب آفر کانادا چقدر است؟

هزینه ویزای جاب آفر کانادا را می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد؛ هزینه‌های روالِ اداری (صدور ورک‌پرمیت و ویزا و…) و تمکن مالی.


هشدار!!! گول شرکت‌ها و موسسات غیرمعتبری که در ازای چندین هزار دلار، به شما وعده جاب آفر کانادا می‌دهند را نخورید.

هزینه‌های گرفتن ویزا و ورک‌پرمیت

هزینه‌های مهاجرت به کانادا با جاب‌آفر
ورک‌پرمیت (برای هر نفر)150 دلار*
مجوز اقامت موقت200 دلار
انگشت‌نگاری (برای هر نفر)85 دلار
صدور LMIA (بر عهدۀ کارفرما)1000 دلار
ترجمۀ مدارک، گرفتن بلیط هواپیما و هزینه‌های متفرقهمتفاوت است

*دلار کانادا

تمکن مالی:

تمکن مالی برای اخذ اقامت كانادا از طريق جاب‌آفر
1 نفر13,310 دلار*
2 نفر16,570 دلار
3 نفر20,371 دلار
4 نفر24,733 دلار
5 نفر28,052 دلار
هر نفر که اضافه شود3,586 دلار

*دلار کانادا

یک: تمکن مالی از شرایط اصلی گرفتن ورک‌پرمیت نیست (خصوصاً این‌که نشان می‌دهید طبق جاب‌آفر، قرار است حقوق بگیرید)، اما برای گرفتن ویزا و متقاعدکردن آفیسر در مورد داشتن منابع مالی کافی برای خرج‌ومخارج زندگی در کانادا در ماه‌های اولیۀ مهاجرت، یک شرط ضروری است.

دو: تمکن مالی فقط در قالب نامۀ بانکی مورد تایید است و اطلاعات زیر هم باید در این نامه باشد:

  • مشخصات کامل بانک و صاحب حساب
  • تمام بدهی‌ها و معوقات بانکی صاحب حساب
  • شماره‌حساب و تاریخ افتتاح حساب
  • موجودیِ به‌روز و موجودی شش‌ماه گذشته

کارفرمای کانادایی برای صدور جاب‌آفر چه قوانینی را باید رعایت کند؟

همانطور که گفتیم هر جاب‌آفری معتبر نیست و اگر کارفرمای کانادایی قوانینی که در ادامه به آن اشاره کردیم را رعایت نکرده باشد، جاب‌آفر نامعتبر تلقی می‌شود. این قوانین به شرح زیر هستند:

👈قانون اول: کارفرما برای پر کردن پوزیشن شغلی موردنظرش ابتدا باید شهروندان کانادایی و افرادی که مجوز اقامت این کشور را دارند، در اولویت استخدام قرار دهد. به‌این منظور حتما باید آگهی شغلی را در 3 (برای مشاغل پردرآمد) و در 5 (برای مشاغل با درآمد متوسط روبه پایین) روزنامه یا سایت کاریابی پربازدید و معروف کانادا به مدت 4 هفته متوالی آگهی کند.

👈قانون دوم: بعد از گذشت 4 هفته درصورتی که کارفرما نیروی کار مورد نظر خود را پیدا نکرد، باید برای اخذ مجوز LMIA از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) اقدام کند. این مجوز بیانگر تائید قانون اول است و نشان می‌دهد، جذب نیروی کار خارجی، تاثیر منفی روی بازار کار کانادا ندارد.

👈قانون سوم: برای اخذ مجوز LMIA، کارفرمای کانادا تنها 3 ماه پس از انتشار آگهی شغلی زمان دارد. پس درخواست‌هایی که بعد از این مدت به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا ارسال می‌شود، رد خواهد شد.

👈قانون چهارم: کارفرما موظف است حقوق پوزیشن شغلی مورد نظر را برابر با حقوق استاندارد آن شغل در کانادا و یا حتی بالاتر از آن تعیین کند.

از این کارفرماها نمی‌توانید جاب آفر بگیرید!

یکی از نکاتی که حتما باید برای تعیین اعتبار جاب‌آفر در نظر بگیرید، کارفرمای معتبر است. افرادی که در زیر عنوان کردیم، نمی‌توانند جاب‌آفری برای نیروهای کار خارجی صادر کنند:

  1. افرادی که در سفارت‌ها کار می‌کنند و یا جزو مقامات عالی یا کنسولگری کانادا هستند
  2. کارفرمایی که به دنبال جذب نیرو برای کار در استان کبک است
  3. کارفرمایی که نام او در لیست کارفرمایان غیرمجاز صدور جاب‌آفر است (لیست کارفرماهای غیر مجاز)
  4. کارفرماهای تازه‌کاری که جدیدا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند
  5. کارمندان آژانس‌های خدمات مرزی یا شعبات IRCC

تصویری از نمونۀ جاب‌آفر معتبر کانادا

اول از همه یک نمونۀ جاب آفر کانادا را آوردیم تا با شکل و شمایل آن آشنا شوید و ببینید که راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، یک نامۀ پیشنهاد شغلی معتبر باید اطلاعات زیر را داشته باشد:

  • مشخصات کارفرما و متقاضی
  • عنوان شغل، شرح وظایف، دستمزد
  • شرایط، ساعات کار و تاریخ شروع قرارداد
  • مدت قرارداد

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، روی آن کلیک کنید 👇

تصویر نمونه جاب آفر کانادا

این عکس یک نمونۀ Job Offer Letter یا Employment Letter بود. کارفرمای کانادایی، برای جذب شما، علاوه بر داشتن این نامه، باید تاییدیۀ LMIA (نامۀ ارزیابی تاثیر بر بازار کار) را هم بگیرد تا نشان دهد نیروی مناسبی برای آن موقعیت شغلی در کانادا پیدا نکرده و استخدام یک نیروی خارجی تاثیر منفی بر روی اقتصاد ندارد. بدون این تاییدیه، هم کارفرما باید فکر استخدام‌کردنِ نیروی مهاجر را از سرش بیرون کند و هم شما فکر استخدام‌شدن در یک شرکت کانادایی را!

دو مثال از جاب‌آفر نامعتبر:

مثال اول: آتوسا از یک رستوران معروف کانادایی برای موقعیت شغلی آشپز (کد ناک 6321، گروه شغلی B) پیشنهاد شغلی گرفته که برای 27 ساعت در هفته است. این جاب‌آفر نامعتبر است چون تمام‌وقت محسوب نمی‌شود.

دقت کنید که برای وارد کردن این پیشنهاد شغلی در سیستم Express Entry، نباید 1 سال از صدور آن گذشته باشد، تمام شرایط یک جاب‌آفر معتبر که بالا توضیح دادیم را داشته باشد و حتماً کارفرما آن را صادر کرده باشد. (نامه‌های صادرشده توسط سفارت، کنسولگری و کمیسیون عالی مورد تایید نیست.) یک مثال دیگر از جاب‌آفر نامعتبر را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

مثال دوم: فرض کنید شرکتی با نام مستعار ABC برای شغل پرستاری از سالمند در خانه در شهر کبک سیتی، برای یک شغل نیمه وقت با حقوق 20 دلار در ساعت، جاب‌آفر ارائه کرده است. اما در این جاب آفر هیچ گونه شرح وظایفی مشاهده نمی‌کنید. وقتی نام شرکت را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که یک شرکت تازه تاسیس و کوچکی است که ادعا می‌کند خدمات بهیاری در خانه دارد.

با بررسی بیشتر مشخص می‌شود که این شرکت در مراجع ذیربط ثبت نشده و فاقد پروانه کسب معتبر است. علاوه بر این، این شرکت از سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) هم هیچ LMIA ‌ای دریافت نکرده است. با این تفاسیر مشخص است که پیشنهاد شغلی یک کلاهبرداری است و شرکت در واقع هیچ فرصت شغلی ندارد. درضمن، این پیشنهاد به صورت پاره‌وقت با حقوق کم و بدون وظایف شغلی مشخص است که هشداری است برای کلاهبرداری.

نکات مهم برای تشخیص یک جاب‌آفر غیرمعتبر:

نگران نباشید! در ادامه نکاتی را برای تشخیص جاب‌آفر غیر معتبر ذکر کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

هر پیشنهاد کاری که گرفتید، باید اطلاعات زیر را داشته باشد. در غیر این صورت باید در اعتبار آن شک کنید.

  • مشخصات کامل کارفرما و شما
  • عنوان شغل، شرح وظایف، دستمزد
  • شرایط، ساعات کار و تاریخ شروع
  • مدت قرارداد

تمام این موارد باید واضح و مستند باشند. حقوق دریافتی شما هم باید یک عدد منطقی و متناسب با هویتِ آن شغل باشد. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید حدودِ دستمزد شغل خودتان را در کانادا پیدا کنید.

اطلاعات کامل کارفرما شامل آدرس، ایمیل، وب‌سایت، شماره‌ تلفن و سایر مشخصات باید در پیشنهاد شغلی دیده شود. اگر این اطلاعات نبود یا مبهم بود یا با یک جست‌وجوی ساده فهمیدید اطلاعات نامه با اطلاعات شرکت واقعی متفاوت است یا اصلاً همچین شرکتی وجودِ خارجی ندارد، جاب‌آفری که گرفتید، تقلبی است.

در صورتی که در توضیحات متنِ جاب‌آفر، غلط‌های نگارشی و ایرادات ریزودُرُشت تایپی دیدید، آن جاب‌آفر تقلبی است.

چیزی به‌نام جاب‌آفر شفاهی نداریم. همۀ پیشنهادهای شغلی معتبر باید مکتوب باشند و توضیحات کامل در آن مشخص باشد.برای صدور ورک‌پرمیت یا ساخت پروفایل Express Entry باید پیشنهاد کاری مکتوب و کد رهگیری آن را ارائه دهید.

دو حالت بیشتر نداریم؛ یا شغل شما باید LMIA داشته باشد یا از آن معاف باشد که در این صورت باید Offer of Employement داشته باشد.

در هر دو حالت، کارفرما باید یک کد رهگیری به شما بدهد و شما موقع درخواست ویزا باید آن را ارائه کنید. هر حرفی غیر از این از یک کارفرمای کانادایی شنیدید، یک جای کار می‌لنگد.

یک کارفرمای واقعی باید مطمئن شود که شما واقعاً یک گزینۀ مناسب برای موقعیت شغلیِ پیشنهادی هستید یا نه.اگر کارفرما با شما مصاحبه نکرد یا از شما سابقه‌کار، مدارک تحصیلی و رزومه نخواست، یک جای کار می‌لنگد.

یک کارفرمای معتبر نمی‌تواند در ازای استخدام شما درخواست پول کند (حتی برای دوره‌های آموزشی یا کارآموزی) یا تضمین %100 برای صدور ویزا و مهاجرت به شما بدهد.

اگر کارفرما از شما برای استخدام درخواست پول کرد یا با اطمینان کامل از فراهم‌شدن شرایط مهاجرت شما حرفی زد، به احتمال زیاد آن جاب‌آفر تقلبی است.

در این مسیر ممکن است ایمیل‌هایی بگیرید و پیشنهادهایی دریافت کنید که حتی برای آن اقدام نکرده‌اید! مراقب این موارد باشید و هر پیشنهادی را جدی نگیرید.

لیست کارفرماهای غیرمجاز کانادایی برای صدور پیشنهاد شغلی ببینید.

بعد از گرفتن پیشنهاد شغلی از کانادا، مطمئن شوید اسم شرکت در این لیست نباشد یا حداقل وضعیت ممنوعیت آن تمام شده باشد.

جاب‌آفر، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های مهاجرت کاری به کانادا است؛ اما اگر این ریزه‌کاری‌ها، قوانین و شرایط را ندانید، ممکن است به یک روش نامطمئن و حتی خطرناک برای شما تبدیل شود. در این مسیر، از کمک مشاوران و وکلای مهاجرتی کانادا غافل نشوید.

چه کسانی واجد شرایط جاب آفر کانادا هستند؟

برای واجد شرایط بودن ویزای جاب آفر کانادا، باید یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید. باید جاب آفر در لیست مشاغل فنی‌ ناک کانادا باشد و شرایط خاصی را که توسط دولت کانادا تعیین شده است، برآورده کند.

علاوه بر این، سایر شرایط اخذ جاب آفر کانادا را در زیر آورده‌ایم:

  • متقاضی سابقه کیفری نداشته باشد
  • متقاضی باید اثبات کند که پس از اتمام ویزای خود، کانادا را ترک خواهد کرد
  • زمانی که در کانادا سکونت دارد، پول کافی برای حمایت از خود و خانواده خود داشته باشید

شرایط شغلی جاب آفر کانادا

علاوه بر شرایطی که شخص متقاضی جاب آفر باید داشته باشد شغلی که در خواست می‌شود باید دارای شرایط خاصی باشد که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  • تمام‌وقت باشد (حداقل ۳۰ ساعت در هفته)
  • جزو مشاغل فصلی نباشد
  • حداقل ۱ ساله باشد
  • تخصص متقاضی در آن شغل مورد تائید اداره مهاجرت کانادا باشد
  • LMIA داشته باشد یا از آن معاف باشد

منظور از اینکه تأییدیه LMIA را داشته باشد چیست؟

(LMIA) سندی است که یک کارفرما کانادایی قبل از استخدام یک نیروی کار خارجی به آن نیاز دارد. LMIA توسط سازمان کار و امور توسعه انسانی کانادا (ESDC) جهت پذیرش یا رد درخواست پیشنهاد شغلی صادر می‌شود.

ارائه گزارش LMIA از سوی سازمان EDC به منظور این است که اطمینان حاصل کند ورود متقاضی کار اثری خنثی یا مثبت بر روی بازارکار یا اقتصاد کانادا دارد و به عنوان تهدیدی علیه این دو تلقی نشود.

منظور از جاب آفر معاف از LMIA چیست؟

جاب آفر‌های معاف از LMIA به مشاغلی در کانادا گفته می‌شود که کارفرما برای استخدام نیروی کار خارجی نیازی به اخذ LMIA ندارد. نمونه‌هایی از پیشنهادات شغلی که از LMIA معاف هستند عبارتند از نقل‌وانتقالات درون شرکتی، قرارداد‌های تجاری بین‌المللی، مجوز‌های کار همسر/ شریک قانونی، مجوز‌های کار پس از فارغ التحصیلی، و مشاغلی که مزایای قابل توجهی را برای کشور کانادا به دنبال دارد.

با این حال، ممکن است هنوز شرایط دیگری وجود داشته باشد که کارفرما و کارمند برای کار در کانادا باید رعایت کنند.
در صفحه lMIA کانادا جاب آفر‌هایی که از LMIA معاف هستند را با جزئیات دقیقی شرح دادیم.

چگونه باید جاب آفر کانادا پیدا کرد؟

دریافت پیشنهاد شغلی کانادا گام مهمی برای دریافت ویزای جاب آفر کانادا است. در زیر مهم ترین روش‌هایی که می‌توانید به واسطه آنها جاب آفر پیدا کنید را در زیر آوردیم.

پلتفرم‌های شغل آنلاین مختلفی هستند که از بین آن‌ها می‌توان به LinkedIn، Indeed و Workopolis اشاره کرد.

این پلتفرم‌های جستجوی کار به شما این امکان را می‌دهند که آگهی‌های شغلی را بر اساس مکان، نوع شغل و سایر معیار‌ها به عنوان مثال در لینکدین پروفایل خود را به زبان انگلیسی بسازید و آن را با توجه به تخصص‌هایی که دارید بهینه کنید و کم کم کانکشن‌های خود را افزایش دهید.

شبکه‌سازی در یافتن فرصت‌های شغلی در کانادا بسیار مهم است. می‌توانید از طریق سازمان‌های حرفه‌ای، یا مصاحبه با افراد حوزه خود ارتباط برقرار کنید.برای ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند می‌توان از رویکرد‌های ارتباط نزدیک و ملاقات‌های حضوری استفاده کرد و از پتانسیل فضای مجازی نیز کمک گرفت.

اگر دوستان و یا بستگانی در کانادا دارید و برای شما کاملاً مورد اعتماد هستند می‌توانید برای پیدا کرن کار در کانادا از آن‌ها کمک بگیرید.

در کانادا بانک کار یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیدا کردن کار است. استفاده از این گزینه برای کارفرمایان و افراد جویای کار کاملاً رایگان است.

جاب بانک کانادا (job bank) یکی از معتبرترین پلتفرم‌های کاریابی در کشور کانادا است که متقاضیان خارجی کار در کانادا به راحتی می‌توانند با توجه به تخصص و حرفه خود و نیاز روز بازارکار کانادا شغل مورد عبلاقه خود را پیدا کنند.

در کانادا آژانس‌های کار زیادی وجود دارند که نیروی کار بسیاری از کارفرما‌های این کشور را تأمین می‌کنند. این آژانس‌ها بین کارفرما و جوینده کار ارتباط ایجاد می‌کنند.آژانس‌های کاریابی یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کار در کانادا است. می‌توانید به یک آژانس کاریابی ارتباط برقرار کنید و شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

نکته‌ای که باید در این مورد مد نظر قرار دهید این است که به اندازه کافی در شغلی که درخواست کنید تجربه کافی داشته باشید و شغل شما تأیید LMIA را بگیرد یا از آن معاف باشد.

اشتباهات رایج در مورد اخذ ویزای جاب آفر کانادا

در هنگام فرآیند درخواست ویزای جاب آفر کانادا ممکن است متقاضیان دچار خطاها و اشتباهاتی شوند که امکان دارد بر روند اخذ این ویزا تاثیر گذار باشند. برای جلوگیری از این اتفاق برخی از این اشتباهات را یادآور می شویم.

مطمئن شوید که فرم درخواست را به طور دقیق پر کرده و تمام اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایید.درخواست‌های ناقص یا نادرست می‌تواند روند اخذ ویزای شما را به تأخیر بیاندازد یا منجر به ریجکت شدن آن شود.

متقاضیان اخد جاب آفر باید مطمئن شوند که تمامی مدارک مورد نیاز را طی درخواست خود وارد کنند. مدارک ناقص می‌تواند پردازش ویزای شما را به تأخیر بیاندازد یا منجر به رد شدن شود.

اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده در درخواست خود وارد نکنید. اگر افسر ویزا متوجه شود که شما اطلاعات نادرست ارائه دادید، ممکن است درخواست شما رد شود و حتی این امکان وجود دارد که برای مدت معینی از ورود به کانادا منع شوید.

اگر تسلط کافی به زبان ندارید و فاقد هرگونه مدرک زبان هستید بی‌خیال ویزای جاب آفر کانادا شوید. فردی که ممکن است درخواست شما رد شود.

کانادا از ورود افرادی که دارای سابقه کیفری سنگین (serious criminality) هستند به خاک خود جلوگیری می‌کند. قبل از هرگونه اقدام در مورد اخذ ویزای جاب آفر در مورد وضعیت کیفری خود اطمینان حاصل کنید.

مقایسه شرایط دریافت جاب آفر کانادا در چند استان این کشور

شاید قبلا شنیده اید که ظرفیت جاب آفر هر استان کانادا طبق شرایط هرکدام کاملا متفاوت است. در زیر ما شرایط چند استان کانادا را از لحاظ ظرفیت پذیرش، حوزهای شغلی و رقابت مقایسه کردیم.

استانظرفیت پذیرشحوزه های متمرکزرقابت
انتاریو (Ontario)زیادمتنوع (فناوری، تولید، امور مالی و سرمایه گذاری و...)زیاد
بریتیش کلمبیا (British Columbia)زیادمتنوع (فناوری، معدن، گردشگری، جنگلداری)متوسط
آلبرتا (Alberta)متوسطمنابع محور (گاز، نفت، کشاورزی)متوسط
کبک (Quebec)متوسطمتنوع (وابسته به هوا فضا، فناوری، گردشگری و...)متوسط
نوااسکوشیا (Nova scotia)متوسط - کممنابع محور (ماهیگیری،جنگلداری)متوسط - کم

سخن پایانی

دریافت یک جاب آفر از کانادا می‌تواند بلیط شما به سمت یک زندگی حرفه‌ای و شخصی موفق در این کشور باشد، اما توجه داشته باشید که هر پیشنهاد شغلی کافی نیست! شما نیاز به یک جاب آفر معتبر دارید، پیشنهادی که از یک سازمان شناخته شده و با ارائه نامه LMIA یا OE به شما داده شود.

برای تحقق این رویا، قرارداد کاری شما باید حداقل به مدت یک سال و به صورت تمام وقت باشد. این جاب آفر درهایی را به سوی دو مسیر مهاجرتی به شما می‌گشاید: اکسپرس انتری و ویزای کاری. داشتن مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسوی)، تمکن مالی و یک رزومه قوی می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزای جاب آفر افزایش دهد.

در حالی که راه‌های متعددی برای یافتن جاب آفر وجود دارد، به خاطر داشته باشید که باید از راه‌های مطمئن و قابل اعتماد پیش بروید تا از دام کلاهبرداری‌ها در امان بمانید. به همین دلیل، ما توصیه می‌کنیم که در این مسیر از مشاوره یک متخصص یا وکیل معتبر بهره‌مند شوید.

پس از ورود به کانادا و آغاز به کار، با گذر یک سال و برخورداری از شرایط مناسب، فرصتی نوین برای شما پدید می‌آید تا بتوانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. پس چرا منتظرید؟ امروز برای آینده‌ای بهتر در کانادا قدمی محکم بردارید!
منبع: ادارۀ مهاجرت کانادا

سوالات متداول

چند راه دارید:

  • جست‌وجو سایت‌های کاریابی کانادایی و لینکدین
  • ارتباط مستقیم با کارفرما
  • جستجوی محلی در کانادا (اگر کسی را در این کشور دارید که برای شما این کار را انجام دهد) و
  • کمک‌گرفتن از کاریابی‌های ایرانی فعال در بازار مشاغل کانادا

حداقل سن 18 سال و حداکثری هم برای آن ذکر نشده است. در صورت که شرایط لازم برای گرفتن پیشنهاد شغلی از کانادا و ویزا را داشته باشید، سن شما ملاک مهمی برای ریجکتی ویزا نخواهد بود.

خلاصۀ شرایط خودِ پیشنهاد شغلی:

  • حداقل 1 ساله باشد
  • جزو مشاغل فصلی نباشد
  • تمام‌وقت باشد (حداقل 30 ساعت در هفته)
  • LMIA داشته باشد یا از آن معاف باشد

خلاصۀ شرایط شما:

  • رزومۀ‌تان را تا جایی که می‌توانید تقویت کنید
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی یادتان نرود (ترجیحاً آیلتس و نمرۀ بالای 6.5)
  • تمکن مالی (حداقل 13,000 دلار کانادا برای 1 نفر)
  • تکمیل و ارائه همۀ مدارک درخواستی

اگر بخواهید از جادۀ اکسپرس انتری مهاجرت کنید؛ باید مدرک IELTS با حداقل نمرۀ 6 داشته باشید.

اگر بخواهید از جادۀ ویزای کار مهاجرت کنید؛ مدرک زبان جزو الزامات نیست، اما با نداشتن آن، احتمال ریجکت‌شدن ویزای شما بسیار بالاست. حداقل نمرۀ پیشنهادی ما در این روش 6.5 است.

طبق آخرین به‌روزرسانی (سپتامبر 2022)، برای پروسۀ صدور مجوز و ویزا:

  • ورک‌پرمیت: 17 ماه
  • اکسپری انتری (اسکیل ورکر): 6 ماه
  • اکسپرس انتری (اسکیل ترید): 10 ماه
  • جاب‌آفر آتلانتیک: 18 ماه
  • اسکیل ورکر کِبِک: 27 ماه

مدت‌زمان پیداکردن کار، تکمیل مدارک و اقدام: به خودتان بستگی دارد.

ورک‌پرمیت شما به‌ میزان مدتی که در قرارداد جاب‌آفر آمده صادر می‌شود. معمولاً بعد از 1 سال کار در کانادا و در صورت داشتن شرایط لازم، می‌توانید از طریق اکسپرس انتری، اقامت دائم خود را بگیرید.

بله. بعد از تمام‌شدن مدت پیشنهاد کاری، با هماهنگی کارفرما می‌توانید آن را تمدید کنید یا از یک کارفرمای دیگر پیشنهاد کاری بگیرید.

بله؛ اما در این صورت باید یک جاب‌آفر جدید بگیرید و یک ورک‌پرمیت جدید درخواست کنید.

منابع معتبر : LMIA ، The Labour Injunction in Canada ، Canadian labour law

guest
84 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها