موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت با مدرک دیپلم

مهاجرت با مدرک دیپلم

مهاجرت با مدرک دیپلم، بر خلاف تصور خیلی‌ها، غیرممکن نیست. چه مسیر مهاجرت تحصیلی را در نظر بگیریم چه روشی دیگر مانند کاری یا سرمایه‌گذاری، شانس مهاجرت با دیپلم برای شما وجود دارد.

در این مطلب کلیات این موضوع را بررسی می‌کنیم و در پاسخ به سوال «چگونه با مدرک دیپلم مهاجرت کنیم»، روش‌های ممکن برای این کار را هم معرفی می‌کنیم.

مهاجرت از طریق دیپلم چگونه است؟

دیپلم و جایگاه آن در قوانین مهاجرتی

در خیلی از کشورها، مدرک دیپلم، مدرکی است که در پایان دورۀ دبیرستان یا همان آموزش 12ساله به متقاضی داده می‌شود. بنابراین برای مهاجرت، شما باید دیپلمی در دست داشته باشید که بعد از 12 سال آموزش آن را گرفته باشید.

سیستم جدید آموزشی در ایران 12ساله است اما تا همین چند سال پیش این سیستم 11ساله بود. بنابراین اگر می‌خواهید با مدرک دیپلم مهاجرت کنید، اول از همه باید مطمئن شوید مدرک‌تان یک مدرک آموزش 12 ساله است؛ در غیر این صورت، یعنی در حالتی که مدرک 11 ساله دارید، باید سال آخر دیپلم را مجدداً در ایران یا کشور مقصد تحصیل کنید تا دیپلم شما به یک مدرک 12ساله تبدیل شود.

روش‌های مهاجرت با دیپلم

نگران نباشید؛ روش‌های مهاجرت برای شمایی که مدرک دیپلم دارید و کسی که کارشناسی ارشد یا حتی دکترا دارد، یکسان است. فقط در این میان، شما محدودیت کشور و بعضی مزایا را دارید. متداول‌ترین روش‌های مهاجرتی با داشتن یک مدرک دیپلم این موارد هستند:

در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح می‌دهیم.

مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم

با دیپلم هم می‌توان اپلای کرد و در یک دانشگاه یا کالج خارجی ادامه‌تحصیل داد؛ اما نه در هر کشوری!

معمولاً برای تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های خارجی با مدرک دیپلم، سن شما باید با این مدرک هماهنگی داشته باشد؛ یعنی مثلاً شما زیر 21 سال یا زیر 20 سال سن داشته باشید و مدت زیادی از گرفتن دیپلم‌تان نگذشته باشد.

در این حالت شما برای شرکت در دورۀ لیسانس یا دورۀ آموزشی قبل از لیسانس در یک کالج یا دانشگاه می‌توانید اپلای کنید. گزینه‌های متعددی برای ادامه‌تحصیل وجود دارد اما کشورهای انگلیس، کانادا، فرانسه و آلمان، محبوب‌ترین گزینه‌ها برای اپلای با دیپلم و ادامه‌تحصیل هستند.

دوره‌های کالج زبان فرانسه گزینۀ خوبی برای دیپلمه‌ها هستند که در آن‌ها زبان فرانسه را آموزش می‌بینید و بعد از آن برای مقاطع بالاتر یا یک شغل اقدام می‌کنید و در فرانسه می‌مانید.

در صورتی که مدت زیادی از صدور مدرک دیپلم شما می‌گذرد و سن‌تان بالای 21 سال است، شانس مهاجرت تحصیلی برای شما خیلی کم می‌شود، چون شما گپ تحصیلی (Study Gap) زیادی دارید و توجیه آن هم آنقدرها ساده نیست.

به فاصلۀ صدور آخرین مدرک تحصیلی شما تا زمان اپلای و اقدام برای مهاجرت، گپ تحصیلی می‌گویند. در صورتی که این فاصلۀ زمانی خیلی زیاد باشد، باید آن را با مواردی حقیقی و منطقی مثل سربازی و سابقه‌کار مرتبط پُر کنید تا شانس شما برای گرفتن پذیرش و ویزا کم نشود.

شرایط تحصیل در خارج از کشور با مدرک دیپلم هم به کشور مدنظر شما و دانشگاه یا کالجی که برای آن اپلای می‌کنید بستگی دارد. معمولاً داشتن تمکن مالی، سن مناسب و مدرک زبان از مهم‌ترین شرایط هستند. دربارۀ اپلای با دیپلم و مهاجرت، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک وکیل مهاجرت تحصیلی مشورت بگیرید تا مطابق شرایط‌تان، بهترین کشور و دانشگاه را بتوانید انتخاب کنید.

مهاجرت کاری با دیپلم، سخت یا آسان
مهاجرت کاری با دیپلم

مهاجرت کاری با دیپلم هم مثل مهاجرت تحصیلی ممکن است؛ اما سخت‌تر و کمی پیچیده‌تر از آن است! شانس مهاجرت کاری با مدرک دیپلم خیلی کمتر از شانس مهاجرت با داشتن مدرک مقاطع بالاتر است. در این روش هم کشورهای محدودی هستند که بتوانید برای کار در آن‌ها اقدام کنید که معمولاً آلمان و کانادا محبوب‌ترین‌ها هستند.

دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای کار در خارج با مدرک دیپلم هستند. آوسبیلدونگ (Ausbildung) یک دورۀ کارآموزی است که در آن می‌توانید در بعضی از رشته‌ها (معمولاً رشته‌های فنی) در کنار آموزش آکادمیک، مهارت‌های عملی را هم یاد بگیرید و کار کنید. بعداً با استفاده از این سابقه‌کار و رزومۀ تحصیلی هم می‌توانید در آلمان مشغول به کار شوید یا حتی ادامه‌تحصیل دهید.

برای کانادا هم می‌توانید با شرکت در سیستم اکسپرس انتری، از طریق سیستم امتیازبندی و روش اسکیل ترید (Skilled Trade)، به این کشور مهاجرت کنید. البته سهمیۀ این روش معمولاً کم است و در کل برای ایرانیان روشی وقت‌گیر و کمی پیچیده محسوب می‌شود.

در حالت کلی هم شما با گرفتن یک پیشنهاد شغلی (جاب‌آفر) از یک شرکت خارجی می‌توانید برای اخذ ویزای کاری اقدام کنید؛ هر چند گرفتن یک جاب‌آفر با مدرک دیپلم خودش شکاندن شاخ غول است! شانس‌تان صفر (0) نیست اما خیلی پایین است و باید به‌سراغ مشاغل و شرکت‌هایی بروید که در آن مدرک تحصیلی آن‌قدرها مهم نباشد و مثلاً سوابق کاری در آن اولویت باشد.

مهاجرت سرمایه‌گذاری با مدرک دیپلم

سرمایه‌گذاری از همان اول هم یک روش بی‌دردسر برای مهاجرت بود! تنها دغدغه در آن داشتن پول بود که اگر بود، همه چیز حل بود! ماهیت این روش سرمایه‌گذاری و واردکردن یک سرمایه به سیستم اقتصادی کشور مقصد است؛ از این رو معمولاً در مورد مدرک تحصیلی متقاضی سخت‌گیر نیستند و این مورد جزو شرایط اصلی نیست. این روش بهترین گزینه برای افرادی است که سن بالایی دارند اما آخرین مدرک تحصیلی آن‌ها دیپلم است.

سرمایه‌گذاری در خارج روش‌های مختلفی دارد مانند خرید ملک، خوداشتغالی و انتقال سرمایه. در این روش‌ها شما با خرید یک ملک یا تزریق یک سرمایه به آن کشور، حق اخذ ویزا، مهاجرت، زندگی و حتی گرفتن اقامت دارید. اگر کشورهای نزدیک ایران را نگاه کنیم، ترکیه (Turkey) و امارات (UAE) گزینه‌های خوبی برای خرید ملک هستند.

در اروپا هم بعضی کشورها مانند یونان (Greece)، پرتغال (Portugal)، فرانسه (France) و اسپانیا (Spain) گزینه‌های خوبی برای خرید ملک یا گرفتن ویزای طلایی (Golden Visa) و ویزای خوداشتغالی (Financialy Independent Person) هستند و معمولاً هم بعد از 5 سال زندگی می‌توانید اقامت دائم آن‌ها را بگیرید.

در مطلب مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با این روش بیشتر آشنا شوید. در مطلب مهاجرت از طریق خرید ملک هم همۀ کشورهایی که می‌توانید با خرید ملک به آن‌ها مهاجرت کنید را به‌همراه شرایط هر کدام توضیح داده‌ایم.

روش‌هی مهاجرت از طریق دیپلم

مهاجرت کاری-سرمایه‌گذاری با مدرک دیپلم

روش‌های کاری-سرمایه‌گذاری هم گزینه‌های خوبی برای مهاجرت با مدرک دیپلم هستند. در بعضی از این روش‌ها حداقل مدرک موردنیاز برای اقدام دیپلم است. ماهیت این روش‌ها به‌شکلی است که هم کار محسوب می‌شوند و هم یک نوع سرمایه‌گذاری هستند مثل خرید بیزنس، ثبت شرکت یا راه‌اندازی استارتاپ.
مثلاً حداقل مدرک موردنیاز برای خرید بیزنس در کانادا، دیپلم است یا گرفتن ویزای استارتاپ انگلیس و راه‌اندازی یک بیزنس در این کشور محدودیت مدرک تحصیلی ندارد و ثبت شرکت در امارات برای دیپلمه‌ها هم در برخی حوزه‌ها ممکن است. برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها و انتخاب بهترین گزینه مطابق شرایطتان، بهتر است با یک وکیل رسمی مهاجرت مشورت کنید.

مهاجرت از طریق روش‌های خاص

بعضی کشورها روش‌هایی برای مهاجرت نخبگان، ورزشکاران، هنرمندان و افراد دارای استعدادهای خاص دارند. مثلاً هنرمندان و ورزشکاران می‌توانند با گرفتن ویزای خوداشتغالی کانادا یا اقدام از طریق روش IMP کانادا برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند.

استرالیا هم یک ویزا به‌نام ویزای تلنت استرالیا (Global Talent Visa) یا همان ویزای 858 دارد که افراد نخبه در خیلی از حوزه‌های علمی، ورزشی و فرهنگی و استعدادهای درخشان می‌توانند برای گرفتن آن‌ها اقدام کنند.

در این روش‌ها هم معمولاً مدرک تحصیلی آن‌قدرها اهمیت ندارد و صرفاً داشتن آن استعداد خاص، توانایی اثبات آن و داشتن شرایط عمومی برای مهاجرت کافیست.

خب تقریبا به پایان مطلب رسیدیم. همان‌طور که دیدید؛ مهاجرت با مدرک دیپلم آن‌قدرها هم سخت نیست و شانس مهاجرت و گرفتن اقامت برای این دسته از افراد هم وجود دارد. فقط در این مسیر شما باید با یک مشاورۀ دقیق و گرفتن اطلاعات دقیق و به‌روز مهاجرتی، بهترین کشور و روش مهاجرتی را با توجه به شرایط‌تان انتخاب و برای آن اقدام کنید.

پارسی کانادا در این مسیر همراه شماست. کافیست فرم ارزیابی زیر را پُر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سخن پایانی

شانس مهاجرت با دیپلم نه آنقدرها پایین است که ناامید شوید و نه آنقدرها بالا که خوشحال باشید! همه چیز بستگی به کشور مقصد شما، روش مهاجرتی مدنظر شما و شرایط‌تان دارد. روش‌های مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، کاری-سرمایه‌گذاری و استعدادهای درخشان روش‌هایی هستند که شما دیپلمه‌ها هم می‌توانید برای آن‌ها اقدام کنید.

اول از همه باید مطمئن شوید دیپلم شما یک دیپلم 12ساله است و بعد از آن با توجه به شرایطی که دارید و هدفی که از مهاجرت در سر می‌پرورانید، با یک مشاورۀ دقیق مهاجرتی، برای مهاجرت اقدام کنید.

سؤالات متداول:

نگران نباشید! با دیپلم هم می‌شود مهاجرت کرد. فقط شما باید بهترین کشور و مناسب‌ترین روش مهاجرتی را با توجه به شرایط‌تان انتخاب کنید تا شانس شما بالا برود. در این مطلب هم روش‌های مناسب برای مهاجرت با دیپلم را بررسی کرده‌ایم هم بهترین کشورها برای اقدام را معرفی کرده‌ایم.

همه چیز بستگی به کشور مقصد شما و روشی که برای آن اقدام می‌کنید دارد. در حالت کلی نمی‌توان گفت تاثیر معدل دیپلم برای مهاجرت چقدر است. ممکن است یک کالج یا دانشگاه شرط معدل برای پذیرش دیپلمه‌ها داشته باشد و برای یک کالج دیگر معدل مهم نباشد. مهاجرت کاری با مدرک دیپلم هم که خودش یک بحث مفصل است.

مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و کاری-سرمایه‌گذاری همگی روش‌های خوبی برای مهاجرت دیپلمه‌ها هستند. در این میان، معمولاً روش سرمایه‌گذاری گزینۀ بهتری نسبت به بقیه است. در حالت کلی هدف شما از مهاجرت و شرایط‌تان تعیین‌کنندۀ روش مهاجرتی شماست.
روش استعدادهای درخشان هم گزینۀ خوبی برای مهاجرت افراد نخبه، ورزشکاران و هنرمندانی است که مدرک دیپلم دارند. کشورهای کانادا و استرالیا معمولاً استقبال خوبی از این افراد می‌کنند.

برای تحصیل، کشورهای فرانسه، انگلیس و کانادا گزینه‌های خوبی هستند و برای کار هم آلمان گزینۀ خوبی است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال