موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران

بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، 77 درصد از کشورهای توسعه‌‌یافته در دنیا با کمبود نیروی پرستار مواجه هستند. کشورهایی که دچار این معضل شده‌اند عمدتاً برای جبران، نیروی پرستار خارجی جذب می‌کنند. اما معمولاً بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران، با توجه به شرایط جذب آن متفاوت است.

براساس اینکه هر پرستاری برای مهاجرت چه شرایطی دارد کشور مقصد متفاوت می‌شود. برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مهاجرت پرستاران ایرانی باشند. برای اینکه ببینید به‌عنوان پرستار، امکان مهاجرت را دارید یا خیر، فرم ارزیابی مهاجرت را تکمیل کنید تا مشاوران ما، راهنمایی‌تان کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

در ادامه جدیدترین اطلاعات آماری در سال 2024 را در مورد هرکدام از این کشورها بررسی کرده‌ایم. این اطلاعات شامل شرایط، مدارک و سابقه کاری مورد نیاز برای هر یک از این کشورها است.

شرایط لازم برای کار به‌عنوان یک پرستار بین المللی

مهاجرت پرستاران، بسیاری از کشورهای جهان را از برخی جهات تحت تأثیر قرار داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد. علاوه بر این به طور کلی پرستاران ایرانی می‌توانند با مهاجرت از یک زندگی بسیار مطلوب با حقوق و مزایای بسیار عالی بهره‌مند شوند.

در زیر شرایط کلی که یک پرستار ایرانی برای مهاجرت نیاز دارد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه و داشتن مدرک معتبر
  • داشتن مجوز پرستاری
  • داشتن حداقل 2 سال سابقه کار
  • داشتن مهارت زبان و یکی از مدرک‌های TOEFL، TOEIC و IELTS Academic

اگر شما به عنوان پرستار هریک از این شرایط را دارید می‌توانید از لیست بهترین‌ها برای مهاجرت پرستاران، کشور مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید:

حتما بخوانید:
مهاجرت پرستاران

لیست بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران

بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران

بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران کدام است؟

اگر به ‌عنوان یک پرستار قصد مهاجرت کاری دارید باید از شرایط کشور موردنظرتان اطلاعات کافی داشته باشید. کشورهای زیادی برای مهاجرت پرستاران وجود دارد. انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران می‌تواند به حقوق، پروسه معادل‌سازی مدرک، شرایط زندگی، مدرک زبان، سن و سایر عوامل بستگی دارد. قبل از بررسی این کشورها، برای اطلاعات بیشتر درباره روند معادل سازی مدرک پرستاری در آلمان، مطلب زیر مطالعه کنید:

کانادا

کانادا بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران است که دائماً با کمبود پرستار روبه‌رو است. با وجود فشار کاری که طی دوسال اخیر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به کادر درمان این کشور وارد آمده پرستاران زیادی کار خود را رها کرده‌اند. به همین علت، کشور کانادا اقدام به جذب پرستاران بین‌المللی کرده است. متقاضیان این حرفه که دارای شرایط لازم برای کار پرستاری در کانادا هستند، می‌توانند از تخصص خود استفاده کنند و جذب کادر درمان کانادا شوند.

متقاضیان مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا می‌توانند اقامت دائم این کشور را از راه برنامه‌های مهاجرت اقتصادی در سطوح فدرال و استانی از جمله سیستم اکسپرس انتری کانادا اخذ نمایند. از طریق سیستم اکسپرس انتری، پرستاران اغلب می‌توانند واجد شرایط برنامه نیروهای کار ماهر فدرال باشند، مشروط بر اینکه در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) امتیاز کافی را کسب کند. در جدول زیر به مهم‌ترین شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا اشاره شده است.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور کانادا
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهپرستاران ثبت شده (registered nurse) دارای مدرک لیسانس یا فوق دیپلم در رشته پرستاری
پرستاران عملی (practical nursing) دارای مجوز
مدارک مورد نیازمدرک هویتی
فرم تکمیل شده آموزش پرستاری
سوابق تحصیلی یا ریز نمرات
مدرک زبان آیلتس
میانگین حقوق سالانه65 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 2 تا 5 سال
محدودیت سنیوجود ندارد

برای کار در کانادا به عنوان پرستار لازم است ابتدا در دوره‌های تخصصی سازمان The College of Nurses of Ontario سازمان اصلی پرستاران ثبت شده در کانادا شرکت کرده و به اصطلاح ثبت شده یا Register شوید. در این راستا لازم است پرستاران دوره NCLEX-RN یا CPNRE را بگذرانند برای آشنایی با این ازمون‌ها بهتر است مقاله مهاجرت پرستاران به کانادا را مطالعه کنید.

استرالیا

استرالیا می‌تواند بهترین کشور برای پرستاران ایرانی باشد. حرفه پرستاری در فهرست مشاغل ماهر این کشور قرار دارد و معمولاً ساده‌ترین تخصص برای درخواست ارزیابی مهارت‌ها است. بسیاری از پرستاران از طریق ویزای 189 استرالیا (Skilled Independent Subclass) درخواست می‌دهند.

از آنجاییکه این شغل جز لیست مشاغل مورد نیاز کشور استرالیا قرار دارد، در نتیجه پرستاران شانس بسیار بالایی برای اخذ اقامت دائم استرالیا خواهند داشت. این ویزا شرایط خاص خود را دارد که شما می‌توانید در صفحه مهاجرت پرستاران به استرالیا از جزییات آن مطلع شوید. در زیر شرایط اختصاصی مهاجرت پرستاران به این کشور را آورده‌ایم.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور استرالیا
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهحداقل مدرک لیسانس در رشته‌های پرستاری، پرستار سالمند، بهداشت کودک و خانواده، مراقبت‌های ویژه و اورژانس، بهداشت و ...
مدارک مورد نیازشناسنامه، سابقه کیفری، مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره 5/6-7
نامه صادر شده توسط آژانس تنظیم مقررات پزشکان استرالیا (AHPRA)
میانگین حقوق سالانه75-120 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 3 سال
محدودیت سنی44 سال

برای استخدام به عنوان پرستار در کشور استرالیا، باید ابتدا دوره‌ای تخصصی را طی کرده تا بتوانید به عنوان Registered Nurse مجوز کاری دریافت کنید.

آلمان

بسیاری از پرستاران خارجی هرساله به‌دنبال کار در آلمان هستند. بخش مراقبت‌های بهداشتی آلمان بیشترین فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر، آلمان حدود 80000 شغل خالی برای پرستاران دارد و انتظار می‌رود تا سال 2025 حدود 150000 شغل داشته باشد. برای مهاجرت به این کشور هم تایید مدرک پرستاری متقاضیان الزامی است.

فرایند تایید به این صورت است که متقاضیان مدرک زبان آلمانی خود را ارائه می‌دهند و سپس دوره‌های کارورزی شش ماهه را طی می‌کنند تا مدرک پرستاریشان به اصطلاح  Registered شود. در این شرایطی که اکثر کشورها در پذیرش ایرانیان محدودیت دارند آلمان می‌تواند گزینه خوبی باشد. در جدول زیر اطلاعات بیشتری از مهاجرت پرستاران به آلمان ذکر شده است.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور آلمان
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهمدرک دانشگاهی پرستاری
مدارک مورد نیازمهارت زبان حداقل سطح B1، عدم سوءپیشینه، ریز نمرات ترم، گواهی پزشکی، یک CV دقیق و به‌روز شده و گذرنامه
میانگین حقوق سالانه34 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 2 سال
محدودیت سنیوجود ندارد

برای مهاجرت کاری به آلمان داشتن مدرک زبان آلمانی جز الزامات است و در مورداین زبان مدرک مورد نیاز B1 یا B2 می‌باشد.

امارات

اگر تحصیلات پرستاری خود را به پایان رسانده‌اید و به اندازه کافی تجربه دارید و می‌خواهید برای بهبود درآمد برای مهاجرت به خارج اقدام کنید، کشور امارات می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با توجه به وجود شهر درمانی در دبی، این کشور فرصت‌های بسیاری برای پرستاران ماهر دارد. معمولاً در شهرهای پیشرفته آن مثل دبی و ابوظبی به پرستاران مهاجر، امکانات رفاهی و حقوق مناسبی تعلق می‌گیرد.

شرایط کلی مهاجرت پرستاران به امارات در جدول زیر آورده شده است.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور امارات
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهمدرک دانشگاهی کارشناسی پرستاری یا مامایی
مدارک مورد نیازکسب نمره قبولی آزمون‌های اداره بهداشت (HAAD) و (DHA)
تأییدیه‌هایی از تمام حوزه‌های قضایی
میانگین حقوق سالانه17 هزار دلار در سال
تجربه کاریحداقل 2 سال
محدودیت سنیوجود ندارد

دانمارک

کشور دانمارک یکی دیگر از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران است. متقاضی باید شرایط خاصی داشته باشد تا اقامت دانمارک به ‌منظور اخذ مجوز پرستاری برای وی صادر شود. استانداردهای بالای زندگی و سیستم رفاهی قوی از عواملیست که دانمارک را به یک کشور شاد و ایده‌آل تبدیل کرده است.

دانمارک می‌تواند بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران ایرانی باشد. نکته حائز اهمیت این است که پرستاران باید توانایی مالی برای حمایت خود و خانواده حداقل در 6 ماه اول اقامت را داشته باشند. اطلاعات کلی مهاجرت پرستاران به دانمارک در جدول زیر بیان شده است.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور دانمارک
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهمدرک دانشگاهی کارشناسی یا مقاطع بالاتر پرستاری
مدارک مورد نیازمدرک تمکن مالی به مدت حداقل 6 ماه، ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات به زبان دانمارکی، آلمانی، نروژی، انگلیسی یا سوئدی
میانگین حقوق سالانه70 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 1 سال
محدودیت سنی75 سال

عمان

عمان، یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت پرستاران ایرانی نیز محسوب می‌شود. عمان در حال حاضر ضمن رشد سریع جمعیت، گسترش سریع خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کمبود شدید نیرو های پرستار متخصص روبرو است. وزارت بهداشت عمان سعی کرده تا این کمبود نیرو را با حمایت از پرستاران آموزش‌دیده خارجی، تأسیس و تأمین مالی مؤسسات آموزشی و ارائه آموزش رایگان به افرادی که پرستاری را به‌عنوان یک حرفه انتخاب می‌کنند، رفع کند.

با بررسی مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی به این نتیجه رسیدیم که عمان می‌تواند بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران ایرانی باشد. در جدول زیر اطلاعات بیشتری از مهاجرت پرستاران به عمان بیان شده است.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور عمان
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهپرستاران با حداقل مدرک دیپلم و لیسانس
مدارک مورد نیازکپی از مدارک هویتی، آزمون‌های صدور مجوز، کپی مدارک تحصیلی، کپی پاسپورت، 2 قطعه عکس
میانگین حقوق سالانه44 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 3 سال
محدودیت سنی60 سال

قطر

دلایل زیادی وجود دارد که قطر را می‌توان به عنوان بهترین کشور برای پرستاران ایرانی نام برد. بیمارستان‌هایی که در این کشور وجود دارد در سطح جهانی از شهرت بالایی برخوردارند. همچنین سیستم مراقبت‌های بهداشتی در این کشور، آن را به محلی ایده‌آل برای کار و درمان تبدیل می‌کند.

قطر با 78.1 سال یکی از بالاترین میزان‌های امید به زندگی در جهان را دارد. جدول زیر شرایط کلی از مهاجرت پرستاران به قطر را نشان می‌دهد.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور قطر
مدرک تحصیلی پذیرفته شدهمدرک دیپلم، کاردانی، لیسانس و کارشناسی ارشد پرستاری
مدارک مورد نیازمدرک لیسانس پرستاری
قبولی در آزمون QCHP Prometric test
مجوز پرستاری از QCHP
میانگین حقوق سالانه50 هزار دلار
تجربه کاریحداقل 3 سال
محدودیت سنی60 سال

مقایسه شرایط مهاجرت پرستاران

اگر به فکر مهاجرت به خارج از  طریق پرستاری هستید جدول زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای تصمیم شما باشد. در این جدول شرایط بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران را به‌صورت کلی مرور می‌کنیم.

کشورهادرآمد (میانگین سالانه)محدودیت سنیتجربه کاری
کانادا65 هزار دلاروجود ندارد
2-5 سال
استرالیا75-120 هزار دلار45 سال3 سال
آلمان34 هزار دلار65 سال2 سال
امارات17 هزار دلاروجود ندارد2 سال
دانمارک70 هزار دلار75 سال1 سال
عمان44 هزار دلار60 سال
3 سال
قطر50 هزار دلار60 سال3 سال

سخن پایانی

اکثر کشورهای جهان با کمبود پرستار روبرو هستند. به دلیل کمبود پرستار برخی از آنها اقدام به جذب پرستاران از کشورهای دیگر می‌کنند. بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران با توجه به ویژگی و شرایط افراد متفاوت است. پرستاران مهاجر با انتخاب هرکدام از کشورهایی که در مطلب بالا بیان کردیم، می‌توانند از مزایایی چون بیمه سلامت، کمک‌هزینه مسکن، مهاجرت خانواده و سایر مزایا برخوردار شوند. از نظر درآمد کشور استرالیا با میانگین 120-75 هزار دلار جزو بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران است. همچنین کشورهای کانادا و امارات به دلیل عدم وجود محدودیت سنی برای افرادی که سن آنها بالا است نیز مناسب هستند.

اگر شرایط مهاجرت به هر کدام از کشورهای معرفی شده را دارید می‌توانید فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای مهاجرت را از وکیل مهاجرتی آن حوزه دریافت کنید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سؤالات متداول

کانادا، دانمارک، استرالیا، آلمان، امارات، قطر و عمان جزو  بهترین‌ها در زمینه مهاجرت پرستاران هستند.

استرالیا با داشتن میانگین درآمد سالانه 120-70 هزار دلار بیشترین درآمد را در بین بهترین کشورها برای مهاجرت دارد.

دانمارک و عمان جزو بهترین کشورها در زمینه مهاجرت پرستاران در رابطه با پروسه معادل‌سازی مدارک هستند.

از نظر درآمد کشور قطر با داشتن 50 هزار دلار درآمد در سال بهترین کشور برای پرستاران ایرانی است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها