موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای

مطلب را با این سوال و یک پاسخ کوتاه شروع می‌کنیم؛ «با مدرک فنی‌حرفه‌ای می‌توان مهاجرت کرد؟» جواب: «بله». برای مهاجرت لازم نیست حتماً مدرک تحصیلی بالا داشته باشید. همین اولِ ماجرا باید ببینیم مخاطب این حرف‌ها کیست؛ پس افرادی که به‌دنبال مهاجرت با مدرک فنی‌حرفه‌ای هستند را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم:

  • دستۀ اول: جوانانی که اخیراً مدرک فنی‌وحرفه‌ای گرفته‌اند، این مدرک آخرین سابقۀ تحصیل آن‌هاست و حالا می‌خواهند مهاجرت کنند.
  • دستۀ دوم: افراد مُسنی که آخرین یا معتبرترین مدرک آن‌ها مدرک فنی‌حرفه‌ای است و بعد از سال‌ها، حالا قصد مهاجرت دارند.

اگر بخواهیم نگاهی هم به روش‌های مهاجرتی داشته باشیم، تقسیم‌بندی ما این‌گونه می‌شود:

همۀ موارد را در ادامه توضیح می‌دهیم؛ اما قبل از آن بهتر است تفاوت مدرک فنی‌حرفه‌ای و دیپلم فنی‌حرفه‌ای را دوباره مرور کنیم.

دیپلم فنی مدرکی است که بعد از اتمام دورۀ آموزش 12سالۀ فنی‌وحرفه‌ای به شما داده می‌شود در حالی که مدرک فنی‌وحرفه‌ای آن مدرکی است که شما با گذراندن یک دورۀ آموزش تئوری یا عملی از طرف سازمان فنی‌وحرفه‌ای می‌گیرید.برای مهاجرت تحصیلی با مدرک فنی‌وحرفه‌ای، معمولاً باید دیپلم فنی داشته باشید و مدرک فنی به‌تنهایی کافی نیست. برای مهاجرت کاری، اگر دیپلم‌تان در رشتۀ دیگری باشد، با داشتن مدرک فنی، سابقه‌کار مناسب، تمکن مالی و دانش زبان شانس مهاجرت دارید. در هر صورت اگر کشور مقصد تشخیص دهد مدرک یا دیپلم شما کافی نیست، ممکن است مجبور شوید یک دورۀ آموزش فنی‌وحرفه‌ای جداگانه را در کشور مقصد بگذرانید تا اجازۀ تحصیل یا کار بگیرید.

مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ای برای جوانان

شرایط مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای برای دستۀ اول (جوانان)

مهاجرت برای شما ساده است! مدارک فنی‌حرفه‌ای در بیشتر کشورهایی که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، اعتبار دارند و به رسمیت شناخته می‌شوند. پس شما می‌توانید با این مدارک هم برای کار در خارج مهاجرت کنید، هم می‌توانید برای ادامه‌تحصیل در خارج روی آن حساب کنید و هم اگر جیبِ پُرپولی دارید، روش سرمایه‌گذاری جلوی پایتان است. فقط شما باید مطمئن شوید مدرک فنی‌تان رسمی و قابل ترجمه باشد و همچنین:

  • برای مهاجرت کاری: سابقه‌کار مرتبط و حداقلی داشته باشید و یک کار مناسب، مطابق سطح تخصص و دانش‌تان در کشور مقصد پیداکنید.
  • برای مهاجرت تحصیلی: یک کالج، دانشگاه یا موسسۀ آموزشی که مدرک فنی شما را معتبر بداند پیداکنید، رشتۀ مناسب‌تان را پیداکنید و حداقل شرایط اپلای را داشته باشید.
  • برای مهاجرت سرمایه‌گذاری: سَرِ کیسه را شُل کنید.

همچنین شما باید زبان آن کشور را هم در حدی که از شما خواسته شده، بلد باشید و شرایط عمومی مهاجرت را هم داشته باشید. شانس شما در اقدام برای همۀ کشورها یکسان نیست. اگر قصدتان کارکردن یا ادامه‌تحصیل است، کشورهایی که بیشترین شانس مهاجرت با مدرک فنی‌وحرفه‌ای را در آن‌ها دارید، کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا هستند. برای سرمایه‌گذاری هم گزینه‌های زیادی دارید اما اگر روش‌های خرید ملک یا خوداشتغالی را انتخاب کنید، معمولاً کشورهای یونان، پرتغال، فرانسه و اسپانیا، گزینه‌های خوبی برای مهاجرت هستند. در ادامه هر کدام را بیشتر معرفی می‌کنیم.

مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به آلمان

اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، 3 راه دارید:

مشاغل فنی بازار خوبی در آلمان دارند؛ به همین دلیل به این کشور به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی‌تان نگاه کنید. یادتان نرود که شما باید در سطح حداقل B2 به زبان آلمانی مسلط باشید، حداقل چند سال سابقه‌کار مفید و مرتبط با رشته‌تان داشته باشید و تمکن مالی هم داشته باشید. آوسبیلدونگ (Ausbildung) هم دوره‌های کارآموزی هستند که با شرکت در آن‌ها، کارِ عملی و فنی را هم در کنار آموزش‌های آکادمیک یاد می‌گیرید و با استفاده از همین سابقه‌کار و تحصیل می‌توانید در آلمان وارد بازار کار شوید یا تحصیلات‌تان را ادامه دهید. در نهایت با پیداکردن یک کار مناسب یا ثبت‌نام در یک دورۀ آوسبیلدونگ، ویزای کار آلمان را می‌گیرید و زندگی جدیدتان را شروع می‌کنید. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید: باید دیپلم فنی حداقل 12 ساله را داشته باشید، مدرک زبان آلمانی را گرفته باشید و مدارکتان را هم ترجمه و معادل‌سازی کنید و بعد به‌دنبال مؤسسات آموزشی و کالج‌های مناسب برای ادامه‌تحصیل باشید. چند سال سابقه‌کار هم شانس شما را برای پذیرش بالا می‌برد و در نهایت با گرفتن یک ویزای تحصیلی، به این کشور مهاجرت می‌کنید. آلمان، بهشتِ مشاغل فنی است. قبل از هر چیز بهتر است نگاهی هم به مشاغل داغ بازار کار این کشور بیندازید. در مطلب مشاغل موردنیاز آلمان همۀ این مشاغل را معرفی کرده‌ایم. استرالیا برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای مناسب است.

مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به استرالیا

استرالیا هم گزینۀ خوبی برای مهاجرت دارندگان مدارک فنی است. تحصیل در استرالیا با مدرک فنی کمی پیچیده است و گزینه چندان مناسبی برای شما نیست اما مهاجرت کاری، برعکس. برای کار در استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای باید حداقل 5-4 سال سابقه‌کار داشته باشید، دانش زبان انگلیسی خوبی داشته باشید و مدارکتان را هم معادل‌سازی کنید. بعضی تخصص‌ها در استرالیا مصاحبۀ آنلاین یا حضوری دارند، بعضی آزمون عملی دارند و برای بعضی هم باید در این کشور مجدداً یک دورۀ فنی را بگذرانید تا بتوانید وارد بازار کار شوید. ویزاهای مختلفی برای مهاجرت کاری به استرالیا وجود دارد که با توجه به شرایط و تخصص خودتان باید یکی از آن‌ها را بگیرید. اگر یک فامیل یا اسپانسر هم در این کشور داشته باشد شانس‌تان برای مهاجرت بیشتر می‌شود. اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر را در مطلب مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌و‌حرفه‌ای توضیح داده‌ایم. همچنین در مطلب مشاغل موردنیاز استرالیا هم مشاغل داغ بازار کار این کشور را معرفی کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا

برای گرفتن اقامت با مدرک فنی‌حرفه‌ای در کانادا هم می‌توانید از مسیر کاری اقدام کنید و هم مسیر تحصیلی. برای مهاجرت کاری، مثل بقیۀ کشورها، باید سابقه‌کار مفید و مرتبط داشته باشید، دانش زبان انگلیسی یا فرانسه داشته باشید، تمکن مالی داشته باشید و مدارکتان را هم معادل‌سازی کنید. برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای دو راه دارید:

در این روش شما باید از یک شرکت کانادایی یک پیشنهاد شغلی بگیرید و با استفاده از این جاب‌آفر، برای گرفتن ورک‌پرمیت کانادا (Work Permit) یا همان مجوز کار اقدام کنید و با این ورک‌پرمیت هم برای گرفتن ویزای کاری اقدام کنید.

اکسپرس انتری یک سیستم مهاجرتی است که در آن بر اساس رزومه و شرایطتان امتیاز می‌گیرید و در هر دوره با قرعه‌کشی، افرادی که بیشترین امتیاز را داشته باشند، در جا اقامت دائم کانادا را می‌گیرند و به این کشور مهاجرت می‌کنند. هرچقدر سابقه‌کارتان بیشتر باشد، نمرۀ مدرک زبانتان بیشتر باشد و سن مناسب‌تری داشته باشید، امتیاز بیشتری می‌گیرید. مهاجرت با این روش نسبت به روش ورک‌پرمیت و ویزای مستقیم کمی بیشتر وقت می‌گیرد.

برای مهاجرت تحصیلی هم باید دیپلم فنی داشته باشید، از کالج‌ها یا موسسات آموزشی کانادا پذیرش بگیرد و با استفاده از آن برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. گرفتن پذیرش از کالج‌های کانادا و ویزای تحصیلی از سفارت این کشور کار آسانی نیست و میزان ریجکتی‌ها بالاست و هرچقدر شرایط بهتری داشته باشید، شانس شما بیشتر است. قدمِ اول مهاجرت، مطالعه، بررسی و مشاوره است. پیشنهاد می‌کنیم اول از همه نگاهی به مشاغل موردنیاز کانادا بیندازید. در صورتی هم که نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُرکنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ای برای میان‌سالان

شرایط مهاجرت با مدرک فنی‌حرفه‌ای برای دستۀ دوم (افراد مُسن)

ممکن است از آن دسته افرادی باشید که تحصیلات دانشگاهی ندارید، سنی از شما گذشته و آخرین و معتبرترین مدرکی که دارید همان دیپلم فنی‌حرفه‌ای یا مدرک فنی باشد و حالا بعد از سال‌ها قصد مهاجرت دارید. اگر بخواهید با همین مدرک فنی مهاجرت کنید، شانس شما برای مهاجرت کاری و تحصیلی خیلی پایین است. می‌پرسید چرا؟ چون هم سن شما به نیروی کار فنی و جوان نمی‌خورد و هم گَپ تحصیلی (Study Gap) شما برای مهاجرت تحصیلی زیاد است.

به فاصلۀ صدور آخرین مدرک تحصیلی شما تا زمان اپلای و اقدام برای مهاجرت، گپ تحصیلی می‌گویند. در صورتی که این فاصلۀ زمانی زیاد باشد، باید آن را با مواردی حقیقی و منطقی مثل سربازی و سابقه‌کار مرتبط پُر کنید تا شانس شما برای گرفتن پذیرش و ویزا کم نشود.

بهترین گزینه برای شما مهاجرت از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری و کاری-سرمایه‌گذاری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

مهاجرت سرمایه‌گذاری با مدرک فنی‌وحرفه‌ای:

سرمایه‌گذاری یک روش کم‌دردسر برای مهاجرت است و تنها دغدغه در آن پول است که اگر باشد، نگرانی مهم دیگری نیست! با توجه به ماهیت این روش، معمولاً داشتن مدرک تحصیلی بالا جزو شرایط اصلی نیست و با مدرک‌های تحصیلی پایین‌تر مثل مدارک فنی‌وحرفه‌ای هم می‌توان برای آن اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در خارج روش‌های مختلفی دارد مانند خرید ملک، خوداشتغالی و انتقال سرمایه. یعنی با خرید ملک در یک کشور خارجی یا انتقال سرمایه و درآمدتان به این کشورها، حق مهاجرت، زندگی و حتی گرفتن اقامت به شما داده می‌شود. کشورهای ترکیه (Turkey)، امارات (UAE)، یونان (Greece)، پرتغال (Portugal)، فرانسه (France) و اسپانیا (Spain) گزینه‌های خوبی برای خرید ملک یا مهاجرت از طریق خوداشتغالی (Financially Independent Person) هستند. در مطلب مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با این روش بیشتر آشنا شوید. در مطلب مهاجرت از طریق خرید ملک هم همۀ کشورهایی که می‌توانید با خرید ملک به آن‌ها مهاجرت کنید را به‌همراه شرایط هر کدام توضیح داده‌ایم.

مهاجرت کاری-سرمایه‌گذاری با دیپلم فنی‌وحرفه‌ای:

از دیگر روش‌های مناسب برای مهاجرت با مدرک فنی‌حرفه‌ای، روش‌های کاری-سرمایه‌گذاری هستند که معمولاً مثل روش قبلی، مدرک تحصیلی چندان بالایی نمی‌خواهند. ثبت شرکت در خارج، خرید بیزنس و راه‌اندازی استارتاپ جزو این روش‌ها هستند. البته شما باید اول قوانین و شرایط را مطابق کشور مقصد بررسی کنید ولی به‌طور کلی امکان مهاجرت با یک دیپلم فنی‌و‌حرفه‌ای از طریق این روش‌ها ممکن است. مثلاً حداقل مدرک موردنیاز برای خرید بیزنس در کانادا، دیپلم است یا گرفتن ویزای استارتاپ انگلیس محدودیت مدرک تحصیلی ندارد و به‌راحتی می‌توانید برای آن اقدام کنید.

بهترین مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت چیست؟

بستگی دارد مقصد مهاجرتی شما کجا باشد! مشاغل فنی موردنیاز در هر کشور متفاوت است و همین مشاغل هم ممکن است در دوره‌های مختلف یا فصل‌های مختلف سال تغییر کنند. پس شما باید مشاغل داغ بازار کار کشور مقصدتان را با استفاده از جدیدترین آمار بررسی کنید. در مطالب زیر جدیدترین لیست مشاغل این کشورها را معرفی کرده‌ایم:

جدول زیر هم یک دیدِ کُلی از بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت به شما می‌دهد:

بهترین مدرک فنی برای مهاجرت
حوزه / صنعتبهترین مشاغل
ساخت‌وسازبنّا، نجار، گچ‌کار، پلاسترکار، اپراتور جرثقیل و لیفتراک، تکنسین آسانسور، تکنسین تزئینات داخلی و خارجی ساختمان
صنعت برق / تولیدبرق‌کار، جوشکار، مکانیک، تکنسین خط تولید، مونتاژکار، تکنسین برق خودرو
خدمات ساختمانکابینت‌ساز، لوله‌کش، تکنسین سیستم‌های حرارتی و برودتی
خدماتآشپز، سرآشپز، حسابدار، انباردار، آرایشگر
البته این تخصص‌ها به همین موارد ختم نمی‌شوند؛ ما فقط چند مورد از مهم‌ترین‌ها را در هر بخش آوردیم. تقریباً به پایان مطلب رسیدیم. در صورتی که در خصوص مهاجرت با مدرک فنی‌وحرفه‌ای نیاز به مشاوره دارید، کافیست فرم ارزیابی زیر را پُر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

چه قصد ادامه‌تحصیل داشته باشید، چه کار و چه سرمایه‌گذاری، مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای یک رویا نیست! اگر به‌تازگی دیپلم فنی یا مدرک فنی گرفته‌اید و به‌دنبال مهاجرت هستید، روش‌های تحصیلی و کاری را به شما پیشنهاد می‌کنیم و برای مقصد هم کشورهای آلمان، استرالیا و کانادا را معرفی می‌کنیم. اگر میان‌سال هستید، بعد از سال‌ها قصد مهاجرت دارید و آخرین و معتبرترین مدرک شما هم یک دیپلم یا مدرک فنی است، به شما مهاجرت از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک و کاری-سرمایه‌گذاری مانند خرید بیزنس را پیشنهاد می‌کنیم. در کُل حرفمان این است؛ نگران نباشید! به‌جای نگرانی، با یک وکیل رسمی مهاجرت مشورت کنید تا مطابق شرایطتان، بهترین روش مهاجرتی و بهترین مقصد را پیدا کنید.

سؤالات متداول:

بله. البته بین دیپلم فنی و مدرک فنی تفاوت‌هایی وجود دارد؛ اما هر دو مدرک، در کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار (ILO) به رسمیت شناخته می‌شوند و می‌توان با آن‌ها مهاجرت کرد.

در این مورد باید نگاهی به بازار کار کشور مدنظرتان بیندازید و مطابق آخرین تغییرات، مشاغل موردنیاز آن‌ها را بررسی کنید. در این مطلب بهترین مدارک فنی برای مهاجرت را معرفی کرده‌ایم.

بله. در این حالت، به دلیل سن بالا، شانس شما برای مهاجرت تحصیلی یا کاری خیلی کم است اما گزینه مهاجرت از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری (مثل خرید ملک در خارج) یا روش‌های کاری-سرمایه‌گذاری (مثل خرید بیزنس در خارج) وجود دارد.

بستگی به شرایط شما و روشِ مهاجرتی مدنظرتان دارد. اما به‌طور کلی برای جوانانی که تنها یک مدرک فنی برای مهاجرت دارند، کشورهای آلمان، استرالیا و کانادا گزینه‌های خوبی هستند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها